Gå til innhold

ikring av barn i bil


mammo69

Anbefalte innlegg

har en diskusjon gående her. Hvilken side bør man feste bilsetet til minsten? Bak fører, eller motsatt side?

Kom gjerne med en link til en nettside som kan bevise det, ellers blir jeg ikke trodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

.. og hva gikk diskusjonen ut på? Forstod ikke helt. Her er snuppa festet bakovervendt på passasjersiden fordi det er viktigst at den som kjører sitter mer komfortabel enn passasjeren i forsetet. Også syns jeg det er lettere å hjelpe henne hvis hun har mistet noe. Kan lett gi henne vannflaske feks mens jeg kjører.

 

På en annen side er det noe dritt når jeg skal låse bilen. Først ut av bilen, så hente snuppa/åpne hennes bildør/deretter låse bilen på min side igjen. (har sentrallås og den låser seg ikke fra andre siden) Men når neste kommer så blir det jo ettfett. Da har jeg jo en på hver side uansett.

 

Betyr det noe hvilken side ungen sitter på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til mange andre, har vi valgt å la barnet sitte bak fører. Vi har valgt dette rett og slett fordi vi bor et sted med utstrakt bruk av høyreregel i trafikken. Ved en eventuell ulykke pga brudd på vikeplikten vil jeg ikke risikere at vi får en bil inn i siden akkurat der barnet sitter.

 

Må få med at vi selvfølgelig er oppmerksomme i trafikken, og at vi aldri har hatt noen ulykker. Jeg klarer likvel ikke fri meg fra tanken om at et øyeblikks uoppmerksomhet kan resultere i en bil i siden - og der skal ikke ungen min sitte!

 

Vet ikke om noen sider hvor dette blir diskutert, men hva med å sjekke ut Trygg Trafikks nettsider. Lykke til med diskusjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tryggeste stedet er faktisk i midten av bilens baksete,så dersom det er mulig ville jeg festet setet der. Leste det ganske nylig i et eller annet blad(foreldre og barn,motor eller noe i den stilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke plass til 2 eller 3 i midten,men har man bare en(det har vi forløpig) er det jo greit å plassere den i midten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men, hvis en annen fører ikke overholder vikeplikten, vil ikke da denne bilen treffe bilen "din" på førersiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...