minion Skrevet 9. mars 2010 #1 Skrevet 9. mars 2010 Hva syns dere om sukkerfri brus i svangerskapet? Har hørt brus med sukker fører til hyper-barn ?
Corneliuss Skrevet 9. mars 2010 #2 Skrevet 9. mars 2010 Jeg drikker litt light-brus og light saft i svangerskapet, men prøver å begrense det ettersom de jo er tilsatt kunstig søtning (aspertam, sukralose eller tilsvarende). Jeg drikker først og fremst light-brus fordi det er det jeg er vant til og liker best. Når er vel stremgt talt bedre for fosteret å bli utsatt for litt sukker enn for de kunstige søtningsmidlene da man vet at de er kreftfremkallende. Det er nemlig ikke anbefalt å gi barn under 3 år kunstig søtning - og som voksne så er det en fordel å unngå det så mye som mulig, men det finnes jo i mye mat/ drikke. Feks Skyr fra Q-meieriene må du lese i innholdsdeklarasjonen for å få det med seg (skal strengt talt opplyse om det i reklamen sin ettersom de snakker om sukkeret det inneholder). Jobber selv med mat så vet litt om dette. Det er forsket mye på aspertam og mindre på de resterende søtningsmidlene, men det er ikke noe som tilsier at noen av dem er bedre. Coca-Cola byttet til sukralose for en stund tilbake ettersom apertam har fått mye pepper i forskningen de siste årene, men det er dessverre ikke noe som tilsier at sukralose skal være mye bedre (kun mindre forsket på som antakelig gjør). Det som ikke er bevist dårlig, er bedre for leverandørene å ha i maten enn det som man faktisk vet er dårlig... Mittråd er at dersom du drikker vanlig brus normalt sett så hadde jeg fortsatt med det. Uansett så er det en fordel om du kan begrense det litt når du er gravid (enten det er sukkerfri brus med kunstig søtning eller vanlig brus for å begrense sukkeret). Men vi har alle noen laster - så hvis det er din, så kos deg med litt brus innimellom du =O)
Corneliuss Skrevet 9. mars 2010 #3 Skrevet 9. mars 2010 Foresten så er det jo den totale sukkermengden som ikke er så bra at blir for stor. Dvs at sukkeret fra brus er ikke værre eller bedre enn sukker fra annen mat og drikke (eks mye sukker i vanlig ketchup, saft og godteri). Jeg er mer redd for at barnet ditt blir stort enn at det blir hyper. Det siste er nemlig litt omdiskutert i forskningen etter hva jeg har skjønt...
minion Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 9. mars 2010 Tusen takk for svar! Helt utrolig hvor mye kunnskap du hadde på dette feltet =) Jeg er imponert! Du skjønner jeg fikk litt dårlig samvittighet etter at jeg drakk brus uten sukker under forelesning i dag.. Så måtte nesten få det bekreftet
Corneliuss Skrevet 9. mars 2010 #5 Skrevet 9. mars 2010 Hi hi. Ikke ha det. Det går litt i Fun light (og av og til litt brus) hos meg også. Man trenger jo ikke bli helt fanatisk hverken på sukker eller på kunstig søtningsmidler selv om man er gravid. Men er jo greit å prøve å begrense seg litt... Selv ernæringsfysiologene på jobben sier "ja, ja.. så lenge du ikke drikker så mye så..." =O) Ville derimot nok ikke fått "godkjennelse" om jeg hadde tyllet i meg 2 liter om dagen. He he. Sønnen min på 2 år foretrekker uheldigvis også Fun Light fremfor annen saft som har vanlig sukker (men redusert mengde). Han ser vel at det er den jeg drikker stort sett. Hi hi, må lure han til å tro at det er Fun han får (og så heller jeg opp noe annet). Tipper at ernæringsfysiologene vet ganske mye (!) mer enn meg på dette feltet, men jobber med mat og drikke så vet litt om noe (har bare business/ sivøk-utdannelse).
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 9. mars 2010 #6 Skrevet 9. mars 2010 Forskningen på aspartam/ kunstig søtning er stor, men dessverre sprikende, dvs ingen klare konklusjoner eller enighet. Det er også viktig å huske på at det alltid vil være snakk om et dose-respons forhold her; aspartam i små- moderate mengder er ikke kreftfremkallende f.eks, men i store mengder kan det, som så mye annet her i verden, ha flere mulige negative helseeffekter. Selv er jeg av den forsiktige typen, og tenker at siden det ikke anbefales m kunstig søtning til små barn, så er det sikkert greit å begrense inntaket av light-brus i svangerskapet- for å være på den sikre siden om ikke annet;) Mattilsynet her i Norge gir imidlertid klarsignal, så det blir vel opp til den enkelte hva en føler seg mest komfortabel med! Uansett, et lite glass Pepsi Max i ny og ne unner jeg meg med goood samvittighet, for Cola er blæh og sånn er det bare:p Kan gravide drikke lettbrus? Forfatter: Mattilsynet Publisert: 24.02.2005 Sist oppdatert: 01.11.2007 - 12:07:21 Spørsmål Jeg lurer på om lettprodukter kan være helseskadelig for fosteret. Kan gravide drikke for eksempel lettbrus? Svar: Ja, gravide kan drikke lettbrus. Alle tilsetningsstoffer som er godkjent er risikovurdert. En av de tingene som undersøkes i en risikovurdering er mulig fosterskade. Godkjente søtstoffer skal ikke ha effekt på fosteret. Vær imidlertid oppmerksom på Mattilsynets råd som gjelder koffeinholdige drikker. Gravide kan drikke: 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig leskedrikk per dag eller 3-4 kopper te eller 1-2 kopper kaffe per dag http://matportalen.no/artikler/2005/2/kan_gravide_drikke_lettbrus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå