Gjest Skrevet 9. mars 2010 #1 Skrevet 9. mars 2010 Er helt sjokkert over flere av mine venninner som mener det er en menneskerett å få sykemelding fordi man er gravid? Man er sliten og syns det er tøft å gå i jobb samtidig som man skal holde hus og heim og ta vare på barna man har fra før. Men hallo, det er ingen grunn til sykemelding!! Jeg var trøtt og sliten før jeg ble gravid også jeg, men det er liksom sånn at når man er gravid da er det liksom lov...? I mitt forrige svangerskap var jeg borte fra jobb en dag bare, og folk så på meg med vantro og lurte på hvorfor jeg ikke var sykemeldt når jeg var så langt på vei? Hva har skjedd med arbeidsmoralen til enkelte mennesker i dette landet?? Og før dere skyter meg, så gjelder ikke dette de som virkelig har plager i svangerskapet og blir sykemeldt av den grunn! Dere vet selv hvem det gjelder..
Mamma´n til lillemor Skrevet 9. mars 2010 #3 Skrevet 9. mars 2010 Er helt enig med deg. Jeg forstår at det er noen som har store plager med for eksempel bekkenløsning eller ekstrem kvalme, og er man så dårlig så kan man ikke jobbe. Men ser at mange tar lett på det, ja. Hos oss har pappan vært veldig mye syk etter at lillemor ble født (han har hatt flere sånne perioder de siste ti åra). Og han ble sykemeldt etter å ha jobbe 2 dager da lillemor var 2 uker gammel. Det er ikke alltid like tydelig å se på han at han er syk, så noen venner spurte om han hadde sykemeldt seg for å være hjemme sammen med babyen.... Hallo, synes man sånt er greit å gjøre? Synes det var fornærmende sagt jeg, at han ikke eier moral liksom.
NostraStoria Skrevet 9. mars 2010 #4 Skrevet 9. mars 2010 Tror faktisk at den holdningen er med på å ødelegge for de som er såpass dårlige at de ikke har muligheten til å jobbe. Jeg slet med kraftig bekkenløsning, og måtte til slutt kaste inn håndkleet..etter å ha bitt tennene sammen helt til at kroppen ikke greide mer. Da fikk jeg slengt i trynet - av lønningssjefen - at hør nå her, du er ikke den eneste som har hatt bl - du er GRAVID ikke SYK! Svært festlig når en sitter der med tårer i øynene for de konstante smertene...og har presset seg for å prøve å jobbe lengst mulig. BL er som kjent en svangerskaprelatert sykdom, men akk ja. Det er mange som blir dårlige i svangerskapet, en skal ikke være rask med å dømme de kun fordi at de er gravide - og du syns de burde tålt mer for det gjorde kanskje du. (Eller kanskje ikke?) Men de som sier rett ut at nå kan jeg jo være hjemme for jeg er gravid, uff ja..vet ikke hva jeg skal tro eller syns.
gulda Skrevet 9. mars 2010 #5 Skrevet 9. mars 2010 Også enig. Ei på jobb ble sykemeldt i svangerskapet, fordi ho "var så sliten, og det var grait å ha noen krefter igjen når en kom hjem". Skjønner den jo, men synes likevel det er feil. Og på jobben virker det som om det er full allmenn forståelse for argumentet, så vil ikke være den som "henher henne ut" ved å si noe. Selv var jeg mye sykemeldt.Jobbet i butikk. Var først masse kvalm -ikke bare morgenkvalme, og kvalm utover tre måneder. Vanskelig å sitte i kassa når en plutselig bare må løpe til do. Og vanskelig å unngå å sitte i kassa også.. Deretter slet jeg veldig med bekenløsning. Man skulle tilpasse arbeidet for meg, men det fungerte bare i teorien.. Så det kommer an på type jobb også, synes jeg. Hadde jeg sittet på et kontor når jeg var gravis, hadde jeg nok nesten jobbet ut svangerskapet (bekkenløsningen ble veldig ille på slutten). Da kunne jeg jo løpt av sted til do når jeg følte for det, og kunne sittet på spesialputer osv. Jeg synes ikke systemet skal utnyttes, men jeg har forståelse for at enkelte jobber er vanskeligere å være dårlig i enn andre.
Turid Laila Skrevet 9. mars 2010 #6 Skrevet 9. mars 2010 Jeg har kontorjobb, likevel er jeg gravid og sykemeldt. Nå er det pga. kvalme, men skulle jeg bli kvitt kvalmen og være helt frisk, la oss si i morgen da, så hadde jeg fortsatt ikke fått lov til å dra på jobb før om fire uker. Jeg får ikke lov til å gå på jobb selv om jeg skulle være symptomfri gravid, hvorfor kan egentlig være det samme. Men jeg regner med at dere da vil se på meg som en unnasluntrer, siden jeg tilsynelatende er frisk? Jeg fikk likevel kranglet meg til å jobbe 80% så jeg jobber hjemme, slik at jeg ikke faller helt av lasset i tilfelle jeg kommer til å jobbe igjen i løpet av svangerskapet. Noe jeg tviler på...
Turid Laila Skrevet 9. mars 2010 #7 Skrevet 9. mars 2010 *kremt* Feil i det siste avsnittet der. Jeg fikk kranglet meg til å jobbe 20% slik at jeg er 80% sykemeldt
lille sprelle Skrevet 9. mars 2010 #8 Skrevet 9. mars 2010 Er ikke en selvfølge å bli sykmeldt når man er gravid! Jeg hadde store planer om å jobbe frem til permisjon, men kroppen ville annerledes og jeg var sykmeldt fra uke 5 og ut sv.sk. Det var inkl. et par sykehusopphold av varierende lengde... Har et inntrykk av at de som ønsker sykmeld er de som ikke trenger det, men det er mitt inntrykk. Jeg skulle gitt MYE for å være i en situasjon der jeg bare kunne taklet i det minste litt av det som skal gjøres hjemme da jeg var gravid.
Gjest Skrevet 9. mars 2010 #9 Skrevet 9. mars 2010 Folk er rare. Men husk uansett å ta hensyn til deg selv og hvile som gravid. Det er viktig å ikke overdrive
gulda Skrevet 9. mars 2010 #10 Skrevet 9. mars 2010 Mente ikke at de som er sykemeldt og jobber på kontor er unnasluntrere.. ;o) Men i min situasjon kunne jeg jobbet lenger hadde det vært på et kontor hvor jeg hadde vært mer fri til å løpe til og fra.
Turid Laila Skrevet 9. mars 2010 #11 Skrevet 9. mars 2010 Hehe, det er så mange som sier "hadde jeg hatt en sånn kontorjobb så hadde jeg kunne jobbet og", begynner å bli litt lei av den bare. Men det er jo forskjell på kontorjobber og, og min er utrolig stressende fra mars til september, og når jeg har termin i oktober blir det ikke så lett for meg å komme tilbake igjen tror jeg. Det er jo ikke opp til meg å bestemme, men jeg tviler på at jeg får lov å jobbe selv om jeg er tilnærmet frisk.
Alyssa Skrevet 9. mars 2010 #12 Skrevet 9. mars 2010 Jeg mener absolutt ikke at gravid=sykemelding. Men jeg mener terskelen for å bli sykemeldt er lavere. Om jeg er veldig sliten og stressa nå så er det greit å presse seg litt. Men hadde jeg vært gravid måtte jeg jo tenkt på babyen også, hvordan det ville påvirket babyen. Jeg mener at det å være ekstremt trøtt/sliten absolutt kan være grunn til sykemelding. Da snakker jeg om at man etter jobb knapt rekker å komme seg inn døra hjemme før man må legge seg for kvelden. Ellers bør man selvfølgelig ikke forvente å være like aktiv på fritida som ellers, eller gjøre like mye husarbeid.
gulda Skrevet 9. mars 2010 #13 Skrevet 9. mars 2010 Beklager, ikke meninga å støte deg.. ) Når jeg var gravid fikk jeg gjøre litt kontorjobb, men det var ikke nok til å fylle dagen min. Det var såååå mye enklere når jeg slapp å møte kunder ansikt til ansikt! Når jeg fikk kvalmebølgene så kunne jeg lukke øynene og puste dypt helt i fred. Er nok veldig forskjell på kontorjobbene også. Men jeg tror at mens man blir sykemeldt i en jobb pga. plagene, så kunne man klart å jobbe i en annen -det var iallefall min opplevelse. Men det betyr jo ikke at alle i kontorjobb bør klare å holde seg i jobb i svangerskapet.. ;o)
Brillemamma Skrevet 9. mars 2010 #14 Skrevet 9. mars 2010 Jeg er veldig enig med deg! Jeg tror, og VET, at det er noen som "later" som om de er dårlige i sv.skapet for å få sykemelding. Feks en veninne av meg ble gravid igjen når minstemann var 5mnd. Da latet hun som om hun hadde bekkenløsning så hun slapp utigjen i jobb før neste mann kom.. Det synest jeg er utrolig dårlig gjort! Jeg har vært utrolig plaget med bl i begge mine sv.skap, klarer så vidt å gå fra uke 20 og utover, må bruke krykker... Så skjønner ikke at noen vil late som om de er dårlige! Jeg hadde vært super glad om jeg kunne vært i jobb hele sv.skapet og sluppet unna bl!! Ser også andre som sier de har bl og er sm..de kan ikke ha noen som helst anelse om hva bl er, for da hadde de aldri klart å gjøre alt de gjør... Synest arbeidsmoralen her er veldig dårlig!! Håper, håper, håååper at jeg slipper unna bl dette sv.skapet!
SagflisiHåret Skrevet 9. mars 2010 #15 Skrevet 9. mars 2010 Bare det at folk sier "jeg skal sykemelde meg" vitner jo om en merkelig holdning til sykemelding. Man sykemelder ikke seg selv, det er ikke et valg man skal ta sjøl å bli sykemeldt. Derimot gjør legen det hvis hun mener at du trenger det.
NostraStoria Skrevet 9. mars 2010 #16 Skrevet 9. mars 2010 Ikke tro du som hadde bekkenløsning at hadde du sittet på kontor hadde du ikke vært sykemeldt. Jeg greide ikke å sitte, heller ikke på pute med mitt bekken. Kunne kun ligge litt på sidene jeg da..Så det er ikke så lett som det høres ut til alltid
NostraStoria Skrevet 9. mars 2010 #17 Skrevet 9. mars 2010 Terskelen er ikke lavere. Men mange møter mindre forståelse, fordi de er jo "bare" gravide. Jeg ble uglesett frem til jeg møtte opp på kontoret med krykkene, for jeg slet med å gå! En med f.eks ekstrem kvalme eller f.eks bekkenløsning har ikke mulighet til å presse seg. Eller en som er helt utslitt for den saks skyld. Det går faktisk på helsa løs, og før en vett ordet av det så er en ekstrem vond, invalid og sengeliggende. Ingen som sykemelder seg selv. Husk at når noen blir sykemeldt av legen, så er det en god grunn til det. Og en skal faktisk være i stand til å ta seg av barna når en er gravid. En har jo unntak her også selvfølgelig, men jeg mener en skal være forsiktig med å dømme de som blir sykemeldt om hvor dårlige de er etc. Vanligvis så får ikke de utenfor vite hele bakgrunnen så det er sagt!
gulda Skrevet 9. mars 2010 #18 Skrevet 9. mars 2010 ikke på slutten, nei (som nevnt over) -da var det for ille. Men kunne holdt ut lenger enn i butikken )
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 9. mars 2010 #19 Skrevet 9. mars 2010 Jeg jobber som vikar i barnehage nå, blir litt løft av litt større barn enn hun jeg har hjemme, og kjenner det begynner å ta på ryggen min! Har også en haug med kynnere som er ganske vonde til tider.. Men er ikke sykemeldt ennå. Er i uke 28. Tipper jeg klarer å holde ut til uke 32 før jeg får rier av kynnerne eller ryggen låser seg helt.. Er jo ikke bra å slite seg sånn ut når man er gravid da! Mener jeg.. Og det er jo det jeg gjør... Og da blir det jo sånn at jeg på en måte får sykemelding fordi jeg er gravid. Har jo ikke hatt problemer med rygg og kynnere om jeg ikke hadde vært gravid.. Men skjønner hva du mener, blir også møtt med litt store øyne når jeg forteller hvor langt jeg er på vei... "Også jobber du ENNÅ?!" Ja, det gjør jeg, og det går stort sett greit =) Mulig jeg ble litt utenom det "feltet" med gravide du tenker på da...
Trollemor75 Skrevet 9. mars 2010 #20 Skrevet 9. mars 2010 Jaja, men det er nå arbedisgivers ansvar å tilrettelegge for den gravide. Jeg ble 50% sykemeldt de siste 2 mndr av svangerskapet, fordi min manlig 50-årig sjef aldri forstod at det ikke er sunt å jobbe 60 timers arbeidsuke når man er gravid, og at stress er skadelig for fosteret. Og at om jeg klarte å fly frem og tilbake mellom Asia og Norge (i økonomiklasse), hver mnd, så var det ikke nødvendigvis det beste når jeg måtte møte opp på jobb samme dag som jeg landet. Endte opp med at jeg brast i gråt på kontroll hos legen fordi jeg klarte ikke å glede meg for ungen som var på vei. Legen diagnoserte utmattelse med fare for depresjon/utbrenthet og mente at det var en rimelig dårlig plan å fortsette i 100% stilling. Skulle gjerne hatt en jobb der det gikk ann å ta det litt med ro og fortsette i jobb, fremfor å sitte hjem å kjede meg ihjel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå