Gå til innhold

Æsj, da må utdannningen vente enda et år da..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 16 uker på vei, og skulle søke høyskole til høste. Pappaen tenkte ta de ti ukene med pappaperm så jeg kunne begynne på deltid iallfall. Men, siden jeg ikke har hatt jobb, takket være at det faktisk ikke fins jobber her-og jeg har søkt på alt! så får han jo ikke de ikke ukene. Sys systemet er drøyt idiotisk innimellom...at fars permisjon skal være prisgitt om mor har jobbet.Er jo ikke sånn at jeg ikke har giddet jobbe, men det er jo ingenting å få..føler vi blir litt straffet for det. Littt hormoner ute og går på morgenkvosten her..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Da er vi to like langt på vei, jeg er også 16 uker. Jeg går 1. året på deltid nå og venter barn til skolestarten. Jeg kommer ikke til å ta ut perm, men fortsette som nå. Mannen tar ut pappapermen når jeg skal ha praksis (men det pleier man ikke ha første året uansett).

Jeg synes du skal søke, husk på at det dukker alltid opp en løsning! Og dette første året har vært så daft at det ikke hadde vært noe stress å ha baby hjemme samtidig...:-) Lykke til!

Skrevet

Kan man ikke søke om at pappa tar hele permisjoenen (minus 3 uker før og 6 uker etter fødsel, osm du MÅ ta) slik at du studerer på heltid og han har permisjon? HArn opparbeiders eg vel da egen "rett" til permisjonepenger? Bare husk at han ikke får feriepenger for hele den perioden..

Vet ikke helt om dette er realitet, men vet at ei venninde fikk overført permisjonen til pappan, men da måtte hun være fulltids-student. Er usikker på om hun hadde jobbet litt før fødsel i tillegg til at hun var fulltidsstudent også før..

Men rart om ikke pappan skal kunne ta HELE permisjonen på grunnlag av SIN jobb og inntekt? Om begge jobber så er det jo faktisk blitt slika t pappan før lønn ut fra SIN stillingsandel..Ikke etter mors stilingsandel, som det var før....

Skrevet

Men går det selv om jeg ikke har jobbet? Har fryktelig lyst til å ta den utdanningen, og jeg blir ikke yngre, er over 30, så ser liksom hasten i det nå..Er så uskker på de reglene, burde vel lese meg opp litt.

Skrevet

Følgende klipp er fra denne linken;

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+fødsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+til+far+ved+fødsel+og+adopsjon

UTKLIPP:

Stønadsperioden når bare du som far har rett til foreldrepenger

Du kan få foreldrepenger i opptil 37 uker med 100 prosent dekningsgrad og 47 uker med 80 prosent dekningsgrad ved fødsel og adopsjon. Dekningsgraden gjelder for hele perioden. Du har ikke rett til fedrekvote når mor ikke har rett til foreldrepenger.

Du kan tidligst starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen. Når det gjelder foreldrepenger ved adopsjon, kan du starte perioden når du vil. For å få benyttet alle ukene du har rett til, må du senest påbegynne perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen eller adopsjonen.

Det stilles spesielle krav til mor når du skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote, se avsnittet nedenfor ”Hva gjør mor når du som far mottar foreldrepenger som ikke er fedrekvote

:- antar ut fra det at om fu f.eks får en jobb som gjør at du/dere er bedre stilt om du jobber eller fulltidsstudier er "godkjent" grunn til at far kan ta permisjonen...Man må selvfølgelig trekke fra de uker mor MÅ ta før og etter fødsel :o)

Skrevet

Var på et kurs ang. permisjon for noen år tilbake.

Kursholderen sa da at det var "gunstig" med barn under studier såfrem

en jobbet og en studerte.

I ditt tilfelle:

Pappaen tar permisjonen(alt av det som kan deles) og du studerer.

Husker ikke helt hvilke, men som student får en også div stipend.

Verdt å sjekke opp :)

Lykke til!

Skrevet

Stønadsperioden når bare du som far har rett til foreldrepenger

Du kan få foreldrepenger i opptil 37 uker med 100 prosent dekningsgrad og 47 uker med 80 prosent dekningsgrad ved fødsel og adopsjon. Dekningsgraden gjelder for hele perioden. Du har ikke rett til fedrekvote når mor ikke har rett til foreldrepenger.

Ser jo av utklippet at NAV motsier seg selv i løpet av 3-4 setninger....1) Stønad dersom BARE far har rett til foreldrepenger..Også greier de og avlsutte avsnittet med 2) Du har ikke rett til FEDREKVOTE om mor ikke har foreldrepenger.

Men det betyr vel at man får færre permisjonsuker i slike tilfeller? ALtså totalt 10 uker (eller noe) mindre enn om or hadde rett til foreldrepenger???? Noen som vet???? Jeg som fant dette klippet, tok meg i å lese det nå igjen...Og begynte og spekulere..

UAnsett så set det ut til at far kan gå hjemme i 37 uker med full lørr, eller 47 uker med 80 lønn.DU får studielån og kan kanskje ta en liten delitdsjobb ved sidne av (som mange studenter må), så har dere det ikke ås ille alikevel..Og DU får fullført et år studier:o)

Skrevet

Men da ser det jo ganske lyst ut likevel da? Hiver meg rundt og sender den søknaden jeg, så får vi ta det som det dukker opp her :D HI

Skrevet

far kan ta hele peroden, selv om han ikke har rett på pappaperm, (hvis han har jobb) det betyr at de 37 ukene kan deles og ikke 10 uker er forbeholdt far, selvfølgelig med sin egen lønn :)

Jeg er fulltidsstudent, far tar ut 37 uker på graderte fødselspenger, altså han jobber litt... da får jeg fødselsstipend i fra lånekassen og kan forsette og studere, far blir hjemme hele neste studie år :))

Skrevet

ja en ting til, jeg ville uansett ha søkt plassen, kommer du inn kan du søke permisjon hvis du ønsker det og studieplassen er tatt av til deg året etter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...