Gå til innhold

sIkring av barn i bil


mammo69

Anbefalte innlegg

noen som kan fortelle meg hvilken side man bør feste bilsetet til minsten? Bak fører eller motsatt?

Send gjerne en link, så jeg kan bevise for mannen hva som er rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er det jeg også har hørt, mest pga at det statistisk er flest sidekollisjoner som treffer på sjåførsiden.

Har fått beskjed fra butikken hvor vi kjøpte setet at det skulle monteres bak fører, og det er jeg helt uenig i, og hvis det viser seg at jeg har rett, og kan bevise det, har jeg lyst å gå tilbake til butikken med bevis, slik at ikke flere vordende foreldre får misvisende beskjeder som kan i værste fall gå riktig ille.

Hvis noen har en link som de kan vise til, blir jeg veldig glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link til trygg trafikk:

 

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=4066

 

De skriver blandt anna at den tryggeste plassen i bilen er i midten, men er da ikke alle som har biler med trepunkt sele i midten. Og høyre og venstre side var det svært liten forskjell på. Men selv mener jeg nå at det er større sannsynlighet for å bli kjørt inn i på førersiden enn å kjøre ut i grøfta.

 

Fikk noe å tenke på nå, for vi har tenkt å plassere babyen til høyre og eldstemann i midten og mellomste til venstre pga plass og at ho minste ikke skal "fikle" på babyen:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg synes å huske og ha lest i en undersøkelse at det var størst sannsynlighet å omkomme i en ulykke hvis man satt i passasjersetet. Dette fordi de fleste førere ved "plutselige ulykker" i høy fart instinktivt vil svinge unna for å beskytte seg selv. Setet bak fører ble derfor definert som det sikrest. Prøvde å finne en link på undersøkelsen, men fant ikke den.

 

Om en blir kjørt inni på venstre eller høyre side er vel nesten 50/50 sannsynlig da det er avhengig om påkjørende bil krysser vei eller kommer inn fra samme side.

 

Tror at "myten" om at bak passasjersetet er best kan komme av at det er den plassen som er enklest å nå fra førersetet.

 

Men gjerne si ifra om dere leser noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg synes det var veldig praktisk å ha babyen der hvor jeg kunne nå ham og gi smokken dersom han gråt og vi var alene i bilen. Plasserte ham bak passasjersetet. Jeg skjønner at vi er opptatt av alt som er riktig i forhold til forskrifter og tester. Men vi er alle forskjellige, og vi må tenke litt etter hva vi synes passer best for oss. Det sier seg selv at jeg ikke kan plassere alle tre barna i midten eller på den ene siden da det skal være sikrest. Men en må finne ut hva som fungerer i den enkelte bilen og familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...