Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis ikke far kan ta alle 10 ukene bare 8...går de 2 siste til mor da eller mister man dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da mister dere dem.. Men husk at ukene kan taes ut inntil barnet er 3 år og kan også taes ut som f.eks en fridag i uka....

Skrevet

Okay:) Men må jeg jobbe,når han tar de ut? Eller kan jeg i såfall være hjemme uten lønn?

Skrevet

Nav bryr seg ikke om hva du gjør når far har fedrekvoten - du kan jobbe, ta ut ferie eller ulønnet permisjon....

Skrevet

Ok:) Takk for svar :) Blir litt ør i huet av dette jeg,hehe, men nå ble jeg litt smartere;)

Skrevet

Det stemmer ikke - se her:

Hva gjør mor når far benytter seg av fedrekvoten?

Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 %.

Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning, på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet, deltar i introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere eller deltar i kvalifiseringsprogrammet for personer som har vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden.

http://www.nav.no/page?id=805311849

Skrevet

Les igjennom hva du poster. Det stemmer jo som hun ovenfor sier.

1.

Dette stemmer jo bare om de vil motta 150% foreldrepenger- DA må mor jobbe 50%

2.

Dette gjelder jo permisjon UTOVER perioden med fedrekvote. Altså hvis far skal ha mer enn 10 uker perm.

Det stemmer at NAV ikke bryr seg om hva du gjør, det eneste du IKKE kan er å være hjemme i lønnet permisjon.

Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å forstå seg på alle disse ordningene og reglene NAV har. Det virker som dere har litt innsikt i dette. Jeg lurer på om noen vet hvordan det fungerer med pappaperm, eller disse 10 ukene, som far har rett på.

Det har seg sånn at jeg er student, men er ferdig i juni og har termin i september. Jeg faller litt mellom, men har pensjonsgivende inntekt di siste 6 av 10 mnd før permisjonen. Likevel har jeg ikke mulighet til å ha 50% stilling disse 6 mndene pga studiene. NAV vil ikke gi meg et konkret svar enda på om dette fører til at far til barnet mister de 10 ukene! Dette synes jeg virker veldig urimelig! At han skal miste sin tid med barnet, fordi jeg ikke har en 50% stilling,.... Det står noe om dette på sidene til NAV, men folk sier så forskjellig, så jeg synes det er vanskelig å skaffe seg en oversikt. Noen sier blan annet at di har hørt rykter om at denne regelen skal trekkes vekk fra juli av 2010. NAV vil ikke uttale seg om dette....

Kjenner at jeg blir utrolig lei å frustrert over dette.

Skrevet

Slik regelverket er per i dag vil far ikke ha krav på fedrekvoten på 10 uker sålenge du jobber i mindre i 50% stilling i opptjeningsperioden. Disse ukene tilfaller da deg.. MEN husk at dere har 37/47 uker som er FELLES (nei, det heter ikke mammapermisjon lengre) og han kan fint ta ut permisjon av denne delen - dette forutsetter dog at du går ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier...

Skrevet

Men hvis jeg jobber 100% stilling di siste tre månedene? vil det gi en uttelling? Synes det er helt ufattelig at systemet skal være på en slik måte. At jeg er student, så skal det gå utover hans tid sammen med barnet, er helt urimelig etter min mening. Vi jobber å står i begge to, jeg mener nå at det burde fått en uttelling, og at en burde brukt skjønn til å vurdert enkeltsaker som denne....

Skrevet

Nei de vurderer ikke enkelt saker som den fordi de har laget et regelverk hvor det er slik regelen er, at om mor jobber under 50% så faller fedrekvoten bort.

Dere er ikke et unikt tilfelle og det er mange som lider under den regelen.

Sier ikke at jeg er enig i regelen, men den er nå sånn.

Det er jo også riktig som nevnt over at de fellesukene kan fordeles slik at far får mer av dem.

Det kan være en ide for deg å fortsette å melde deg opp til studier. Her er det regler jeg ikke er stødig i ang foreldrepenger og studier og fødselsstipend fra lånekassen. Sjekk det ut!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...