Gå til innhold

Bringbærblad, modningsakupunktur og fødselsforbererende olje


ingrull

Anbefalte innlegg

Noen som har noe erfaring med dette?

Tror dere på det, noen som tror de har dratt nytte av det?

 

- Har skjønt at bringebærblad-produkter kan man begynne når det er 3 mnd til fødsel. Hva er da best av te eller kapsler? Og hvor kan man kjøpe det?

 

- Modningsakupunktur, når skal man starte med det?

 

- Og hvilken fødselsforberende olje/krem kan anbefales?

Jeg vil ikke revne :/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Ingrull!

 

Jeg har ingen personlig erfaring med dette fra egen fødsel. Venter min første baby i juni, men jeg jobber innen helsekost og er akupunktør, så jeg tillater meg å svare allikevel jeg :o)

 

Bringebærblad skal styrke musklene i livmor, slik at du oppnår mer effektive rier under fødsel. Det anbefales, som du sier, å ta det de siste tre mndr av svangerskapet, men jeg vil også anbefale deg å ta det én mnd etter fødsel også, da livmor skal tilbake til normalen. Kapsler er mer konsentrert enn te, og vil derfor ha sterkere effekt - tror jeg. Det er jo ingen vitenskapelig dokumentasjon på dette. Bringebærbladkapsler og -te får du kjøpt i helsekostforretninger.

 

Mondingsakupunktur kan du begynne med i uke 35/36. Jeg har modnet flere kvinner og den ene fødte natten etter at hun hadde vært hos meg. Men det er vanskelig å si hvilken effekt det har da du ikke vet hvordan fødselen ville forløpet uten denne behandlingen. Selv skal jeg absolutt ha modningsakupunktur, og får jeg mulighet skal jeg også bruke det under fødsel.

 

Fødselsforberedende olje/krem, så finnes det en veldig god olje fra Weleda i helsekost. :o)

 

På meg blir det både akupunktur, bringebærbladkapsler og olje fra Weleda.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt og bra svar! :) *smile*

 

Ser ut til at jeg gjør det samme som deg ^^

 

Når skal man starte med oljen fra Weleda?

Bestilte den nettopp fra nettet, regner med at den er her om et par dager og da er jeg i min 28 uke. Moren min revnet bakover, forover og til siden så hvis det er genetisk så.. ja, da vil jeg smøre meg konstant når jeg får den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er fra ca uke 35 man smører seg med oljen. Det er sikkert ingenting i veien med å starte et par uker tidligere.

 

Ta en prat med jordmoren på fødestedet om dette. Min søster fikk beskjed under fødsel: "presser du nå så revner du, men hvis du klarer å holde igjen denne ene rien så går det bra". Dette er sikkert lettere sagt enn gjort, men jordmødrene kan tydeligvis påvirke utfallet av revningen til en viss grad.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anonym!

 

Modningsakupunkturen varierer litt fra uke til uke ettersom hvor langt du har kommet i svangerskapet.

Noen nåler settes i hendene/føttene, noen i ryggen og noen i magen. Du kan også få en i panna og en i hodet. Akupunktøren vil også kunne tilpasse behandlingen litt til deg og hva du trenger. Er du trøtt/sliten, bekkenløsning, kvalm osv ...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk beskjed på helsekosten at jeg ikke måtte begynne på bringebærbladkapsler før siste måneden. Og jordmoren min hadde ikke noen erfaring med slike kapsler så jeg har ikke begynt ennå. Er i uke 29.

Så dere mener at jeg kan begynne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre sist at te kunne jeg begynne med tidligere, men kapslene kun 3 uker før termin. Men dosen kapsler er ganske høy per dag, så jeg begynte litt før, 6 uker før tror jeg, men tok kun en kapsel eller to (i motsetning til 6) per dag. Fødte 3 uker før..

 

Ellers brukte jeg mye jordnøttolje, både til mage og underliv før fødsel, og til baby etter fødsel. Olje er det vel bare å begynne med så fort som mulig?

 

Hadde en fin og rask fødsel uten revning. Om noe av det hadde med det overstående å gjøre, kan bare gudene vite ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma revnet forresten mye i sin første fødsel, men det var fordi hun presset for raskt, uten at jordmor kontrollerte. Andre fødselen hennes gikk fint. Jeg sa til min jordmor at jeg var bekymret for dette, og det gikk jo som smurt :) Så tror gangen i fødselen har minst like mye å si som gener -ikke bekymre deg for mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjempegod erfaring med modningsakupunktur og fødselsforberedende olje. Brukte oljen fra ca uke 34-35. Ingen rifter eller klipp. Slapp unna et eneste sting. Helt fantastisk. Brukte Weleda sin, som jeg kjøpte på helsekost.

 

Var på første timen med modningsakupunktur på ettermiddagen en mandag. Hadde endel murringer som gikk over i kynnere. Var ubehagelig hele kvelden. Kl 02.15 om natten gikk vannet. Da kom riene fortløpende. Kl 08.16 tirsdag morgen var lillegull ute, 14 dager før termin. Så ja; modningsakupunktur funker. Og anbefales på det sterkeste! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Jeg forsøkte bringebærkapsler og modningsakupunktur men her hjalp det ikke.. Jordmor sa jeg var "moden" og hadde to-tre cm åpning i fire uker før lillegutt kom, men det skjedde ingenting likevel så fødselen ble satt i gang på sykehuset 14 dager på overtid. Men det er verdt å forsøke, jeg kommer sikkert til å gjøre det denne gangen også :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...