Anonym bruker Skrevet 9. mars 2010 #1 Skrevet 9. mars 2010 http://www.dagbladet.no/2010/03/08/tema/mat/mat_og_drikke/mattips/barn/10703400/ Her inne ser man også mye det som tas opp i artikkelen. Dumt med sløve foreldre som gjør sine barn en bjørnetjeneste.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2010 #2 Skrevet 9. mars 2010 Hadde det vært opp til meg så hadde jeg vært fostret opp på nugatti, syltetøy, pannekaker, pølser og pizza. Godt at mine foreldre ikke lot det skje og "tvang" meg til å smake, og spise, andre ting også. Og ja, det hendte at jeg måtte gå sulten etter middagsnekt.
Monajenten Skrevet 9. mars 2010 #3 Skrevet 9. mars 2010 Takk for flott link! Her var det noen gode tips og råd til meg som sliter med å få i sønnen min grønnsaker!
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2010 #4 Skrevet 9. mars 2010 en interesant artikkel, stod mye som jeg tror vi alle kan lære noe av.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2010 #5 Skrevet 9. mars 2010 Og jeg er glad for at jeg ikke ble tvunget til å spise alt mulig. Jeg kan ikke beskrive den grusomme følelsen i munnen ved mat og konsistenser jeg ikke likte. Og jo, noen barn sulter seg frivillig.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2010 #6 Skrevet 9. mars 2010 Jeg synes det er dårlig gjort å tvinge i noen noe de ikke liker, men en smakebit er da ikke så forferdelig og traumatiserende akkurat. Jeg måtte alltid smake litt på alt som barn og det var helt ok. Jeg husker en gang jeg var på besøk hos en venninne og fikk middag. Fikk MASSE sopp på tallerkenen og dette var jeg ikke vant med hjemmefra. Pleide å spise alt av grønnsaker og måtte alltid smake litt på alt og føler at dette har gitt meg gode matvaner, men ble tvunget til å spise opp alt på tallerkenen hos venninnen. Fikk ikke lov å gå hjem eller på do eller noe før jeg hadde spist opp. Den dag i dag klarer jeg ikke å spise sopp. Jeg husker faktisk ikke lenger hva det smakte, bare den ekle konsistensen og strenge stemmer som sa at jeg bare måtte bli sittende til alt var borte..
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2010 #7 Skrevet 9. mars 2010 Her smaker vi på alt som blir servert, hver gang. Tar 15-20 ganger før man liker noe. Så spiser man seg mett på det en liker. Har ikke tall på alle de gangene jeg har kun spist poteter og saus som barn. Å dette er ført videre til mine barn.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2010 #8 Skrevet 9. mars 2010 Svært få barn sulter seg frivillig, og de som gjør det er da gjerne traumatiserte barn med angstproblematikk. I flertallet av tilfellene hvor foreldre sier at barna sulter seg er det foreldrene som gir opp for fort.
Willy Wonka Skrevet 9. mars 2010 #9 Skrevet 9. mars 2010 Hehe...den der kan jeg også referere til 14.04. Var hos en venninne som liten på middag. Bare jeg og venninnen min som skulle få pannekaker, men før vi fikk det MÅTTE vi spise varm kirsebærsuppe med varme kirsebær oppi. Hvis vi ikke spiste opp suppen - fikk vi ikke pannekaker. Det ble aldri noen pannekaker på meg den dagen.... ...den dagen idag blir jeg uvel av all fruktsuppe, varme bær etc. Saft klarer jeg bare ikke....
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #10 Skrevet 10. mars 2010 Ja, men det finnes jo barn med angstproblematikk. OG det vet man kanskje ikke før barnet blir eldre. Altså har muligens tvunget barnet til noe helt grusomt uten å ha vært klar over konsekvensen/ hvor ille det var for barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå