Gå til innhold

Hvordan blir barn påvirket av passiv hasjrøyking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen bekjente som jeg vet røyker av og til, og jeg blir helt satt ut av at de røyker hasj inne i huset (når ungene har lagt seg vel å merke). Tar man ikke skade av passiv hasjrøyking? Og spesielt barn? Vil gjerne ha seriøse svar! Og fakta hadde vært fint! Noe konkret å vise til.

Anonym

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk ut sidene til SIRUS, kanskje du finner noe her. Barn tar selvsagt skade av passiv hasjøryking, de blir steine de også. For ike snakke om de dårlige rollemodellene foreldrene er her da! Syntes virkelig ikke noe om dette kjenner jeg... Du bør vurdere melde til barnevernet her, gjerne anonymt.

Skrevet

jeg veit bare at jeg vanket i litt feil miljø (FØR jeg fikk barn) jeg var ikke med de lenge, for jeg er imot stoff. uansett, jeg var på fest med noen som røykte, de røykte i stuen der alle satt. tre uker etter ble jeg innblandet i en rassia. det var broren til hun jeg var hos de skulle ta, men siden hun jeg var hos var en kjenning av politiet, tok de oss like gjerne med ned på stasjonen. der ble jeg spurt om jeg kunne gi en urinprøve. noe jeg gjorde, hadde jo ingenting å skjule! men den kom tilbake positiv!!! passiv røyking! tre uker etter festen hvor det ble røykt! (som sagt, jeg røykte ikke!)

Skrevet

Men er det ingen som har noe fakta om dette, noe forskning eller noe? Finner så lite om dette på nettet. Har lyst til å ha noe å slå i bordet med, for de tar det ikke seriøst i det hele tatt.

HI

Skrevet

Meld fra til barnevernet, så kanskje "pipa får en annen lyd!"

Skrevet

Ring barnevernet anonymt og forklar situasjonen, de vet sikkert at hasjrøyking ikke er bra for barn. Trenger ikke å være rakettforsker for å forstå det. Foreldrene unnskylder seg selvfølgelig, typisk avhengige av både røyk, alkohol og narkotiske stoffer.

Skrevet

melde til barnevernet e vel drøyt,all den tid røykinga skjer etter at ungene er i seng... e ikke noe verre enn at foreldrene tar seg noen øl når barna sover.....

selv om jeg ikke ville gjort dette sjøl,og ikke synes noe om hasjrøyking er d jo ikke verdens undergang... !!

Skrevet

man kan jo ikke sammligne passiv hasjrøyk med noen øl?

hasj er faktisk ulovlig og veldig skadelig, for de som røyker og de som blir utsatt for dette passivt.

Skrevet

Tviler sterkt på om barenvernet ville betraktet hasjrøyking som noe som ikke er så ille!

Det er nå en gang slik at hasj er et forbudt stoff, bare det i seg selv burde jo si litt om dårlig dømmekraft hos foreldre som utsetter barn for slikt.

Som en annen nevnte, så testa jo hun positivt selv om hun bare hadde vært passiv hasjrøyker. Det sier jo at stoffet er i kroppen til vedkommende. Og mange som røyker hasj får psykiske problemer, flashbacks, hallusinasjoner ol etter røyking. Ville du risikert å utsette barn for det???

En annen ting er at det er forska masse på at barn som vokser opp i hjem hvor det er rus tar skade av det.

Jeg vil sterkt råde HI til å melde dette til barnevernet!

Skrevet

Hadde noen røyka i bilen med ungene sine, er det ingen som hadde ringt barnevernet, og det er verre enn at mor og far røyker litt hasj når barnet har lagt seg. Ser nesten samtlige sier ring barnevernet, ungene blir selvfølgelig steine de også! Her er det ingen av dere som har peiling på hvordan denne røykingen foregår. for alt dere veit, kanskje de sitter foran peisen eller ovnen og blåser opp gjennom pipa, da er det ingen som kan fortelle meg at ungene blir steine når de ligger å sover på sine egne rom med dørene lukket, kan til og med hende at rommne deres er oppe i 2 etasje eller i underetasjen. Dere bør vente med å utale dere før dere har fakta på bordet. Er vel mye verre om mor og far røyker vanlige sigaretter mens barna er til stede!

Når det skal sies så røyker jeg verken hasj eller vanlige sigaretter, men jeg sitter ikke å dømmer folk når jeg knapt vet noe som helst fakta. Kanskje røyker de ut gjennom vinduet for alt dere vet!

Jeg syns ikke at det er bra at foreldrene gjør det, men ungene blir ikke steine så lenge de ikke er i samme rommet eller at det er mange som sitter og damper skikkelig, da kan det smyge seg noe røyk under døra eller nøkkelhullet.

Skrevet

Vil også kommentere at Hi her sier at dette skjer AV OG TIL, det gjør de ikke noe dårlige foreldre av den grunn. Sigaretter og alkohol med barn tilstede er lov, men at foreldrene av og til røyker hasj mens ungene sover er helt uakseptabelt? skjerp dere!

Skrevet

Når foreldre velger å ruse seg så er det faktisk grunn til bekymring. Det går bl.a. på foreldres dømmekraft i ruspåvirket tilstand.

Det er naivt å sammenligne hasj med nikotin, for man blir ikke ruset på nikotin. At barn utsettes for passiv røyk er ille, men jeg syns det blir for dumt å sammenligne det med hverandre.

Alkohol er også et rusmiddel og man bør selvfølgelig ta hensyn til barn dersom man velger å nyte dette i nærheten av dem.

Men å bagatellisere hasjrøyk bare fordi det er så mange som både drikker og røyker vitner om uvitenhet.

Jeg syns virkelig synd på barna i dette tilfelle!

Skrevet

Da må jeg bare spørre, hvis hasj virkelig er så ille..hvorfor er det da tillatt i noen land? Jeg mener også at folk hisser seg opp uten særlig stor grunn. syns det er mye verre med alkohol og foreldre som røyker vanlig tobakk med barn tilstede, enn at foreldrene røyker hasj uten at barna vet noe av og til.

Situasjonen hadde selvfølgelig vært helt annerledes hvis dette var noe som skjedde daglig og barna var tilstede.

De fleste tror at de som røyker hasj er sløve narkomane som ikke fungerer i hverdagen, men slik er det altså ikke.

Skrevet

Med tanke på røyken er det vel bedre for barna at foreldrene røyker hasj av og til i et annet rom enn at de røyker 40 sigaretter hver dag rundt barna? Men det er jo dessverre ikke ulovlig å utsette barn for passiv sigarettrøyk.

Skrevet

Det var en som sa til meg "jeg skal aldri røre rusmidler"! mens han satt med sigaretten i den ene hånda og pilsen i den andre...

Det er faktisk også rusmidler.. men det glemmer folk

Skrevet

Man lærer barn at de lover som ikke passer der og da, de bryter man..Fordi det ikke er så farlig med lover.:Passer best for alle andre de......

Skrevet

Dere som sammenligner hasjrøyking med å ta seg noen øl etter ungene er lagt seg, har dere røykt selv? Jeg røyka en god del hasj på vidergående, og kunne bli helt stein av noen trekk en dag, og neste dag ikke kjenne noe som helst. Vet aldri hvor stein du blir hvis dere skjønner. Hadde ikke falt meg inn å røyke hasj i samme hus som ungene mine! Hva hvis de våkner da? Og mamma og pappa sitter i stua og er helt bortevekk. Vet selv hvor ute jeg var noen ganger. Kunne ikke ta meg av meg selv en gang.

Hadde jeg visst om forelde som røyka hasj med ungene i huset hadde jeg ringt barnevernet!

Om de tar skade av passiv røyking vet jeg desverre ikke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...