Gå til innhold

Hva er de uskrevne reglene for babyer på restaurant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har jeg lurt på etter at jeg fikk barn. Til hvilke typer restauranter/spisesteder kan man ta med babyer (og større barn)? Mange steder har de barnstol og da er det selvsagt greit med barn/babyer. Men på litt finere steder har de ikke det, ofte er det en roligere atmosfære. Og da ser jeg for meg at eierne helst ikke vil at man tar med babyer som kan bråke, skrike osv. Humøret til den lille kan jo være noe uforutsigbart...

Jeg mener at man ikke skal stenge ute foreldre slik at de ikke får nyte et godt måltid på restuarant. Samtidig ville jeg nok ikke satt pris på om det var babygråt hvis jeg og typen var ute og spiste et bedre måltid...

Noen som har noe formening om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva de uskrevne reglene er, men jeg har absolutt en mening om temaet.

Hvis vi har fått barnefri og skal kose oss ekstra på en flott restaurant med "dempet" stemning ønsker jeg virkelig ikke å få en barnefamilie på nabo bordet. Eller en støyete gjeng for den saks skyld.

Er det deriomt en livlig restaurant med høyt lydnivå uansett er det ok. Er nok uansett ikke der man kommer for en romantisk og fredlig kveld ute...

Syns vel faktisk prisnivået sier litt. Legger man igjen mye penger vil man jo ha valuta for pengene og ikke bli forstyrret av barnegråt.

ps er nicket ditt etter han dødskjekke indianeren i "Danser med ulver"????

Skrevet

Jeg går ikke på "dyre" resturanter med barna mine, dette fordi om jeg skal legge igjen masse penger, skal jeg nyte maten i fred uten og bli forstyrret av unger som må på do eller kliner maten i håret;)

Jeg tenker også litt sånn at der de ikke har barnestol er det vel en mening bak det...

Samtidig tenker jeg som så at der de har barnestol er det jo ikke fritt fram heller. Barna våre må være i modus for spise ute, (les: ha en god dag) slik at det ikke blir hyl og bråk og forstyrrelser for andre. (At det kan dukke opp noe, må man jo prøve og takle best mulig)

Vi rydder også opp etter oss så godt vi kan. Plukker opp mat fra gulvet og tørker litt tundt på bordet, sånn at det ikke ser helt "McDonalds" ut etter oss;)

Skrevet

Man må jo nesten se an ungene, se an restauranten osv.

Våre unger har i grunnen alltid vært relativt rolige ved bordet når vi er ute og spiser. Det vi gjør hvis vi skal ta dem med, er å gå ut ganske tidlig hvis det er til middag. Kanskje sånn kl. 17-18.

Men jeg ville ikke gått på en veldig fin restaurant med unger.

Jeg hadde ikke fått meg til å ta med unger ut på en bra restaurant "prime time", sånn fra 19-tiden og utover. Men etniske restauranter går ofte bra, de er gjerne de mest barnevennlige etter min erfaring.

Jeg synes ikke foreldre skal se på det som en "rett" å gå ut å spise på fin restaurant med ungene sine. Andre folk betaler jo også mange penger for å spise ute.

Skrevet

Når vi er ute og spiser med ungene er det på TGF, Egons,Peppes osv vi går på de familevennlige stedene og helst før klokken 19. Er vi ute uten unger da går vi helt andre steder.

Jeg ammer jo og prøver og gjøre det helt diskret og har på meg klær så jeg vipper ut puppen uten og må sitte nesten naken, og jeg skifter bleier på do og ikke i resturangen!

Synes innimellom at det er helt utrolig hva enkelte får seg til og gjøre.....

Skrevet

Jeg mener at man nesten må forvente at det er barn på de fleste restauranter hvis man går og spiser på dagtid/ettermiddag. Etter ca kl 19 ville jeg ikke tatt med meg barn selv i hvertfall. Kanksje med unntak av en liten baby som sov. Var en gang og spiste med samboeren ca kl 20, da hadde de ved nabobordet med en ettåring og en toåring. Syntes det var litt rart.

Skrevet

Der det er stearinlys og stoffservietter virker det ofte som at barn ikke passer inn ... her i Norge vel og merke. I Italia virker det som om ungene er velkomne på alle restauranter, vi elsker Italie, he he. Der er det digg å ha små barn.

Skrevet

@home: Nei, jeg tenkte ikke på han fra Danser med ulver men du har rett, han er kjempekjekk!!!

Skrevet

I Italia ja...og i mange andre land er liksom barn mer velkomne i voksensettinger, også på kvelden...synd at det ikke er sånn her egentlig. Norge er kanskje ikke så barnevennlig som vi skal ha det til?

Har det noe med klima/temperatur å gjøre mon tro? Og at vi bor i store hus hvor vi kan stenge oss ute fra bråk og familieliv, inne på hvert sitt eget rom? Vi er kanskje ikke vant til barnestøy i hverdagslivet slik som i andre kulturer. Ikke vet jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...