Gå til innhold

Er jeg lat?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

min situasjon:

jeg er hjemme med en på 15 mnd. vi har valgt å vente med barnehage til han blir litt større. kanskje rundt 2 år.

jeg har ei på 7. hun går i 2. klasse og har full sfo-plass.

jeg tenkte å ta henne ut av sfo når minste kom, men både de som jobbet der, min mor, og venner med skolebarn rådet meg til å beholde sfo til henne.

hun selv ville IKKE hjem rett fra skole. hun er et sosialt vesen og sier at det hun liker best på skolen er sfo.

jeg har da valgt å heller hente henn kl 3 det siste halvannet året, og hun har fått bestemt litt selv.

i tillegg avtaler vi en dag i uken der jeg henter rett fra skolen og hun har med en venninne hjem.

nå er jeg nygravid med nr 3.

og litt usikker på hvordan jegf gjør det med han som blir 20 mnd når neste kommer.

lurer på 50% bhg fra han er 2 1/2 - 3 år,

men skal også være hjemme til minste er 2.

dette er i min manns og mine øyne det beste for barna våre.

jeg prioriterer tid hjemme med de de første årene, men ser et behov for mer sosial omgang etterhvert. og at de trives best sånn.

nr 2 vil også ha korte dager når han etterhvert begynner i bhg, dette er ikke for at jeg skal sette bort barna, de får alle god tid hjemme i starten, myk start i bhg/sfø (50%), og både god tid hjemme og lek med venner, da barna i gata ikke er som det var for 20-30 år siden.

betyr dette at jeg er lat, for jeg blir helt matt av all synsing og mening folk har om hva folk velger å gjøre i forhold til barn/sfo/bhg når de går hjemme selv.

her råder halv plass, pluss at hvert enkelt barn får sin egen "kjernetid hjemme"

hilsen oppgitt, men velfungerende snart 3-barnsmor, med storfornøyde barn :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke du er lat, men tror du har et enormt behov for bekreftelse og selvhevdelse.

Skrevet

Lat? Hvorfor i all verden skulle du være lat? Når barna passerer to har de godt av å leke med andre barn og som mamma som har gått hjemme med en toåring kan jeg skrive under på at det ikke er lett å finne lekekamerater alltid :)

Gjør det dere synes passer best for barna og dere voksne. Barna deres er små bare en gang.

Skrevet

ble noen skrivfeil, beklager, glemte å lese over. kan også legge til at mitt yrke er jordmor, og jeg har jobbet fullt alltid, men blir nå hjemme en stund, og planen er å ikke jobbe mer enn ca 60% til barna er kommet opp i 12-13 års alderen ihvertfall. dette for å kunne fortsette og ha reduserte plasser i bhg/sfo fremover.

HI

Skrevet

oi, det var et frekt svar. ingen selvhevdelse her, lurte bare på hvorfor det var så mange som angrep de som bruker sfo/bhg når de er i perm med nyfødte?

og jeg er heldig og har en mann som tjener godt, og kan der for velge mer tid hjemme. ikke meningen å virke overlegen. huff, skjønner ikke hvorfor folk biter så kjapt her?

HI

Skrevet

den var ikke til deg kakledama.

Skrevet

Nei, du er ikke lat, du høres ut som en fornuftig og reflektert mor som prioriterer bra :)

Skjønner at du skriver dette. Mye hets ute å går her. Ikke bry deg om det.

Og takk for innlegget, det er godt å se at flere gjør som jeg. Jeg begynte å føle meg litt ensom her ;p

Skrevet

Jeg synes ikke du er lat, og selvhevdelse er det i hvert fall ikke (hvor i all verden tar folk det fra?)

Synes det høres ut som en fin løsning.

Skrevet

Du får nr 3 i august, og da er nr 2 tyve måneder.

Jeg tror ikke du får 50% bhg i form av halv pris for korte dager.

Du kan nok få 50% i form av halv uke. Men da regner jeg med at du kommer til å bruke bhg korte dager, (kanskje bare 9.30 til 14.30) de dagene du har plass. Det blir i tilfelle et par timer 2-3 ganger i uka, utenom måltid og sovetid. Dette kan fungere hvis nr 2, og bhg, begge er slik at nr 2 trives der. Da er det bare å gå for det. Fint å ha noen formiddager med bare nr 3.

Men hvis det viser seg etter noen mnd at nr 2 ikke liker å være i bhg, kan du godt droppe den.

Skrevet

Hva med barnepark i stedet? Da får du et tilbud ca 10-14 hver dag (men trenger jo ikke bruke hver dag) og billigere enn 50% bhg. Dessuten den store fordelen at barnet ditt (nr 2) kommer samtidig med de andre, og ikke minst:

Når du henter i park, kommer andre mødre og henter sine barn på omtrent hennes alder. Disse kan mye lettere bli venner som dere kan gjøre noe sammen med også utenom park. Bhg-barn som hentes i 4-5 tiden er det vanskeligere å skape et nettverk ut av.

Skrevet

Det går tydelig frem av innlegget ditt at du tenker på dine barns beste, så du er hvertfall ikke lat :-)

Ville bare fortelle hvordan jeg opplevde det da jeg fikk nr. 2. Det er 25 mnd mellom dem og storebror hadde da 60% bhg.plass. De to dagene i uka han var hjemme sammen med meg og babyen hadde jeg mye dårlig samvittighet. Minste krevde mye av meg med mat, soving osv som babyer gjør, mens storebror ofte måtte vente. Ble lange dager og stor kontrast til de dagene han var i bhg med lek og moro sammen med jevnaldrene. Vi fant på mye hjemme også, men jeg følte ofte at jeg ikke strakk helt til.

Med dagens bhg.priser hadde jeg valgt annerledes. jeg hadde valgt full plass og heller kortere dager, fri innimellom. den gang kostet 60% plass like mye som full plass gjør idag.....

Uansett, så er det bare dere som kan ta denne avgjørelsen. Det er bare dere som vet hva som vil fungere best for deres familie :-)

Gjest sug lut
Skrevet

Du er neppe lat, du har tenkt gjennom løsninger som er til det beste for ungene dine. Men du blir en fattig pensjonist. Det er imidlertid et valg du gjerne må få ta.

Skrevet

Jeg synes ikke spørsmålet ditt; "Er jeg lat" passer til resten av innlegget ditt ...

Har egentlig ingen sammenheng..(?)

Skrevet

Ingen ting av det du skriver sier vel noe som helst om hvorvidt du er lat eller ikke. Har dere råd til å gjøre det på den måten og du har lyst, så er vel det helt greit. Det kommer til å gå en del ut over dine pensjonsrettigheter og fammiliens totale intekt, men om det passer dere så hvorfor ikke. La meg bare slippe å høre deg prate om hvor mye riktigere det du velger er enn det alle andre velger, og la meg slippe maset om at dere har dårlig råd ol. (Ja, jeg har folk i fammilien som har gjort tilsvarende valg og de er så irriterende at vi ikke omgås dem lengre selv om vi er naboer. Du er sikkert ikke som dem, det bare høres slik ut i dette innlegget)

Skrevet

det høres ut som en grei løsning, men jeg personlig vill begynt tilvenning av BHG når du nærmer deg høygravid, og hatt fulltidsplass til nr 2 fra FØR nr 3 blir førdt. Slik har du alle dager i uka tilgjengelig for å ha ungen i BHG, men du kan bestemme hvor lange dagene skal være selv. Men du bør la barnet være i BHG i kjernetiden (som i mange BHG er fra 10-14) siden mange av aktivitetene skjer i denne perioden. Det er kjett for ungen, og distraherende for de andre barna og de ansatte hvis du henter barnet under smalingsstund eller en fellesaktivitet som engasjerer alle barna i gruppa.

Størstejenta har bare godt av å være sammen med vennene sine, det vil hun nok sette mer pris på enn å gå hjemme med en mamma som må bruke all sin tid på den lille nyfødte, og det vil nok mellombarnet også føle er litt kjett. Er ikke noe moro å være hjemme med mamma hvis hun ikke har tid til å se på alt som skjer fordi lille babyen må ha mat, ny bleie, bysses, roes osv.

Nei la barna være i BHG og SFO slik at de kan kose seg med jevnaldrene, det har de bare godt av:) Og DU får tid til å la all din oppmerksomhet gå til den nye babyen når de er borte, noe som er viktig for både deg og babyen.

Og du er HELDIG som kan ha en slik situasjon, de fleste hadde nok ikke hatt noe annet valg enn å sende mellomste barn i BHG NÅ for å jobbe opp penger til babyen som kommer om 9 mndrs tid.

Skrevet

hei.

jeg skjønner at jeg la frem innlegget litt feil.

jeg mente ikke at jeg har rett i alt/gjør best i alt, og jeg er ikke den som går inn og synser på hva andre velger å gjøre. dette var ment som en liten forsvarstale etter alle innleggene om hvor lat/ubrukelig en mor er som bruker SFO/bhg mens hun selv er hjemmev.

jeg blir rett å slett litt lei meg. men burde vel ikke bli det..

dere som påpeker dette med pensjon/økonomi, det har vi selvfølgelig en gjennomtenkt plan på, så det kommer til å gå fint.

vær så snill ikke les dette som at jeg dømmer arbeidsaktive mødre, det gjør jeg ikke! jeg ville som sagt bare si at jeg ikke er et dårlig menneske selv om jeg velger som jeg gjør.

og til tipsene/forslagene ang. barnepark, tidligere tilvenning på nr 2, fullplass/redusert plass osv. takk! de er nøye lest og skal tas opp i det aller høyeste råd med min mann. han er ganske grei heldigvis, så en modifikasjon på opprinnelige planer er nok mulig. jeg ser jo det at det kan bli kjedelig for nr 2 om jeg får mye å gjøre med minste. :)

og at jeg skrev er jeg lat? i overskriften, var fordi jeg leste flere steder at alle som gjør som meg er late. ett sted stod det at de som har barn i bhg og er hjemme i perm selv ikke burde hatt barn! og flere støttet opp under. det sårer! men beklager igjen om jeg nå tråkket noen på tærne eller fremstod som en bedreviter eller noe...

hilsen HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...