Gå til innhold

Frigjøring eller terrorisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er den startet. Jeg skal bare våkne først.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann - lurte på hvor hen du var i dag ja - siden du ikke plager meg på msn....

Spist opp kanelbollene? Ny rasjon i dag?

Og hva er startet?

Skrevet

Sånn, men litt frokost innabords fungerer jeg så mye bedre.

Men vent, Putamadre plinger og sier hun har etterlyst meg.. åh, dette blir jo bare tull, *klikker meg ut for å sjekke*

Gjest sug lut
Skrevet

La meg bare i forbifarten siden jeg uansett må gjøre det slenge inn et sitat. Litt på siden, an sich, men dog, det er en ordkamp i tillegg til bombene. Altså, det handler om hvordan vi gjennom historien skaper mening i det vi lever gjennom store meta-fortellinger, som Framskritt, Opplysningstid, Individ vs Samfunn, Kapitalisme vs Kommunisme, eller den siste store, The War Against Terror. Hvorfor Terror og ikke Terrorism? Siterer Mona Baker:

“‘Terrorism’ refers to one or more incidents that involve violence, with localized and containable impact. ‘Terror’, on the other hand, is a state of mind, one that can rapidly spread across boundaries and encompass all in its grip. It may be that a narrative must have this type of temporal and physical breadth, as well as sense of inevitability or inescapability, to qualify as a meta- or master narrative. Terror indexes these features much better than terrorism.”

Definisjonsmakt og merkelapp-makt er viktig for å begrunne egne handlinger og forankre dem.

Skrevet

Ehe, ok, det var visst i denne tråden, vel det så ikke jeg før nå.

Dagen i dag starta med at jeg bråvåkna rundt 5 med den mest inteste kvalmen og *løp-på-badet!*-alarmen ulte men jeg kom meg ingen vei fordi jeg hadde et digert tungt mannebein over meg (da bare beinet, ikke hele mannen) så jeg mestret å puste meg gjennom kvalmen og sovna etterhvert. Det fikk jeg betale for da jeg våkna senere og endelig kunne løpe fritt.

Uansett, jeg motsier meg selv når det kommer til ytringsfrihet, for jeg føler desverre at det finnes unntak. Jeg er av den typen som jubler når partier som Batasuna blir ulovlige. ( http://no.wikipedia.org/wiki/Herri_Batasuna )

Uten å kunne ha så veldig mye mer å produsere, bortsett fra at jeg vil understreke det jeg skreiv i tomattråden om kloven Zapatero som lot den sultne gjøken slippe ut av fengsel var bare helt utrolig og jeg trodde en hver spanjol virkelig visste bedre.

-og om jeg kan vil jeg gjerne benytte meg av sjansen til å si at jeg blanda to hendelser i tomattråden.

Den Sultne ble sluppet fri (staaakar) men det var ikke da at de plasserte sju strategiske bomber, sorry, det var da de drepte to menn på Barajas-flyplassen og likevel stod frem i pressen like etterpå og sa "Ånei, vi har absolutt ikke brutt våpenhvilen".

*ber Putamadre hjelpe meg med fakta her*

Skrevet

Heldigvis så er de fleste i País Vasco rimelig oppegående og tar avstand fra møkk som ETA og Batasuna.

Det disse gjør er jo ren og skjær terrorisme, og de spiller på den redselen og angsten som skinner igjennom i det spanske samfunnet da en bombe plutselig kan gå av hvor som helst og når som helst. Selv om de faktisk innimellom glimter til og ringer inn slik at man får uskadeliggjort bomben før det smeller.

Hver gang en fra ETA/Batasuna blir tatt i Frankrike, Spania eller Andorra for den saks skyld som burde hele verden tatt bølgen. De er noen pakk som ikke fortjener å gå løse rundt omkring.

Det var jo i 1997 da ETA kidnappet og drepte Miguel Ángel Blanco at flere og flere fikk øynene opp for at denne organisasjonen hadde tatt steget fra en organisasjon som jobbet for frigjøring av País Vasco, og blitt en terrorist-organisasjon.

Man skal lete lenge etter mannen i gata som i det hele tatt har et positivt syn på ETA/Batasuna. Dessverre ser man også hos disse at flere og flere unge uten "røtter" søker seg inn i disse for spenningens skyld og samholdet som de gir.

ETA kan jo få skylden for mye av det som har skjedd i Spania, men da Aznar og Partido Popular kun timer etter at bombene gikk av i Madrid, prøve å skylde på ETA, så tråkket de dessverre i salaten. På en måte skal vel ETA være glade for at det ikke var de som stod bak 11M - da de garantert hadde blitt jaget og tatt livet av av hver enkelt spanjol til de ikke var flere igjen

ETA/Batasuna er en verkebyll i País Vasco, og det er en skam at denne regionen og dens mennesker skal bli belemret med assosiasjoner til disse.

Skrevet

Forresten, norske wiki skriver:

"De fleste ofrene er spanske militære og politi. Da en bombe eksploderte i Madrid 11. mars 2004 mistenkte den sittende presidenten i Spania ETA for å stå bak. Da det viste seg at Al Qaida sto bak ble det store debatter, som endte med at han måtte gå."

For noe pisspreik.

1) Det var ikke én bombe, det var ti.

2) "Store debatter" var faktisk valget i Spania som var tre dager senere, hvis dato hadde blitt satt fire år tidligere.

Sug, jeg skal lese innlegget ditt fire ganger til, finne frem klok-brillene mine og prøve å komme med noen konstruktivt.

Skrevet

Men det var uten tvil de 10 bombene som felte Aznar og hans regjering. Da det kom ut at Al Qaida stod bak, og mange spanjoler lenge ville trekke Spania ut fra krigføringen, så holdt det til at Partido Popular tapte så det sang.

og gudskjelov for det.

Skrevet

Jeg er enig i at det var et voldsomt salattråkk, og dessuten ganske idiotisk da det faktisk ikke var noen ting som minnet om ETA i det hele tatt. Likevel tror jeg ikke det var /det/ som gjorde at PSOE ble valgt. Tre dager før valget har nok de fleste gjort seg opp en mening.

Wikipedia burde uansett skaffe seg en opplyst skribent.

Skrevet

Har ikke vært inne på Wikipedia og lest.

Defleste spanske politiske forståsegpåere mener at 11M var det som avgjorde utfallet av valget som skjedde noen dager senere. Og grunnen var så enkel som at spanjolene våknet opp og forstod at det at de var med i en krigføring i et land langt borte faktisk fikk store konsekvenser for uskyldige spanjoler i Madrid,

Noe av det første Zapatero gjorde dager etter at han var valgt var å trekke ut de spanske troppene.

Husker det var utrolig mange diskusjoner om effekten av bombene på valget i de fleste spanske kanaler etterpå - i ukesvis.

Gjest sug lut
Skrevet

"Det var jo i 1997 da ETA kidnappet og drepte Miguel Ángel Blanco at flere og flere fikk øynene opp for at denne organisasjonen hadde tatt steget fra en organisasjon som jobbet for frigjøring av País Vasco, og blitt en terrorist-organisasjon".

Definer forskjellen?

Skrevet

Jeg tror det skjedde en stund før 1997, nærmere bestemt 10 år tidligere, i Barcelona.

Finnes det egentlig noen organisasjoner som jobber for frigjøring, uten å bruke terrosisme, bomber, kidnapping og drap? (ikke sarkastisk spurt)

Skrevet

1997 ble vendepunktet, da organisasjonen før dette hadde flere tilhengere som også ønsket et "fritt" País Vasco, men ved å løsrive/frigjøre seg med "fredligere" midler som f.eks. å påvirke politikerne ved lobby-virksomhet.

Vendepunktet ble kidnappingen av MAB, da organisasjonen viste seg å faktisk være drevet av mennesker som mente det var riktig å trekke inn en tredjepart som er uskyldig og ikke har noe med det målet de vil oppnå å gjøre.

Selv om man pr. dags dato ikke har klart å bli enige om hvordan man skal definere terrorisme så er det for meg når en organisasjon tar i bruk midler som tar livet av uskyldige mennesker, og bevisst spiller på redsel og frykt. Og at denne organisasjonen representerer et fåtall individer og ikke samfunnet (País Vasco) som helhet.

Så for meg er forskjellen at en frigjøring av País Vasco kan gjøres med fredlige midler, mens ETAs terrorisme rammer tilfeldig.

Gjest sug lut
Skrevet

Den norske motstandsbevegelsen tok livet av uskyldig tredjepart - eller egentlig ikke tredjepart engang, siden det var deres egne. Enten direkte, som ved sprengningen av ferja med tungtvannet på Tinnsjøen i 1944, der atten mennesker omkom. Fire av dem var av herrefolket og i uniform, de er ikke nevnt på minnesmerket. Eller indirekte, som ved sprengningen på jernbanen ved Gulskogen i Drammen, som medførte gjengjeldeldelsesaksjoner der tilfeldige på Eikerbygdene og i Drammensdistriktet ble plukket ut, kjørt til Trandum og henrettet. Aksjonen var i praksis et myggstikk, medførte ingen ende på okkupasjonen, men var ett av mange slike motstands- eller frigjøringsmyggstikk som tilslutt kan få en okkupasjonsmakt (eller hva de nå kaller stor-Spania hos ETA?) til å gi seg. Fredelige midler hadde neppe ført til fritt Europa. Og vi kunne sikkert ha levd under tysk overherredømme uten nødvendigvis å ha bukket under rent fysisk.

Gjest sug lut
Skrevet

Ja, wikipedia er bare såder, det meste bør sjekkes andre steder.

Uansett så er jo det du sier interessant i den forstand at det viser hvor avhengig politikere er av å pushe ytre fiendebilder hemningsløst for å mele sin egen valg- og budsjettkake.

Gjest sug lut
Skrevet

Forøvrig, hva er det med koblingen Farc-ETA?

# 1 March, 2010:

Spanish judge Eloy Velasco accuses Venezuelan government of assisting Eta and Colombian rebel group Farc. Six Eta and Seven Farc members charged with terrorist plots, including plan to assassinate Colombian President Alvaro Uribe.

Skrevet

Nå var det aldri slik at Spania (og Frankrike) plutselig bestemte seg for å ta over Baskerland, men at de ser på seg selv som en annerledes gruppe som sitter fast i to andre land.

Men hva gjør man, når en gruppe mennesker bestemmer seg for å ikke være medlem lengre, gir man dem friheten med en gang? Eller bestemmer man seg for at de ikke skal få det de vil ha, noe som igjen kan føre til masse drap og forferdeligheter om de i gruppen er usiviliserte villmenn med våpen?

Jeg kunne ikke brydd meg en milimeter om Baskerland er et eget land eller del av Spania, de har viktige havner og ting som er viktig for Spania som land, og jeg regner med at det er derfor de ikke vil la dem slippe unna.

Pluss at vi veit at neste da blir Catalonia, og så Kanariøyene. Hva har Spania da? Andalucia?? *gliser*

Skrevet

Aznar visste at hans tid som presidente var over tre dager senere uansett, dog jeg tviler ikke på at han gjerne ville sværte nestemann. Det resulterte nå kun i at han fikk seg selv til å se ut som en fjott, noe "nestemann" også fint har klart på egenhånd de neste åtte årene.

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg er jo i bunn og grunn veldig enig med deg i alt, og går ikke nødvendigvis i tog for ETA, jeg bare lurer på hvordan krav og evt deling kan forankres og mekanismene som styrer hva vi kaller verden. Ja, det er selvsagt økonomiske aspekter som havner og denslags som holder igjen, men er det annet? Ønsker alle baskere selvstendighet, gitt at de kunne fått den fredelig?

Hva med Nord-Irland, som vi starta fra, forresten? Når har det gått for lang tid og når vil det medføre for store etniske forflytninger å gjenforene en nasjon?

Hvis man ser det fra andre siden har de muligens (jeg veit nada om baskerne) like stort krav på / ønske om /historiske røtter for selvstendighet som en masse andre land som jo etterhvert har fått det, ref ex-Jugo, Tsjekkia og Slovakia, etc. Det snakkes visst om å dele Belgia også, hører jeg, i Flandern, Vallonia og - ja, hva gjør de med Brüssel?

Slovenia (ok, kort krig, men ikke allverden, kynisk sett) og Makedonia gikk rimelig rolig.

Skrevet

Jeg har venner som er baskere, og hatt mange arbeidskollegaer derfra, og alle de jeg kjenner sier det samme; at ETA ikke representerer det de vil. De vil ikke ha et "fritt" País Vasco, men mer bestemmelsesrett over sin egen region, og mer påvirkning på avgjørelsene som taes i Madrid.

Når det gjelder cataluñerne Frk. Kanelbolle-Patetica, så kan de fint for min del bli skilt fra resten av fastlands-Spania. Har bodd og studert der med pura sepa cataluñere, og de mener faktisk at de hadde hatt det bedre foruten Spania......

Skrevet

Vil vel påstå at Zapatero har kommet ut som en fjott også pga. at han har måttet rydde opp i mye av den dritten PP etterlot seg.

Aznar for min del mistet all respekt da han viste fingeren til studentene - snakk om å bikke over grensen for idioti.

Skrevet

Jeg tror Spania hadde hatt det bedre uten catalanes og. Bortsett fra den deilige frokosten med baguett a la catalana, DET er frokost det!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...