Gå til innhold

Var hos jordmor- fikk ikke høre hjertelyd før etter uke 20 pga stråling!?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så forskjellig praksis? Virker som alle andre på denne siden har vært å hørt hjertelyd, mens min jordmor ville ikke engang ta frem utstyret. Jeg er uke 11+5, og det mente hun var for tidlig. Hun gjorde det kun etter uke 20! Det var vistnok mer stråling ved å høre etter hjertelyd enn å ta ultralyd??

 

Er litt skuffet - for hadde gledet meg til å få en mer sikker bekreftelse på at alt er bra - men da blir det heller nedtelling til tidlig ultralyd som visnok inneholder mindre strålingsfare....

 

Noen andre som har opplevd noe lignende?

Hva med alle dere som har fått høre hjetelyd eller kjøper egne aparater før uke 20??

Tar min jordmor feil eller alle andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ut fra det jeg har lest og har blitt fortalt høres dette utrolig rart ut. Den eneste "strålingen" er lydbølger som også UL bruker. Samme "teknologi" som flaggermus navigerer etter, visstnok :)

 

Noen mener at dette kan være ubehagelig for fosteret, men ikke noe farlig. Det er derfor en del kritiserer de som kjøper seg egne dopplere og sitter hjemme og hører på hjertelyd ofte.

 

En annen ting er at det kan være vanskelig å finne hjertelyd så tidlig og at en del kvier seg mot å prøve for mor bilr så stresset hvis man ikke får frem noe lyd. Jeg ville forsøkt hos en annen lege, evt. gått privat og fått UL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har hørt er fra min kusine som går jordmor nå er at de lærer at både ultralyd og slik doppler kan stresse barnet unødvendig og man vet ikke helt hva det stresset gjør med barnet. Så derfor er man forsiktig og anbefaler at man ikke gjør det oftere enn nødvendig.

Spurte jordmoren min om dette men hun hadde ikke noe godt svar og sa at når teknologien var der så kunne man benytte seg av den siden man ikke hadde påvist noe bivirkninger.

Så vanskelig dette noen ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest det sm HI sin Jm sier.

 

Greit nok at UL og doppler bruker samme teknologi, men det er likevel ulike frekvenser, eller ulik styrke. Husker ikke nøyaktig hva. Men poenget er at det er forskjell på de to tingene i bruk selv om det er samme teknikk som brukes.

 

Personlig synes jeg det er bra at ikke alle helt ukritisk bruker slik utstyr. Doppler har ikke vært i bruk såå lenge ennå, og all påvirkning er ikke like lett å bevise/motbevise.

 

At noe ikke er bevist så være skadelig/evt stressende o.l for barnet betyr da virkelig ikke at det ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UL har vel vært i bruk så pass lenge at man har kjenner til hvilken påvirkning/ikke dette har på fosteret og jeg har ikke lest eller hørt at UL er skadelig.

 

Det kan godt hende at doppler har en annen og sterkere frekvens og jeg er helt enig i at man ikke skal bruke det ukritisk. Jeg vil derfor heller aldri kjøpt meg en doppler til "hjemmebruk". Men samtidig kan det ikke være så skadelig at en undersøkelse i svangerskapet for å konstatere hjertelyd hos fosteret er farlig! I alle fall ikke når det gjøres i den hensikt å berolige mor. Som sagt, det er ikke "stråling" men lydbølger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det viktigste her er måtehold. Det er nok derfor mange er skeptiske til å kjøpe egen "doppler" å ha hjemme. Den sender jo ut frekvenser inn mot magen som fosteret oppfatter og stresses av.

Men det må jo være hver enkelts valg hva de gjør når det ikke er noe retningslinjer på dette nasjonalt!

Noen ganger merker jeg selv at jeg er så opptatt av å ha kontroll, MÅ vite at alt er ok. Men kroppen jobber jo så bra på egenhånd så jeg må bare slappe av og tenke at dette går sin naturlige gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...