Gå til innhold

For liten mage? Hjelp, kan noen hjelpe meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nett vært hos legen, på grunn av en del plager jeg har hatt. Har hatt hjertebank, kaldsvette, så har jeg besvimt noen ganger.

Men så skulle han se på magen min, og han sa den var alt for liten!! Er ikke dette veldig individuelt? Nå er jeg kjempe redd, vet ikke hva jeg skal gjøre av meg.

Er 16 uker på vei, og jeg kjenner bare så vidt livmora når jeg ligger på ryggen. Er det noen andre som har det slik og?

Skal på ordinær UL om to uker, vet ikke om jeg kan vente så lenge med å få bekreftet hvordan barnet har det.

Har ikkje vært hos jordmor heller, så har ikke fått hørt hjertelyden på den lille(Bor på bygda, så er bare jordmor tilgjengelig tirsdager, og det er veldig lang kø). Men jeg kjenner jo litt pulslag nedi der, så dette burde vel være hjerte på barnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fy søren så tankeløst av legen din å si noe sånt uten å følge det videre opp!! Helt sikkert ikke noe galt, hvert svangerskap er forskjellig. Selv fikk jeg ikke mage før jeg var nesten 18 uker. Magen poppa ut på et par dager. Så tror ikke du trenger å uroe deg. Men kan du ikke prøve å få deg privat UL da så slipper du å uroer deg....

Skrevet

Det er mye som er normalt :-)

Jeg hadde nesten ikke mage i uke 16, selv om det er nr 2. Er 22 uker nå, og enkelte ser det fortsatt ikke når de ser meg rett forfra.... UL viste helt normal str på babyen, symfysemålet er normalt, men selve magen er altså liten.

Med førstemann ble vi fulgt opp de siste ukene fordi magen/symfysemålet vokste lite, og det var et vekstavvik på over

-20%. På termin kom det ut en baby i helt normal størrelse :-)

Har du mulighet til å ta privat UL der du bor? Dumt å bekymre seg seg uten grunn, og det er ikke moro å gå og vente på ordinær UL hvis man er engstelig.

Uansett, det er rart av legen å si slikt uten i så fall å henvise deg til tidligere UL, evt sørge for at du kommer foran i køen hos jordmor hvis han mener magen er unormalt liten.

Synes du burde ringe legen din og si at kommentaren gjorde deg redd, og at du trenger mer svar! :-)

Skrevet

med min første så hadde jeg nesten ikke noe mage før jeg var 18 uker :

)

Skrevet

kanskje du er kortere på vei enn du tror?

Skrevet

Hei :) Jeg er i uke 19+3 og har ikke mage i det hele tatt. Jordmor lo og sa det var den minste hun hadde sett :) Alt er i orden hos meg, ungen har god plass. Jeg er 180 høy, tynn/normal og bakovervendt livmor. Kjente liv tidlig og har kjent det daglig i to uker :) Skal på ordinær UL i da (har vært på tre tidligere), kanskje jeg får vite hvem som sjuler seg der inne. Det viktigste er at alt fremdeles er i orden og micro har det bra :) P.s tror ikke du kan kjenne hjerteslagene, men de kan høres med doppler. Lykke til og krysser fingrene for deg.

Skrevet

Herregud, for en dustelege... Oppgitt på dine vegne.

Hvis han mente den var "for liten" så fikk han da sende deg videre til ul da i hvert fall... Men som de andre skriver her inne så er det jo store avvik fra hva som er "normalt" . Jeg er like langt som Cassiopeia, er tynn og har bakovervent livmor men jeg har fått stor mage (unormalt stor i følge meg selv, noe som heller ikke er noe gøy da tankene kan rase hos meg også, men i motsatt retning enn deg. Selv om min JM mener jeg har helt "normal" 2.gangs mage).

Uff, så håpløst. Hvis jeg var deg så hadde jeg ringt tilbake til legen og sagt at jeg nå var dødsbekymret og bedt han om henvisning til ultralyd. Og hvis han sier nei så hadde jeg ikke gitt meg. Sagt at hvis magen er mye mindre enn det han mente var normalt, så trenger du å få sjekket dette ut. Ellers sover du sikkert dårlig helt frem til den ordinære ultralyden... Bør ikke være noen stor deal - jeg ble henvist flere ganger i forrige svangerskap både pga det ene og andre. Men når det er sagt så er det helt sikkert i orden - symfysemål er bare et gjennomsnitt av alle. Men fint å få sjekket ut uansett - ikke mindt for din egen sjelefred.

Men den legen din er jo ikke helt på nett når det gjelder sosiale antenner da... Kan jo ikke si noe sånt til en gravid dame som selvsagt (!) har dyp omsorg for sitt ufødte barn og så sende deg bare hjem. Burde jo aldri ha sagt noe, og event henvist deg til sjekk med noen litt mer veloverveide ord dersom han mente den var så liten.

Trøsteklem

Skrevet

Ikke bry deg om legen i det hele tatt!! jeg har hatt venninner som ikke har fått mage før de er 25 uker på vei! Legen min fikk ikke mage i det hele tatt før hun var 28 uker. Alt er normalt:):)

Skrevet

Det er jo ikke alle leger som ser gravide hver dag - jeg gikk til lege/jordmor annenhver gang med første, og du verden så mye rart jeg fikk høre av legen som jordmødrene bare lo av! Men mager varierer skikkelig, de, med de to første har jeg hatt "liten" mage i følge alle jeg snakket med (masse festelige meldinger om at "du MÅ da være mye kortere på vei enn du tror!") og denne gangen er det omvendt. Magen din er sikkert helt som den skal, men to uker til UL kan virke lenge ja:/

Skrevet

Kan du ikke ta kontakt med Jordmor og forklare situasjonen da, kanskje du kan få lov til å komme inn bare for å lytte til hjertet mens du venter på UL, det vil kanskje berolige deg. Selv om det er lange ventelister så kan det jo hende du får lov til å snike innimellom. Også kan Jordmor fortelle deg at Legen ikke har peiling og at alt er normalt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...