Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

Jeg skal på ordinær ul på torsdag, men gruer meg så fryktelig.. Har i mange uker hadd en vond "klump" i magen som sier at ikke alt er som det skal med lillegull.. Er det mange som har denne følelsen før ul der alt var bra?? Denne "klumpen" er jo så stor at vi ikke har turt å fortelle om graviditeten til andre enn kommende besteforeldre og oldeforeldre. Ikke engang kommende tanter og onkler har fått vite det enda :S

Hvor stor er sjansen for at ting ikke er som det skal?

Jeg har ikke vært på ul enda.

Med denne "klumpen" mener jeg da en vond, tyngende følelse som ikke lover bra :S

Blir superglad for svar..!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det også sånn før min ordinære ul i februar...men gleden ble stor da jeg kunne se at alt så bra ut...men har fremdeles dager der jeg frykter d verste..f.eks dager hvor det er lite/minde liv..

Du kan jo også høre med jordmor/lege om å få komme inn å få sjekket der også om du er kjempebekymret..

Lykke til iallefall..du får sende en melding så vi får høre hvordan det gikk :)

Skrevet

takk for svar :)

Har fått høre hjertelyd til legen min i uke 16, men føler det ikke er nok liksom :S Tanker som: "selv om hjertet slår, vil ikke det si at det er liv laga" har slått sterk rot i meg.. :( Får ikke til å tro at det står bra til før jeg har sett det med mine egene øyne..

Er heldigvis bare et par dager igjen, men tankene har vokst seg så store over mange uker, at det er ikke bare å dytte de bort den siste tiden..

Skrevet

Tror det er mange som har det som deg. Jeg var så sikker på at det var noe galt med min datter (som nå er snart 4) at jeg holdt nesten på å bli gal. Var så sikker på at noe var selv etter at hun var født. Så etter tegn til all mulig sykdom. (må sies at jeg har en handikappet bror). Trodde ikke på legene som tok UL av meg når jeg var gravid med henne at alt kunne være bra, men hun er i dag en frisk snart 4 åring. Så den klumpen betyr sikkert like mye som den klumpen jeg hadde ;-)

Prøver å slappe litt mere av nå, men jeg har en liten klump der nå også.

Skrevet

Greit å vite at det ikke er bare meg. Godt å få betryggende ord på at det går bra :) Jeg kommer nok til å bekymre meg grønn de siste to dagene uansett, men kjenner at den slapp litt taket nå når jeg har fått hørt solskinnshistorier om denne klumpen :) Skal bli godt å få se lille for første gang på torsdag og forhåpentligvis få høre at ting er ok.

Noe av bekymringen min kommer vel av at det ligger hjertefeil i bf's familie..

Skrevet

Hei kjære deg!

Det høres ut som du prøver å beskytte degselv i tilfelle at det ikke skal gå bra. Ettersom du har hørt hjertelyd og vet at fosteret lever - og du har kommet så langt som du har... Så er sjansen for at det skal gå galt nå forsvinnende liten! Men det er klart at om man er en av de få uheldige så er jo tapet stort.

På første trimester så lå det en oversikt over hvor stor sannsynligheten var for at det skulle gå bra. Jeg kan ikke huske hva denne var på nå for så sent som du er nå. Men den var i alle fall på over 96% i uke 13 dersom man hadde hørt hjertelyd. Nå er jo du kommet en hel mnd til - og sannsynligheten for at det skal gå bra er blitt vesentlig forhøyet. Det er så synd å "bruke opp" hele svangerskapet på å gå rundt med så triste tanker! Håper du klarer å snu tankene til å bli mer positive. Prøv å tenke at nå er du gravid med en liten sønn eller datter og nå starter tiden med å bli kjent med babyen din.

Dette går helt sikkert bra! Lykke til! =O)

Og det er ikke unormalt å tenke som du gjør fra tid til annen...

Skrevet

Tusen takk for svar corneliuss.

Når jeg tenker etter, er vet vel det jeg gjør.. Både mamma og pappa med ektefeler (er skilsmissebarn) sier at jeg ikke må ta sorgene på forskudd og heller ta det som det kommer ved ul. Men det er ikke bare bare når jeg har av gammel vane å skjerme meg for det som er vondt (har gjort dette så lenge jeg kan huske..) Har opplevd mye vondt i fortiden at det å miste et barn som er så ønsket kommer til å knekke meg helt psykisk.. Er vel derfor jeg heller er forberedt på det negative og kan bli positivt overasket eller noe.. Vet at det høres teit ut men :P

Ble litt rotete dette, men håper du forstår..

Skrevet

Vet du, dette innlegget kunne jeg like gjerne skrevet selv!! Er førstegangsgravid, og har ikke bekymret meg før siste uka...men nå er jeg superbekymret for UL om 2 uker.... Har også hørt hjertelyd flere ganger og alt ser fint ut, men klarer ikke slappe av... MEN vi har ve minimalt med grunn for nettopp det....

Bare så du vet det så er vi flere!!!!!!! :)

Skrevet

Hei igjen M med Augustbarn (og Checkit)!

Jeg tror de fleste blir litt skremt av tanken innimellom. Jeg også. Ikke fordi sannsynligheten for at det skal skje er noe stor, men nettopp fordi man vet at det vil oppleves som en stor tragedie om det skulle skje. Før kunne jeg gå rundt å være redd for at samboern min skulle bli påkjørt (helt sant, tenkte det ofte). Men herregud... oppgitt over meg selv =O) Det er klart at det kan skje både det ene og det andre, men hvis vi skal bekymre oss for alt det vonde her i verden som muligens KAN skje, så glemmer vi helt å leve og oppleve det som er godt! Og det er jo en tragedie i seg selv...

Jeg hadde nok oftere tanke på at det skulle gå¨galt med førstemann enn denne gangen, så kanskje man blir flinkere til å legge tankene litt til side når de dukker opp når man har vært gjennom et svangerskap før. Hvis man lar de triste tankene ta overhånd så "kaster" man jo bort den første tiden med barnet sitt. Og når barnet kommer så er det jo andre ting man kan bekymre seg over (krybbedød, at de skal falle ned å slå seg, kidnapping eller andre ting). Håper dere klarer å bli tryggere på at det skal gå bra fremover - og at dere får fine svangerskap der dere bruker mesteparten ("alle" er litt redde innimellom) av tiden på å nyte magene.

Jeg bestemte meg for å prøve å ha den beste tiden jeg kunne, og nå føler jeg at det er mye bedre. Nekter å la så mange triste tanker få plass selv om jeg er litt bekymret innimellom jeg også. =O)

Lykke til! =O)

Skrevet

forhåpentligvis klarer jeg å legge bort de vonde tankene etter ul i morgen. Tenker ikke på krybbedød, kidnapping osv, men tenker på fosterskader.. Misdannelser, downs, hjertefeil osv osv.. krysser alt jeg har for at ting går bra i morgen og at jeg kan komme med gladmelding her med det samme :)

tusen takk for trøstende ord :)

Skrevet

Huff, ja det er skummelt hvordan man kan få katastrofetanker. Må innrømme at jeg nesten har slått meg til ro med tanken på at det helt sikkert er noe galt. Har også en bror som har psykisk utviklingshemming og autisme, så klarer bare å se for meg at mitt barn vil ha en eller annen form for problematikk. Ser på nydelige små barn rundt meg, og tenker for en flaks foreldrene har hatt. Ser når jeg skriver det at det er ganske sprø tankegang, men det er vel gjerne en forvarsmekanisme som slår inn for å forberede oss på eventuelle dårlige nyheter.

I forhold til dere andre tenker jeg at dere helt sikkert kommer til å få bekreftet at dere har friske, raske små i magen. Gleder meg til min UL er overstått på mandag, og mest sannsynelig får jeg nok bekreftet det samme. Så får jeg håpe jeg tør å stole på det etterpå også!

Skrevet

Da er jeg ferdig med ul. Alt så bra ut, og kjønnet ble gutt.

Men jeg lurer på.. Er det slik at man har krav på en ekstra ul hvis det er hjertefeil i familien?

Skrevet

Så flott! =O) Gratulerer! Tenk en liten gutt som kommer til å elske mamman sin over alt på jord! =O)

Når det gjelder hjertefeilen så sa du sikkert fra på UL? Da sjekker de ekstra nøye i så fall. Hvis du ikke tenkte på det da, så ville jeg ha snakket med JM/ lege og event bedt om en ny ul hvis det er alvorlige hjertefeil i familien din. Broren min har også en feil (ikke livstruende men medfødt). De sjekket ekstra godt på hjertet for å se om de fant noen feil på barna våre (dette og forrige svangerskap). Alt fiks fint!

Prøv å legge de triste og negative tankene bak deg, M med augustbarn. Det kommer til å gå fint! Nå snakker vi nesten 100% sikkert at alt går fint (kanksje det er noen promille sjanse for det motsatte). Antakelig så er risikoen for at du skal bli påkjørt større! =O)

Stor klem

Skrevet

Tusen takk for godt svar! :)

De sjekka det ganske nøye på denne ul, men tror jeg skal forhøre meg med lege om jeg får en ul til litt senere i sv.skapet for sikkerhets skyld. Det var arvorlig hjertefeil med døden til følge, så er greit å være 100% sikker på at det er i orden :)

Tro det eller ei, men de negative tankene er som blåst bort. Gutten sprella som bare det, hadde en fin størrelse og alt så bare supert ut! Drakk fostervann og snudde seg med rompa til for hver gang jm trykte for hardt på magen :P Jeg var utrolig glad jeg ikke drakk noe søtt på forhånd, for da hadde han nok vært så urolig at de ikke hadde fått tadd de nødvendige mål :P

klem

Skrevet

Glad for å høre det på dine vegne!

Stor klem! =O)

Skrevet

Godt å høre du ble roligere, kanskje jeg bir det også, etter UL om 2 uker:) Kos deg med helg!

Skrevet

Hei Checkit

Så på det andre innlegget ditt i går at du var bekymret - håper du fant noen trøstende ord der og kanskje her. Husk på at selv om du er urolig så er sjansen for at det reellt sett skal være noe galt med barnet ditt veldig liten (!). De aller, aller fleste tilfeller så blir fosteret avvist fra kroppen på et mye, mye tidligere stadium - altså at det ender i en spontanabort i første trimester. Du begynner jo faktisk å nærme deg tiden hvor de skal kunne redde barnet ditt selv om du skulle få fødselen satt igang for tidlig. Barnet ditt er nær sagt ferdig laget - det trenger bare vokse seg stort og sterkt (noen ting kommer jo i siste fase av graviditeten som lungeutvikling men det aller meste er allikevel ferdig nå). Og ja, jeg vet at det skjer triste ting for gravide som det gjør ellers i livet også, men vi kan jo ikke fokusere på det som kan gå galt hele tiden, når det meste heldigvis går bra! =O)

Lykke til! Håper du klarer å finne ro. Det er så dumt å bruke all energi på dette i stedenfor å finne lykke i graviditeten din. Selv om alle er urolige fra tid til annen så kan det ta over hodet fullstendig, og det er ikke bra for hverken deg eller barnet. =O)

Stor klem med masse ro og glade tanker.

God helg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...