Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #1 Skrevet 10. mars 2010 Min ekssamboer og jeg skal selge huset snart. Vi har muntlig avtale på at vi skal dele overskuddet 50/50, men i den skriftlige samboerkontrakten som vi har står det at han hadde med seg 400 000,- som han han spyttet inn i huset da vi kjøpte det. Han har sagt at han skal la meg få pengene for å være snill med meg. Men han er en mann som kan skifte mening veldig fort og hvis vi skulle bli skikkelig uvenner etter en krangel, så kan han finne på å si at han skal ha overskuddet selv. Det kommer til å være på ca 400 000,-. Vi står begge som eiere på huset. Har jeg noe jeg skulle sagt eller må jeg bare være "venn" med ham og håpe på det beste?
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #2 Skrevet 10. mars 2010 Står det i kontrakten, så tror jeg bare jeg ville holdt meg på godfot me han. Du har jo i utgangspunktet ikke rett på noe..
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #3 Skrevet 10. mars 2010 Her var han veldig snill. Er jo hans penger siden det var han som investerte 400 000. Hold deg venner med han, for du har virkelig ikke krav på dette overskuddet.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #4 Skrevet 10. mars 2010 Her er en skjevdeling det eneste "riktige", og noe du bør forberede deg på. Jeg ville aldri ha tatt imot penger som jeg ikke var berettiget til å få, men det er nå meg.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #5 Skrevet 10. mars 2010 Du har jo nytt godt av hans 400 000 de årene dere har hatt huset, dere har hatt mindre i lån, og betalt en lavere sum avdrag og renter hver eneste måned. Han har ikke fått noen renter og avkastning på sparepengene sine, han hadde 400 000 med seg inn, og får i tilfelle dere følger kontrakten, med seg 400 000 ut igjen. Du hadde 0 med deg inn, og får 0 ut... Det høres jo bare rettferdig ut, det er ikke noe du kan gjøre for å få "krav" på mer penger. Annet enn å håpe at han er snill og grei når overskuddet fordeles, og gir deg halvparten. Eller du kan jo håpe dere får ennå mer for huset, da får du i hvert fall igjen halvparten av alt over 400 000:)
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #6 Skrevet 10. mars 2010 Takk for svar dere:) Bør vel også nevne at vi var samboere i den leiligheten han solgte i 9 år også, men jeg fikk aldri lov til å kjøpe meg inn. Derfor er det litt bittert at jeg kanskje skal sitte igjen med ingenting etter så mange år. HI
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #7 Skrevet 10. mars 2010 Lett å være etterpåklok, men da burde dere hatt en kontrakt på at du opparbeider deg retten til så og så mange prosent av overskudd ved salg, etter antall år dere var sammen. Men vet dette er et komplisert spørsmål i mange forhold. Man går jo ikke inn i et samboerskap med mål om at det skal bli slutt. Det du kan prøve deg på, hvis han blir vanskelig, er å påpeke ting du har vært med å betale på - som har økt salssummen på leiligheten. Men i utgangspunktet har du ingen rettigheter, så lenge kontrakten sier at han skal ha sine 400 000. Eneste er om du kam bevise med kvitteringer at det er nettopp dine penger som har blitt brukt i akkurat den sammenhengen. Lykke til:) håper dere klarer å løse dette som venner da!
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #8 Skrevet 10. mars 2010 Jeg vill tatt kontakt med jusshjelpa, kan være du har rett på mere enn du tror etter så langt samliv. RING DEM!!
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #9 Skrevet 10. mars 2010 Står det i kontrakten at han betalte inn 400 000,- OG at ved et evt salg da også skal ha ut 400 000,-? For hvis det ikke står i kontrakten at han også skal ha ut 400 000,- vil jeg anta at fordeling av overskudde vil være i forhold til hvor mye dere har betalt inn tilsammen i de årene dere har hatt huset. F. eks hvis dere opp gjennom årene har betalt ned lånet med 500 000,- Har dere hver en andel på 250 000,- Det vil si at han har betalt 650 000,- og du har betalt 250 000,- (tilsammen 900 000) Da skal vel du ha 25/90 del av overskuddet mens han skal ha 65/90 del av overskuddet. Det var i allefall slik jeg forstod det ut fra en artikkel om fordeling av overskudd i Dine Penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå