Kokkeli nyter våren:) Skrevet 10. mars 2010 #1 Skrevet 10. mars 2010 Jeg tenker f.eks lære/trener på fritidsaktivitet/annen forelder/nabo osv.. Jeg tror mange har lett til å bli sinte og sure og kritisere dem fort dem som de mener "fortjener" det. Jeg prøver å gå inn i meg selv og tenke at folk gjør så godt de kan. Slik som lærere og kontaktpersoner i en klasse. Når de lager i stand en felles juleavslutning. Da MÅ noen alltid klage, alltid. Kan de gjøre det bedre selv? Kan de ikke heller komme med forslag i stedet for bare å klage?? Hvordan opplever dere slike ting?
yasmina Skrevet 10. mars 2010 #2 Skrevet 10. mars 2010 Ja, jeg tenker meg om. Spesielt foran ungene... Er nok litt mindre kritisk til hva jeg sier til mannen naar det bare er oss to til stede, da kommer det vel ting som egentlig er bygget paa en form for irritasjon der og da som ikke er helt saklig alltid. Ang ungene saa passer jeg meg for hva jeg sier og jeg er ogsaa forsiktig med hva jeg sier ang skolen osv. Er mange her som liker aa snakke om laererne og da sier jeg somregel bare at den samtalen gidder jeg ikke vaere med paa. Har nok forandret meg en del de siste aarene paa det omraadet.
blond Skrevet 10. mars 2010 #3 Skrevet 10. mars 2010 Det er forskjell på kritikk og sutring/klaging (ikke alle ser det). Jeg synes ikke det er galt å kritisere folk, men sutring tar seg ikke ut. Mange er redde for kritikk, både å gi og motta. Det krever jo at man er tydelig og blir sett, noe som for mange er skummelt. Det er også mange som oppfatter ting mer kritisk enn det er ment. Visse ting sier mer om den som kritiserer enn den som får kritikken. Spørsmålet ditt er veldig generelt og derav svaret.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 11. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 11. mars 2010 Ja jeg tenker meg på kritikk rettet direkte mot en person. For noe den har gjort men som DU synes han burde gjort bedre. (men som du egentlig ikke gidder å gjøre) hvis du skjønner. Som f.eks arrangere fritidsklubb for barn mellom 4 og 6 klasse. Noen foreldre går sammen og arrangerer dette for barn skal ha ett tilbud. Noen ser på det som fantastisk barnevakt i 4 timer en fredagskveld, andre spør om de kan hjelpe til. Og noen, heldigvis få, klager, alt er galt, det er for dyrt, maten er for dårlig, for dårlig opplegg, for lite lek, for høy musikk.. Slike folk tenkte jeg på.. Tenkere dere dere om så derre ikke er en av de?? Jeg prøver å si til meg selv at folk gjør så godt de kan med slike ting. De velger ikke å ta lite mat f.eks.. Og også på tv.. Jeg sitter ikke og kommenterer hvor stygge folk er, teite, stygge klær, feite.. osv med slike negative ting om folk når barna hører på!! Selv om de ikke kjenner de så viser det jo en dårlig holdning til barna våre, som de kanskje sier videre til andre barn de ser..
2barns mor Skrevet 11. mars 2010 #5 Skrevet 11. mars 2010 Jeg har vel blitt mer ydmyk med årene vil jeg tro. Tidligere tok det meg ikke fem flate øre for å kjefte noen huden full når jeg syntes det var urettferdig eller at ting ikke var riktig. Men for noen år tilbake når jeg selv ble mor - så begynte jeg å gå litt mer inn i meg selv. Derfor tenker jeg alltid over hva som er grunnen til at personer gjør de og de tingene, hvorfor ting blir sagt slik og slik. Jeg har bestandig vært en god lytter - og er hobbypsykolog for ganske så mange føler jeg - men har funnet ut at ting kan gjøres på flere måter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå