Anonym bruker Skrevet 9. mars 2010 #1 Skrevet 9. mars 2010 Dere med dysleksi. hvilken hjelp/tilrettelegging har dere fått i grunnskolen og videregående skole? Jeg har slitt med å utrykke med skriftlig bestandig, mine foreldre "kjempet" med skolen i mange år før jeg fikk noen tilrettelegging. Ikke før i 9 klassen på ungdomskolen, ble dette tatt tak i. Jeg hadde ekstremt mange skrivefeil, setningoppbygningen var totalt usammenhengende. I 10 klassen fikk jeg bærbar pc, med retteprogram. Dette rette programmet er roten til mange feil jeg gjør idag, da programmet delte ord som ikke skal deles. Når jeg leser over teksten jeg har skrevet, leser jeg det som jeg skulle skrive. Hvis jeg tar samme teksten og leser den dagen etter, ser jeg skrivefeilene, for da husker jeg ikke ordrett hva det var jeg skulle skrive. Etter 10-klassen begynte jeg på videregående og fikk veldig bra tilrettelegging med lengre tid under prøver, fikk avholde noe muntlig ol. Året etter var ting mye lettere og jeg var mer motivert for både skriving og lesing, helt til læreren min sa: Du får ikke ha prøven muntlig lengre, skjønner ikke hvorfor du skal ha det, det er urettferdig for de andre elevene. Resten av vgs fikk jeg ingen tilrettelegging, men da jeg studerte fikk jeg bruke pc når hadde eksamen. Hva har skjedd med dere andre? Noen som har barn med dysleksi? Hvordan er oppfølgingen nå kontra 90 tallet?
Gjest Skrevet 9. mars 2010 #2 Skrevet 9. mars 2010 Jeg var blant de heldige og fikk hjelp allerede i andre halvdel av førsteklasse. Faren min har dysleksi og siden det er "veldig arvelig" var foreldrene mine obs på hvordan jeg utviklet meg i norsken. Jeg fikk logopedhjelp en gang i uken med talefeil jeg hadde og i tillegg fikk jeg 3 timer med logoped i uken for at jeg skulle knekke lesekoden og fikse rettskriving. I femteklasse gikk det ned til en time i uka og etter femteklasse har jeg klart meg bra uten noe annen tilrettelegging enn rett til bruk av pc ved eksamen og forlenget eksamenstid. Med andre ord, hvor bra hjelp man fikk til og med på 80-tallet varierte nok veldig.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2010 #3 Skrevet 9. mars 2010 Hei. Jeg er blant de uheldige som ikke fikk hjelp. Min situasjon var som følger: Igjennom hele barneskolen hadde vi en lærer som var svært lite kompetent til å undervise. Det ble da jeg gikk i 6 klasse tatt tak i denne fyren, å han måtte bytte skole husker jeg .( pga klager fra foreldrer osv.) Da hadde jeg hatt han i 4 år som klasseforstander. Jeg var en pratsom sjel som gliste og skravlet meg igjennom hele barne og ungdomsskolen. Lå på et svært lavt nivå spesielt i matte , ( Lg og Ng ) og delvis greit nok i de andre fagene. Alle praktiske fag har jeg hatt S ( eller 6 som det heter idag.) Jeg har en utrolig hukommelse, så det er nok derfor jeg " bærget" .. Men det er utrolig at ingen fanget meg opp,å så problemet med meg. Lesingen klarte jeg veldig bra for jeg og mamma leste hver ettermiddag, dvs hun leste først og jeg memorerte det hun sa, så leste jeg og husket det til dagen etter da vi skulle lese det på skolen. Hun varslet MANGE ganger at denne ungen måtte sjekkes, men fikk til svar at alt var som det skulle være, men hun er bare litt lære tung og lat.. På Vgs , Vk1 , ble jeg tatt tak i. Da viste det seg at jeg har store lese og skrivevansker, og for ikke snakke om problematikk med tall!! I tillegg til dysleksi og numerisk dysleksi har jeg konsentrasjonsvansker.Jeg har slitt MASSE !
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2010 #4 Skrevet 9. mars 2010 Jeg fikk påvist dyseleksi når jeg var ca 7 år, men fikk ikke noe hjelp med det før siste året på ungdomskola, pare fordi komuna ikke så min dyselesi som alvolig! De ødla skolegang for meg, men klarte meg på hengene hår ut barne og ungdom.
Gjest Skrevet 9. mars 2010 #5 Skrevet 9. mars 2010 Jeg fikk en time ekstra på eksamen og slikt. Brukte det aldri da. Ellers ingen oppfølging. Var skoleelev på 90-tallet.
Gjest Skrevet 9. mars 2010 #6 Skrevet 9. mars 2010 Huff, det er så trist at veldig mange ikke har fått hjelp, for de jeg kjenner som fikk skikkelig hjelp har stort sett klart seg veldig bra. Ikke minst det at mange med dysleksi mister troen på seg selv tidlig på skolen fordi de tror det er deres egen skyld at de ikke mestrer "lesefagene"
LillaGorilla♥♥ Skrevet 9. mars 2010 #7 Skrevet 9. mars 2010 Jeg har ikke dysleksi, men jeg må bare få kommentere dere som har skrevet her til nå- dere skriver da kjempebra til å ha dysleksi!
Gjest Skrevet 9. mars 2010 #8 Skrevet 9. mars 2010 Mange med dysleksi skriver faktisk ganske bra. Men vi har ofte slitt mye mer enn andre for å mestre rettskrivning, og selv om jeg bruker retteprogram i nettleseren sniker det seg inn teite skrivefeil. Og dysletikere som virkelig sliter med skrivingen har sannsynligvis ikke mot til å engang svare anonymt på et innlegg her Jeg kjenner mange som har fått selvtilliten helt knust av dårlig skolegang og at folk rakker ned på dysletikere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå