brooklyn Skrevet 9. mars 2010 #1 Skrevet 9. mars 2010 Begge guttene mine har blitt bitt det året de begynte i bhg, og storebror hadde en kort periode som biter selv, etter han hadde blitt bitt over en periode. I dag har altså lillebror gått i samme fotspor, og bitt en annen gutt både i armen og i kinnet. Blir helt matt. Lillebror er bare 21 mnd, og "hører ikke på det øret" når vi sier at det ikke er lov å bite, selv om vi tar på strengestemmene våre. De er veldig obs i barnehagen, og følger med han, men synes det er trasig likevel. Han gutten som lillebror bet har en forkjærlighet for hår, og er ofte borte for å kose på håret til lillebror, uten at han (hårelskeren) helt skjønner hvor vondt det er å bli dratt henrykt i krøllene...Lillebror har hatt en tendens til å trekke seg unna dette barnet og begynne å gråte når han kommer løpende. I dag har han altså bitt, uten at hårelskeren hadde rørt håret hans engang. Sukk. Jeg vet liksom ikke hva som er verst, at barnet mitt biter, som det nå gjør, eller at det blir bitt, som det har blitt masse, i fjor høst. Hvordan får jeg gjennom hos en gutt på 21 mnd at biting IKKE er lov, utenom å si nei og være streng?
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 9. mars 2010 #2 Skrevet 9. mars 2010 Vil bare si at jeg føler med deg, det er forferdelig vondt og sårt når ungene våre skader andre barn... Sønnen min hadde en periode med slåing i høst, og vi hadde også litt trøbbel med å få han til å forstå at det var galt - for han syns det var morsomt. Han var 1,5 år da. Vi fikk etterhvert vridd han ut av vanen med å lære oss (og de i bhg) å se signalene om at et slag var på vei, for så å skape kontakt med han (helst øyekontakt). Sønnen vår er veldig kosete av seg, så vi ba han om å være "goooo med X" (den han hadde tenkt å slå), og det fungerte faktisk. Da svitsjet impulsen over til noe positivt. Vi kunne også be han om å være god like etter et slag, som en måte å be om unnskyldning på. Fortalte sønnen vår at X blir lei seg/vondt/blir redd når han slår, og etterhvert så vi at han tok det innover seg. Det var nå mine tanker... Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå