Gå til innhold

Teller dere spark???


IreneSofie

Anbefalte innlegg

Jeg er straks i uke 28, og leste at man bør begynne å telle spark og føre dette inn i tabell. Er det mange av dere som gjør dette? Min lille prins har vært en kjempeivrig krabat helt til denne uka. Dvs at han har til nå vært like aktiv gjennom stort sett hele dagen. De siste 4-5 dagene har jeg neste bare kjent spark om nettene. Er det noen av dere som også har opplevd nedgang i antall spark/livstegn i perioder? Blir kjempenervøs når det plutselig kan gå flere timer uten at jeg kjenner noe...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

eg er i veke 28. Kjenner javnlig spark, men kan gå lengre mellom kvar gong eg kjenner. baby har jo mindre plass og er byrja få eit søvnmønster. Turner ikkje like mykje som før. Ofte kan ein og vere opptatt og ikkje legge merke til det når baby er våken. Vist du kjenner den flere ganger i løpet av ein dag (sjølv om det er ein del timer mellom) trur eg ikkje du skal vere bekymra. kan ofte gå ein del timar mellom kvar gong eg kjenner min og, men så lenge eg kjenner den nokre gonger i løpet av eit døgn tar eg det som at den har det bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 26, og kjenner spark hver dag, men kan være stille i forholdsvis lange perioder om dagen. Det blir mindre og mindre plass for babyen å bevege seg på, så trur det er normalt at det vil bli sjeldnere bevegelse enn tidligere.

Jeg er med på et prosjekt som heter "tell med meg" hvor man skal telle ti spark om dagen og telle hvor lang tid dette tar. Begynte i uke 24, så har talt i over 2 uker nå. Det har variert fra 1. minutt til 17 minutter på hvor lang tid dette har tatt, så det varierer fra dag til dag. I mappa som fulgte med disse registreringsskjemaet sto det at hvis det går en hel dag uten at man kjenner spark, skal man kontakte fødeavd., men ellers er det nok normalt at ikke alle dager er like.

Men hvis du er bekymret synes jeg du skal ta kontakt med jordmor/lege. Husk at dine bekymringer går utover babyen din også.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å høre! jeg har heller ikke helt forstått dette med å telle spark. Jeg kjenner stort sett mye liv hele dagen (og mye om natten også), babyen er ofte veldig lenge aktiv av gangen (mye sparking i opp til en time), men så går det gjerne 2-5 timer før neste gang jeg kjenner noe. Men når den først sparker da så er det jo sikkert 100 spark på en time.

 

Men det siste døgnet har hun vært unormalt rolig, kun kjent svake spark (regner med hun har snudd seg og sparker innover) kun cirka fem-10 av gangen og med veldig mange timers mellomrom (5 gjerne). Er det faresignal? Jeg er 26+5 i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillamaria81:

 

Jeg tror ikke det er noe faresignal ettersom jeg opplevde akkurat det samme, og fikk beskjed om at alt var i skjønneste orden... Det kan jo som du sier være at babyen sparker inn mot ryggen din, og at du ikke kjenner alle bevegelsene. Likevel vil jeg anbefale deg å ringe til legen/jordmoren din for å diskutere dine bekymringer. Kanskje vil de ha deg ned på en ekstra kontroll.. Uansett er det deilig å få litt "sjelefred"..

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...