Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

dattern min er snart 4,5 mnd, og vi begynte å gi grøt til kvelds da hun var 4 mnd akkurat - i håp om at hun skulle sove litt lengre økter om natten. siden vi begynte med grøt har alt blitt mye verre; hun våkner med ca 1,5 times mellomrom hele natten igjennom, bortsett fra første soveøkt (fra ca 1930-22).

Julie er gasnke god og rund, men melken min ser fryktelig tynn ut..når hun våkner funker det sjelden å bare tilby smokken. det kan hjelpe i 20 min og så må jeg frem med puppen. hun spiser ikke veldig mye da, nøyer seg med en pupp og halvdøser mens hun ligger der. likevel er det på'n igjen etter en times tid.

jeg har hatt veldig liten lyst til å begynne med mme, fordi jeg synes det er s¨å enklet å amme, og jeg ble også frarådet det på helsestasjonen (ringte dit for råd for noen dager siden). de anbefalte å heller prøve et grøtmåltid til ila dagen. de sa også at man ikke skulle kutte ut grøt hvis babyen likte og spiste det. Julie spiser noen ganger dobbel porsjon...

på dagen virker hun blid, opplagt, mett og fornøyd, så kan ikke helt forstå dette. virker ikke som det er magevondt heller om natten.

har også forsøkt dentinox i tilfelle det skulle være tenner på gang.

må jeg kaste inn håndklet og gi mme om natten? vil jeg da måtte gi det på dagen og, eller kan det likevel holde med min egen melk da og grøt...?

hun har alltid vært en skikkelig gulpebaby, men heldigvis kommer det lite gulp natterstid...

blir veldig glad for tips og råd....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du kun har gitt grøt i 2 uker og allerede innimellom er oppe i dobbel porsjon, kan det være at jenta ikke fordøyer grøten så godt.. Man skal jo starte med en skje og øke sakte på. Helst gi på formiddagen så man ser lettere om ungen tåler grøten.

Men ikke sikkert det er det som plager jenta di.

Du kan sikkert gi mme på natta, men gi litt noen dager først (20/30 ml) og sjekk om hun tåler det før hun gir henne mer. Jeg hadde villa gitt litt mindre grøtporsjoner også, i tilfelle det er det hun reagerer på.

Du kan jo også forsøke å blande grøten ut i mme om det viser seg at hun tåler mme godt..

Hvordan er avføringa? Kanskje hun har vondt i magen?? malt kan funke..

Skrevet

Jeg tror jeg først ville flyttet grøtmåltidet til tidligere på dagen... Og gitt litt mindre. Dobbel porsjon etter allerede to uker er kanskje for mye for den lille magen?? Kan også være greit å ha litt malt i grøten... Trenger jo ikke være grøten hun reagerer på. Kan hende ho f.eks trenger å sove mindre på kvelden før legging eller lignende... Det er ikke så lett bestandig å vite hva som plager disse små...

Skrevet

hvorfor ammer du henne bare ikke på natta, eller synes du det er slitsomt?

Jeg ammet min om natten veeeeeldig lenge.

Husk på det at grøt er nesten bare karbohydrater som blir omdannet til sukker i kroppen, som igjen gir masse energi. Er ikke sikkert det er så lurt å gi dette om kvelden. Jeg begynte å gi min avokado som er veldig rik på gode fettstoffer. Det er første maten mange barn får i land lengre sør i verden. Den metter mye lengre og er mer næringsrik.

Man kan ikke se på melken om den er næringsrik, metter eller ikke.

Den kan også være at hun er i en periode hvor hun vil ha ekstra mye kos, kjærlighet og nærhet og hva er det brysbarn er veldig glad, jo puppen. (dette gjelder så klart ikke alle barn)

:)

Skrevet

takk for svar.

joda, jeg ammer jo hele natten, det er det som er 'problemet'. hun vil ha puppen hver gang, men jeg blir jo utslitt av å kun får en times søvn mellom hver 'ammeøkt'.

det kaaaan selvsagt være magen som gjør at hun våkner. skal sies at hun ofte promper en del om natten. hun bæsjer ikke hver dag, og når det kommer er det ganske løst...

vi begynte med bare en skje grøt, deretter to skjeer etc, og ga det rundt 16 første gang, og deretter nærmere og nærmere leggetid. er først de siste par dagene hun har fått bortimot dobbel porsjon. storesøster på 2,5 år var også veldig storspist og spiste myyyyyye grøt (men hun sov alltdi også godt). føler at vi brukte tid på tilvenningen. har også blandet med mme istedenfor morsmelk fordi jeg har følt at jeg har litt lite med melk og derfor har villet 'spare' på dråpene til hun skal få pupp. hun har fått mme på flaske når jeg har vært borte 4-5 ganger på kvelden og dagen uten at dette ser ut til å ha hjulpet på sovingen, men jeg har tenkt at det kanskje også er noe som må tilvennes før hun eventuelt sover bedre.

men som sagt; greia er jo at jeg har veldig liten lyst til å slutte å amme...men trenger at hun sover lenger om natten uten pupp, for jeg er sliten.

Skrevet

Skjønner jeg veldig godt... Det er jo ekstremt slitsomt å aldri få sovet nok og amming tar jo en del energi det også... Av og til tar det jo litt tid før magen reagerer på innføring av fast føde også... Mange som anbefaler å begynne med avocado- og banan-blanding. Det har jeg ikke prøvd selv, så det kan jeg verken anbefale eller ikke anbefale. Hvis tilvenninga har gått bra i forhold til grøten og at det bare er nå de siste dagene hun har begynt å våkne masse, kanskje hun trenger mer fast føde? Et grøtmåltid på formiddagen og et på kvelden f.eks? Det er så vanskelig det der... Syns det var en skikkelig utfordring med storebror her å finne ut hva som var "riktig". Har du snakket med helsesøster igjen? Kanskje hun har noen gode råd også:) Lykke til! Håper det går seg til snart... Er så slitsomt å ikke sove ordentlig...

Skrevet

Jeg tror jeg ville begynt med grøt 2 ganger om dagen, i stedet for dobbel porsjon om kvelden.

En porsjon morgen og en porsjon kveld.

Jeg vil råde deg til å gi din egen melk og droppe mme så lenge hun virker fornøyd.

Hvordan er avføringa hennes for tida? Dersom den er litt grønnaktig betyr det at tarmen reagerer på noe hun har spist. Og da bør du kanskje prøve en annen grøt.

Dersom den er veldig hard, og kommer i klumper, kan du forsøke med en ts maltekstrakt i grøten.

Hvis avføringa er normal, ville jeg bare fortsatt med grøten, siden hun er så glad i den.

Det er forresten bare en myte at babyene sover gjennom hele natta når de begynner med grøt.

Jeg syns det virker som om hun våkner på natta for å få litt nærhet fra deg. Siden hun spiser så lite, er hun nok ikke sulten. Det er bare mye bedre å ligge inntil mamma enn alene i senga.

Kanskje du skulle forsøke å gå inn til henne neste gang hun våkner, men i steden for å ta henne opp til puppen, så kan du sette deg sånn at hun ser deg. Ikke ta henne opp fra senga, men kanskje stryke litt på henne. Fortelle at nå er det natta, så da må hun sove. Hvis hun ligger og smågråter litt, ville jeg bare sunget litt rolig for henne. Vise at du er der, og at om natta må man sove i senga.

Kanskje du og pappan kan bytte på. Det skal nok ikke mange nettene til før hun sover roligere, og lengre økter.

Du kan jo betemme deg for at f.eks. hun kan få mat 2 ganger ila natta, og hvis hun våkner innimellom de gangene, så må hun sove.

Hvis du er konsekvent med dette, ville jeg tro at dere får en atskillig roligere natt innen uka er omme. Det er litt jobb de dagene man holder på, men det er verdt det!

Skrevet

takk igjen for råd!

jeg tror jeg skal prøve det du anbefaler quist. har vel unngått det litt fordi hun vekker både sambo og vår andre datter med gråten. jeg har prøvd litt; sitte ved siden av sengen, vugget litt på sengen, kost henne på kinnet etc, men har gitt opp ganske fort av overnevnte grunn. men har luftet ideen om å legge dem på annet rom for noen netter så jeg kan prøve alt uten at det stresser meg.

ang avføring, som en spør om her, så er den gul og veldig løs...

ok. da begynner jeg ikke med mme om natten. glad jeg ikke fikk det rådet faktisk, siden jeg helst vil amme fortsatt. prøver heller ut et grøtmåltid til om et par dager dersom det ikke gir resultater å la henne ligge litt uten å tilby puppen.

hun er mer selskapssyk enn storesøster var, og siden hun spiser ganske lite når hun våkner, kan det jo være mest kosen hun er ute etter ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...