Gå til innhold

hehe... skulle tro denne artikkelen var om oss....

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I gamle dager, var det gjerne vanlig at kvinnen styrte familiens økonomi, selv om det var mannen som tjente best. Kanskje man burde gå tilbake til det?

Hos oss er det meg som lager budsjettet og kontrollerer hver mnd. I perioder har han tjente mye bedre enn meg, nå er det likere fordelt, men husøkonomien er mitt ansvar.

Budsjett er enkelt å lage. Du lager en oversikt over allevinntektskilder, faste utgifter (bolig, bil, studielån, osv.), plusser på med mer variable utgifter, bruk gjerne SIFO standardbudsjett som grunnlag. Det som er igjen burde deles i 2 deler, noe til sparing (hhv som buffer for uventede utgifter, til pensjon, spesielle prosjekter osv.), og resten til lommepenger. Krever litt disiplin i begynnelsen, men har man bygget en god budsjett der utgiftene står i stil med inntektene, blir det lett som bare det etter en stund.

Høres litt selgod ut å komme med råd, og jeg vet jeg er privilegiert, men jeg jobber med finans og synes familieøkonomi er noe man burde lære mye mer om på skolen/hos foreldrene.

Skrevet

Jeg styrer også mest med pengene, men vi passer på at vi begge har god innsikt i tilfelle jeg skulle bli syk for eksempel og mannen må ta over.

Grunnen til at jeg styrer pengene er at jeg er den med best sans for budsjett og sparing og de periodene mannen har sjefet har vi hatt mye dårligere råd, hi hi.

Skrevet

25% er mange! Jeg ble urolig når jeg så tallet.

Hva gjør disse om de skulle bli arbeidsledige, få syke barn over en lang periode, renta øker, vaskemaskinen ryker, bilen må ha ny registerreim, og hva med måneder der nrk-lisens og årsavgifter skal betales?

Jeg får noia om jeg ikke har 10 000 stående på lønnskontoen min..... Og dette er ikke noe jeg har lært hjemme eller på skolen. Jeg kommer fra ett arbeiderklassehjem der det var trangt økonomisk og hvor det var tomt før neste lønn kom.

Men jeg burde egentlig skamme meg når det kommer til innsikt i vår økonomi, Jeg har kunnskapen, da jeg har arbeidet med det, men jeg har meldt meg helt ut av økonomikjøret her hjemme. Har oversikt, men ikke detaljkunnskap om hva og hvor det er penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...