Gå til innhold

Kan man kontakte barnevernet anonymt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å avgi bekymringsmelding,

har de plikt til å følge opp anonyme bekymringsmeldinger?

På hvilken måte kan jeg evt gjøre det på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan mld anonymt, men, dersom det blir en en rettssak, kan du ikke nekte å vitne.

Skrevet

Men de vet jo ikke hvem den anonyme er hvis det blir rettsak...Derfor jeg ønsker å melde anonymt. For det er noe de bør vite.

Skrevet

Ja, det kan du. Per e-post, brev eller telefon.

De har plikt til å vurdere alle meldinger, og å undersøke dersom det er grunnlag for å tro at det kan være nødvendig. (Med andre ord går det an å forkaste meldinger som "ekskjerringa mi gir ungene COLA på lørdager, altså, og ny kjæreste har hun også, jeg har hørt at han er en støgging," men ikke nødvendigvis meldingen "hei, jeg ønsker å være anonym men er bekymret over at naboen lar sin femårige sønn være hjemme alene hver lørdagskveld").

Skrevet

Om man melder noen anonymt, har barnevernet lov til å fortelle de anmeldte hvem de er blitt anmeldt av? Jeg ble anmeldt en gang, men bekymringsmeldingen var falsk. Jeg fikk vite hvem det var, men denne personen har ikke røpt seg. Later som at hun ble dratt inn i saken som "vitne". Hun vet ikke at vi vet det var hun, men det var ikke akkurat vanskelig å forstå...

Skrevet

Takk for svar pila. Men du, hva er den "tryggeste" måten å være anonym på, brev? Vil ikke risikere å bli stevnet som vitne i noe rettsak :P

Tar de det like seriøst selv om det kommer fra en anonym person? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...