blond Skrevet 9. mars 2010 #1 Skrevet 9. mars 2010 Min kjære kan ikke vaske tøy! Han blander hvitt og mørkeblått og tar ikke med alle klærne slik at vi må vaske to halvfulle maskiner i stedet for en full. Han presser maskinen helt full andre ganger og da blir ikke klærne helt rene. Håpløst!
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 9. mars 2010 #2 Skrevet 9. mars 2010 Du må lære ham bedre opp hehe:))) Jeg mener slike ting går på viljen. Alle kan lære seg å vaske klær om de bare vil!! Er jo ikke akkurat superavansert..
blond Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 9. mars 2010 Han er i halvkoma når han vasker klær og legger ikke merke til noe særlig, er vel det som er saken...men irriterende er det!
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 9. mars 2010 #4 Skrevet 9. mars 2010 Ja det skjønner jeg. Jeg hadde vært lik når det kom til bil.. Hadde ikke godde og gjort noe skikkelig fordi jeg syntes det er meningsløst og dønn kjedelig!! Hehe.. Min var også ille i begynnelsen. Vasket alt samla, skilte ingen farger, ingen grader. Alt gikk på 40 og ferdig med den. Det var når jeg fortalte hvor mange penger vi måtte bruke ekstra for at han vaska feil han begynte å skjerpe seg. Langt fra "god nok" nå, men er vel så god som jeg får han (hehe), så jeg klager ikke lenger..
blond Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 9. mars 2010 Jeg vil også lære om hvor mye penger vi kan spare på å vaske riktig!
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 9. mars 2010 #6 Skrevet 9. mars 2010 Blander en farger blir de tøyene fortere gamle og utbrukte. Helt hvite klær må bare vaskes med helt hvite klær, ellers får de grå tone. Fine klær som bluser, tynne gensere o.l må ikke vaskes med dongrybukser og andre slike harde plagg med glidelås o.l Fulle maskiner. Klær som det står 60 grader i skal ha 60 grader ellers kan det faktisk gå sundt. Godt eksempel på det er meg og ei venninne. Vi hadde kjøpt lik genser til jentene våre. Med hello kitty merke på magen. Hun var så misfornøyd med den genseren fordi det merket ble så stygt allerede etter en vask. Jeg spurte om hun hadde vasket den riktig, og hun svarte at hun hadde iallefall ikke hatt mer enn 40 grader på den.. Og der var feilen. Den skulle på 60grader. Min holdt seg vask etter vask. I tilegg til at klær som står skal ha 60 grader mister fargen fortere om man vasker dem på 40, fordi de er vasket inn til å tåle 60. slike kort-program på maskinen er gode til å ha til ikke skitne klær, eller når en har få klær men bare må vaske dem. Å tørke bodyer, gensere og andre krympe ting kan bli dyrt da de da krymper en størrelse, da må dette beregnes når en kjøper klær. Min mann la også ofte klær til vask som var våte, slik at de fikk slike våtflekker (slike mørke, som aldri går vekk), da måtte jo mange fine klær rett i søppelet. Jeg tok hans kort og kjøpte nye, da ble det slutt på det også))) Det var det jeg kom på sånn i farten..
blond Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 9. mars 2010 Det du skriver om riktig temperatur og holdbarhet på klær visste jeg ikke. Takk for tips!!
Lene~mor til tre Skrevet 9. mars 2010 #8 Skrevet 9. mars 2010 Gubben min vasket håndklær sammens med blå bukser og da ble jo alle buksene "hårete" etter håndklærne... Han har ikke gjort det etterpå, for da måtte han pent rulle alle buksene fri for hår hehe. Så han har iværtfall lært da
Gjest Filifjonka Skrevet 10. mars 2010 #10 Skrevet 10. mars 2010 Enig med de som skriver at dette går på vilje. Han gidder rett og slett ikke. Og ofte kan det være et triks for å slippe unna. Er det slik at hvis han gjør mange nok tabber så tar du over jobben? En kvinne jeg leste om ble så drittlei av at mannen hennes hele tiden sa "Jeg må da få gjøre det på min egen måte. Slutt å mase!" at hun gikk løs på bilen med en slik skuresvamp til kjøkkenet. Han skrek naturligvis opp, og hun svarte "Jeg må få gjøre det på min egen måte. Ikke mas slik!" Da ble det brått stille med den replikken... En venninne av meg gikk til vaskestreik. Hun vasket kun sitt eget tøy (de hadde ikke barn), ikke hans. Han var glad og fornøyd helt til skapet hans plutselig var tomt for rene klær. Du får vurdere selv hvor viktig dette temaet er for deg, men en seriøs tilnærming a la "vi taper faktisk masse penger på at du ikke kan gjøre dette skikkelig" er sikkert ikke så dumt. Så får du vurdere om det er verdt å ta i bruk hardere lut etter hvert... ;-)
yasmina Skrevet 10. mars 2010 #11 Skrevet 10. mars 2010 Jeg tror ogsaa at det staar mye aa viljen. Jeg har en mann som kan vaske klaer uten problemer og er kjempe noeye paa det. Han snur til med tingene paa toerkestative slik at det toerker fortere og mener det er bedre for toeyet at det slipper aa vaere vatt lengre enn noedvendig
blond Skrevet 10. mars 2010 Forfatter #12 Skrevet 10. mars 2010 Jeg må le av eksemplet ditt med bilvask, gjett om poenget kom godt fram der!! Når har ikke gjør det ordentlig (= på min måte -fordi jeg ikke vil ha alt grått eller rosa-) blir jeg irritert/sur noen ganger, mens andre ganger forsøker jeg med en mer vennlig tilnærmingsmåte. Jeg prøver å si at hvis han skal hjelpe meg må han gjøre det som er til hjelp for meg, ikke bare gjøre det som passer han når det passer. Han er flink på mye, men så tyter det fram hva han ikke synes er viktig. Jeg er ikke så flink på å være lykkelig fordi han tross alt vasker når han gjør det slik han gjør. Men det ble jo rene klær... Å finne en felles standard er ikke lett!
Gjest Filifjonka Skrevet 10. mars 2010 #13 Skrevet 10. mars 2010 Nei, det er ikke lett. Hvis han syns klesvask er uviktig, så la være å vaske hans klær. Ta bare ditt og barnas tøy og la hans seile sin egen sjø. Så oppdager han det vel, den dagen han står der uten rene sokker og undertøy... ;-) Min mann kom også med det utsagnet: Men det er jo rent! da jeg klaget på at alt ble skittengrått fordi han ikke sorterte farger. Men han har da lært etter hvert, og innsett poenget i at tøyet er penest når det beholder sin opprinnelige farge. Bilvask-eksempelet er glimrende til å illustrere poenget: Tror du mannen hennes ble lykkelig fordi hun vasket bilen? Nei, det tror ikke jeg heller. Likevel er det mange menn som forventer at vi skal være strålende fornøyd når de gir oss en tilsvarende løsning på noe med husarbeidet... ;-)
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 10. mars 2010 #14 Skrevet 10. mars 2010 Haha *ler godt*. Det var ett meget godt eksempel med bilvask kontra klesvask!!!!! Jeg er av typen som setter hardt mot hardt. Hadde min mann fortsatt med å ødelegge tøy eller vaske halle maskiner, så hadde jeg nok sluttet å vasket han sitt tøy. Hadde nok lært fort da. Og jeg må bare si Blond, at jeg nesten blir litt sint på deg når du sier at han hjelper deg med å vaske klær!! Jeg er veldig på det at slike ting er felles, vi hjelper om så hva hverandre. Jeg tenker ikke at jeg hjelper han om jeg vasker bilen. Bilen må vaskes den og av og til, og jeg ser ikke på det som hans ansvar men som ett felles ansvar. Like så de som sier at mannen må være barnevakt for sine egne barn.. Nei hva gir du meg?? Hehe.. så der har du meg!! En venninne sa en gang. At folk må tenke seg om når de starter forhold. Mange gjør da tjenester for mannen fordi de syntes det er gøy. F.eks: allltid har maten klar når mannen kommer hjem fra jobb, lager all mat, vasker og ordner alt med klær, vasker huset,, handler mat, står opp om morgenen for å lage frokost til mannen og vekke han før han skal på jobb.. o.l. Hva skjer så om ti år når damen er drittlei av å være slave for mannen sin. Hun har jo egentlig valgt det selv mener jeg, men er vanskelig å få til at mannen skal forstå da at hun gjør alt, han ingenting!! Og bare slik for sikkerhetsskyld, den var ikke rettet mot Blond eller noen andre, bare generelt!!
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 10. mars 2010 #15 Skrevet 10. mars 2010 Jeg nekter min samboer å vaske klær. Han blandet også hvitt og blått og håndklær og bukser og alt. Vi har blitt enige om at hans "område" er kjøkkenet, som han vasker og rydder. Mitt "område" er klesvasken. Selvfølgelig rydder og vasker jeg også på kjøkkenet når jeg er hjemme, og han henger opp klærne. Fin fordeling det.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 10. mars 2010 #16 Skrevet 10. mars 2010 Ja det hørtes ut som en deilig fordeling storebror og knerten:) Men hvis du ikke hadde villet ha denne arb fordelingen så hadde han jo klart å lære seg å vaske klær. Er jo noe alle kan lære seg:)
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 10. mars 2010 #17 Skrevet 10. mars 2010 Joda, har full forståelse av at andre også vil at mennene skal vaske klær,men hos oss fungerer det ikke. Har prøvd en god stund. Jeg er ikke så glad i å rydde, og da særlig ikke på kjøkkenet. Passer oss derfor utmerket.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 10. mars 2010 #18 Skrevet 10. mars 2010 Nei men slike ting har vi her og.. Jeg går sjelden til aldri ned med søppel hehe.. Det er kun når jeg er alene hjemme og det MÅ tas ned. Så det er fult og helt mannens ansvar her i huset. Så igjen er det meg som planlegger alle innkjøp. Hvem som handler varierer, og hvem som lager mat variere, men det er jeg som skriver handleliste og passer på at kjøkken og kjøkkenskap og kjøleskap har mat i seg:)
blond Skrevet 11. mars 2010 Forfatter #19 Skrevet 11. mars 2010 Uffda, blir du sint? Hehe.. Det meste i huset er felles oppgaver, men når man har bodd sammen en del år dannes mønstre og noen oppgaver gjør han i de aller fleste tilfellene, mens jeg gjør andre ting som han sjelden gjør. Dermed "hjelper han til" når han gjør ting for meg som jeg ellers er alene om. Når jeg sier "hjelpe til" betyr ikke det at jeg er sjefen og at han bare gjør som jeg sier, at han ikke kan gjøre ting uten å spørre om lov. Vi er ikke så samkjørte at alt blir gjort uten at vi har våre områder. Vi har ikke diskutert hvem som skal gjøre hva, men det har blitt slik. Av praktiske årsaker er det visse ting som bare han gjør og motsatt. Det er et felles ansvar, men unaturlig at vi skal vaske annen hver gang for å at den ene ikke skal gjøre alt. Begge kan gjøre alt, men det ville blitt temmelig kaotisk hverdag hvis jeg ikke visste hvilke dager jeg skulle lage mat, f.eks. Det med å "hjelpe til" er noe enkelte blir provosert av fordi de ser for seg at den ene i forholdet bestemmer og at den andre nærmest underdanig til nød får lov å gjøre ting hvis det passer "sjefen". Og det henger sammen med likestilling. Jeg er med på det du sier om at når man går inn i et forhold bør man tenke over hvordan man ønsker å ha det. Hvis flere bodde sammen noen år før de fikk barn og var mer bevisst på hvordan de ville ha det, tror jeg flere forhold ville vart lenger. Det er skremmende mange som tror de skal være lykkelige resten av livet og som ikke ser samlivet som en jobb i seg selv. Forhold er jobb, men også kos. Noen forventer at det er mest kos og at jobben består i handling av matvarer før helgen. Ikke rart at det er mange samlivsbrudd!
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 11. mars 2010 #20 Skrevet 11. mars 2010 Her er det bare jeg som vasker klær, og jeg ffår det akkurat slik jeg vil...hehe... Den med bilvasken, var kjempedigg,,,hehe
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 11. mars 2010 #21 Skrevet 11. mars 2010 hehe ja jeg blir skikkelig sint!! hehe.. skjønner jo at du og din mann ikke har slikt forhold. kjenner deg vel så pass etterhvert. men ikke sånn typisk sjef forhold jeg tenkte på. jeg tenker mer på de forholdene der mannen ikke løfter en finger for å hjelpe til i hus, hjem, mat eller barn. Han ser på alt som konas ansvar og hun slaver livet av seg for å rekke over alt. Får som regel bare kjeft tilbake når han ikke får det som han vil. Disse forholdene går ofte i at mannen sier og tror at han hjelper kona når han må sitte barnevakt en kveld i halvåret så kona kan komme seg ut. Happy: så lenge du får det som du vil er jo alt bra, og da er det jo ingen grunn til klaging. (har ikke sett du har klaget heller allså). Den dagen du begynner å klage på at mannen din aldri vasker klær er jo når problemet starter..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå