Trønderbærta Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Jeg er IKKE fornøyd med hvordan jeg selv "er", og har ett skikkelig sterkt ønske om å endre min måte å leve på, og vil jobbe for å få ting til å bli bedre, men er usikker på hvordan. Det ene problemet mitt er maten, jeg spiser utrolig lite og variert mat, jeg lever nesten på cola. Jeg lager mat til ungene og spiser bittelite eller ingenting, men tar meg heller ett par glass cola for å ikke få sultfølelsen. Slik har det vært i noen år nå da, og ettersom jeg ikke legger på meg, så "gjør det" ingenting har jeg ofte tenkt. Jeg har også funnet ut at jeg har lactose intoleranse, men har ikke klart å lære meg å leve med det. (Har også enn sønn med matallergi - melk, egg, fisk og soya). Det andre problemet har vel en sammenheng med det første, men det er at jeg har sinnsykt lite energi, er utrolig sliten etter en arbeidsdag, og må tvige meg til å gjøre vanlig husarbeid, og i helgene er jeg bare trett å klar. Jeg er jo opp å gjør ting med ungene, og her hjemme, men etterpå så er jeg så altfor sliten. Har kjempelyst til å trene, men er for sliten (er også hjemme alene nesten hele tiden), også sliter jeg en del med rygg og bekken. Det tredje problemet er at jeg har veldig dårlig selvbilde, har lite venner. Jeg tenker ofte at det jeg gjør ol. ikke er bra nok, og blir ofte stille i situasjoner der hvor jeg er usikker. Har overraskende nok klart å bli kjent med to av mine naboer, og holder litt sammen med hun ene, og har også vært på besøk til hun andre. Det jeg ønsker er å være sunn og frisk, ha energi, og få bedre selvbilde. Men hvordan gå fram, ta å fokusere på en ting om gangen, eller alt på en gang? Få det gjort fortest mulig, eller ta det over tid?
meg & to små vampyrer Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 Jeg tror jeg ville starta med å lage sunn mat som dere alle tåler og liker, og kutta kraftig ned på colan... Og så kanskje noe lett hjemmetrening en gang eller to i uka? Kosthold og aktivitet kan gjøre underverk på energinivået syns jeg..
Trønderbærta Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 8. mars 2010 Ja var det jeg også så for meg å starte med. Var tidligere flink til å ut å løpe på kveldstid, men ettersom sambo jobber på sjøen, så ble det vanskelig. Forslag til hjemmetrening da?
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 8. mars 2010 #4 Skrevet 8. mars 2010 Jeg har ikke så lang erfaring med livsstilsendringer, men det lille jeg har prøvd har i alle fall sagt meg at det er lurt å ikke gape over for mye på en gang. Jeg ville startet med det som kanskje er enklest (man trenger i alle fall ingen barnevakt, hehe) - maten. Spise skikkelig (og sunt) og droppe colaen. Les oppskrifter for inspirasjon. Jeg har mye større effekt av å spise litt mindre og oftere enn nå som jeg jobber hvor jeg føler forbrenningen kommer helt "utav det" når jeg ikke kan spise så ofte som jeg vil/bør. Det kommer nok til å være skikkelig kjipt og abstinensfylt de første dagene, men min erfaring er at det begynner å gi seg etter 4-5 dager. Da er man over kneika, liksom. Så bedrer kanskje energinivået seg såpass at du får trimmet litt også. Trening gir også utrolig god energi når man har kommet i gang. Og veldig motiverende når man har holdt på ei stund og merker bedringen. Og med bedringen kommer positive effekter på selvfølelsen ) Du ER bra nok! INgen av oss er perfekte, men se hva du selv syns om venner og bekjente; kaster du dem på båten og får avsmak hver gang de gjør noe "feil"? Sannsynligvis ikke, og det "slacket" har du hos dem også ) Jeg har brukt mange år på å innse at jeg ikke trenger å være festens midtpunkt for å være bra nok, for jeg ER ikke sånn. Men vennene mine kan synes at mine roligere observasjoner er underholdende likevel, heldigvis. Men det hjelper å "slappe av" og vite at man ikke er en noldus bare fordi man ikke er centre of attention hele tiden, renner over av gode kommentarer eller har de beste historiene på lur. Alle har nok sine usikre områder, men det hjelper å være klar over dem for da er det lettere å gjøre noe med det. LYKKE til!! Mesteparten av forandringen ligger i "hodet" - og alt er vanskelig å få til uten motivasjon og det å være bevisst hva man ønsker å få til. Har du de små målene klart for deg klarer du alt du vil )
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 8. mars 2010 #5 Skrevet 8. mars 2010 Apropos hjemmetrening; her satte eldste på rock'n'roll fiskeboll her om dagen og dro med lillebror, meg og mamma for å danse på stuegulvet. Snakk om puls!! Man gjør det ikke akkurat i timesvis, men det var et morsomt og utslitende kvarter/halvtime (den gikk på repeat for å si det sånn). To fluer i èn smekk ;o)
Trønderbærta Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 8. mars 2010 Tusen takk for utfyldende svar ;-) Kjempeide å danse med ungene, det synes nok de også er gøy, gjør jo også det innimellom, men ikke så lenge om gangen, så kan jo satse på lengre perioder neste gang ;-)
Monajenten Skrevet 8. mars 2010 #7 Skrevet 8. mars 2010 Jeg danser zumba! Det er utrolig gøy, man blir svett og sliten men likevel full av energi:-) I dag danset ungene også og de syns det var skikkelig stas. Når de ikke klarte å gjøre det samme som de på filmen, laget de sin egen dans, og vi endte tilslutt opp uten gensere og topper hele gjengen, fordi vi var så varme:-)
Rampongi Skrevet 9. mars 2010 #8 Skrevet 9. mars 2010 Hei snuppa! Hva med å laste ned/kjøpe pilatesvideoer? Det er fin styrketrening og du trenger ikke å kjøre på i timesvis. Jeg har lasta ned windsor og det er ganske moro. Kjøpte også en ball til 199 på xxl, som er artig å trene på. Hør om ikke naboene dine vil være med å gå tur når du ha mannen hjemme eller barnevakt. Prøv å kutt ned på colaen, feks si til deg selv at i dag skal jeg prøve å overleve på et glass i dag. Kanskje klarer du det, kanskje ikke. Men så lenge du prøver å si det til deg selv hver dag, så skjønner hjernen det til slutt og da klarer du det Google oppskrifter som passer med de matallergiene dere har og se gjennom om du ikke finner noe du liker. Innfør en og en rett. Når du mestrer akkurat den ene oppskrifta innfører du en ny en. Det kan gi selvtillitt det også, og bli flink til å lage visse retter. Om du trenger et spark bak i forhold til grønnsaker, så drar du med deg ungene ned til midtbyen og kjøper lunsj på persilleriet og spør der om du har noen tips til sunn mat. De kjører også matlagingskurs. Jeg sier ikke at dere skal bli vegetarianere, men kanskje du blir litt inspirert av det. (Nå vet ikke jeg hvor du bor da, men antar byen?) Ellers er jeg litt som deg jeg også. Vil gjerne endre litt på livet jeg har akkurat nå, tror det er fordi jeg er hjemme i permisjon og har litt trøbbel med å definere min nye rolle som mor. Om du vil møtes er det bare å sende en pm. Ikke sikkert vi bor så himla langt unna hverandre skjønner du
2søtesmåh Skrevet 9. mars 2010 #9 Skrevet 9. mars 2010 1)Man må ta litt om gangen 2) Ikke begynn på noe, eller slutt med noe du IKKE kan leve resten av livet med...Tror kanskej ikke at du kan kutte ut Cola helt, fesk,, DET kan bli vanskelig for resten av livet,- men hva med at det er "Lov" bare fredag og lørdag til "Kveldskosen"?? Da blir det "bare 5 dager" uten cola, og DET greier man:o) Jeg begynte min livsstilsendring for 6 år siden, og tok et steg av gangen..Mitt første var å legge inn tre "mår-trene dager":.Jeg brukte ergometersykkel, men vil heller anbefale en elipsemaskin du kan ta frem når ungene er i seng.....Når tre økter i uka var en "del av hverdagen"; så kunne jeg legge inn flere økter, men jeg har tra dager i uka jeg MÅ trene, resten er "bonus økter"..Nå trener jeg nesten hver dag, men i ferier og høytider osv så trener jeg bare disse "Må-dagene" ) Etterhvert så begynte jeg å spise kun frukt til frokost frem til før 12...Detter for å bedre fordøyelsen..Spiser så mye frukt man må for aldri gå sulten..MEn ikke noe annet!!....Og samtidig så begynte jeg og kutte ut all kveldsmat etter at ungene var ferdig med sin...JEg "Måtte" spise med ungene..Da er det ofte litt kaotisk, travlee og ungene skal straks i seng..Man rekker ikke lage seg noe" ekstra kos";-og etterpå er det "forbudt å gå på kjøkkenet"... Utrolig mange kcal spart der altså ) Om man trener på kvelden så legg til en banan eller en yoghurt til etter trening.Og KUN det spises!...På kvelden blir det fort et "Litt bedre smørbrød" først, også vil man "Litt til", også kanskje et glass brus (!!!) etter smørbrødet... SLik tar man endring for endring, litt etter litt. Man begynner ikke med noe, eller slutter med noe,- før den forrige endring man la inn eer endel av dagligrutinen:o) Det JEG gjorde er noe som funket for deg..DU må finne DINE delmål..Men cluet er og ta en endring av gangne, la den bli en del av din hverdag, også gjøre du en ny endring i livet ditt ) Om du i tillegg greier og la være og se på vekta, men fokusere på hvordan humør, energi og form bedrer seg så vil det gå ENDA lettere ) SÅ lykke til og stå på )
kokosyklus Skrevet 9. mars 2010 #10 Skrevet 9. mars 2010 HI, det viktigste først: SPIS MAT!!!!!!!! Spis hver 3-4 time. Kroppen din trenger påfyll så ofte og du trenger ikke presse i deg store måltider iom at du er vant til å spise små posjoner. Tidene er ikke viktige, men la oss si at dagen starter 7.00 07.00: brødskive og juice + kaffe/te 10.00: banan og youghurt med havregryn + ca 10 mandler 13.00: lunsj 15.00: knekkebrød eller frukt og nøtter 17-18.00: middag 20:00: knekkebrød og te:) Dette gjør at energi nivået ditt øker betraktelig. GreteRoede har en gratis nettside med et forum som heter vektklubben. Det kan du få gode råd til riktig kosthold. De har også lagt ut hauger av sunne gode matoppskrifter. Du trenger sikkert ikke gå ned i vekt, men oppskriftene er sunne og energirike:) Du er sliten frodi du ikke spiser. Du har konstant lavt blodsukker. Bare å begynne å spise riktig kan gjøre deg mye bedre. Ryggen og bekkenet kan du trene opp igejn, så det er det neste du må ta tak i:) Du kan uansett ikke trene når du bare lever på cola. Drikk cola i helgene og juice i uka, det er like godt, koster det samme og er MYE sunnere!
meg & to små vampyrer Skrevet 9. mars 2010 #11 Skrevet 9. mars 2010 Er enig med kokosyklus. Er ikke enig i at du ikke skal spise noe etter barna er i seng. Om du ikke får i deg nok næring som det er, syns jeg det er mye vitkigere at du spiser jevnt og sunt hele dagen. Og kos i helgene er selvfølgelig lov. skal man leve med noe resten av livet, må det være rom for kos:)
2søtesmåh Skrevet 9. mars 2010 #12 Skrevet 9. mars 2010 Om man greier og kontrollere seg, så er det greit og spise i "ro og fred" etter ungene er i seng...Men jeg oppplevde ofte at man skulle "smøre seg ei skive";- så ble det to, også et knekkebrød også en kopp kaffe og ei lita kjeks til den... Eller man skulle se "favorittserien", og man lagde seg popcorn, og da var brusflaske kjapp og ta frem osv..Med å "forby" meg selv og lage meg mat etter ungene var i seng, så falt også disse fristelsene bort..Samt at magen får "fri" når man går og legger seg..Jeg får plagsom mage dagen derpå om jeg spiser rett før leggetid. Vet jo at det er antall kcal i løpet av døgnet som er viktig, men det er også bevist at vi forbrenner mindre om natta, så om vi får i oss 500 kca rett før leggetid er ikke de ferdig "forbrent" når vi våkner, men om vi får i oss disse 3 time rfør leggetid, er de ferdig "forbrent" når vi går til seng.....MEn summa, summarum, så var det viktigste for meg med dette tiltaket og ikke bli fristet til å stå på kjøkkenet på kvelden og lage meg noe "Kos":...Sjelden jeg greide og holde meg til den ene yoghurten.Men om jeg tok den sammen med barna sin kvelds, så var det ikke noe problem.. Men igjen..Man må endre livsstil etter SIN magefølelse, og sine rutiner.Ikke etter andres..VIl legge til at je gmed hjelp av "Mine endringer" gikk ned 17 kilo på 3 år, og de er og blir borte )
lille sprelle Skrevet 9. mars 2010 #13 Skrevet 9. mars 2010 Siden du har allergier og laktoseintoleranse, så anbefaler jeg deg å gå til legen for å få en rekvisisjon til en ernæringsfyisiolog. Det er en person som kan hjelpe deg ifht et riktig kosthold ifht dette.
meg & to små vampyrer Skrevet 9. mars 2010 #14 Skrevet 9. mars 2010 Ja, er enig i det 2søtesmåh. Om man ikke klarer å bare spise vanlig kveldsmat, så er det jo bare dumt.. Men om man ikke er flink til å få i seg næring, så kan et kveldsmåltid være med på å skape gode kostrutiner mener jeg.. Jeg har forresten lest nå for kun kort tid siden at de hadde motbevist det om at mat man spiser etter et visst klokkeslett ble til fett. Ja, jeg vet at forbrenningen er lavere om natta, men de mente da at det egentlig ikke hadde så mye å si når man spiste maten... Det gjelder jo selvfølgelig ikke om man spiser ekstra mye fordi man skal kose seg foran tven og slikt da. Om HI har problemer med allergier og kost så kanskje en kostveileder kunne vært en ting? Hjelpe til å skaffe inspirasjon til å lage og spise mat som alle tåler og liker?
Espoir Skrevet 9. mars 2010 #15 Skrevet 9. mars 2010 Ser du har fått mange gode råd, men jeg synes nå at noen nrde nevne VANN som tørstedrikk. Juice inneholder også mye sukker, så det kan man godt være litt striks med også. Cola er det ingen som trenger, det kan du ta på burdsager, jul og 17. mai. Pass på å få i deg ordenlig mat, ellers er det klart du ikke orker noenting. Lykke til.
ventejenta Skrevet 9. mars 2010 #16 Skrevet 9. mars 2010 Heisann! For det første, så har du kommet ganske langt bare ved å sette deg et mål (som du skriver er å være sunn og frisk, ha energi og få bedre selvbilde). Jeg tror veldig på visualisering, f.eks skrive på baderomsdøra : "Jeg er sunn og frisk, har masse energi og godt selvbilde". Hvis du leser dette hver dag vil du etterhvert begynne å stole på at det stemmer, og da er det lettere å leve opp til det også. Du må på en måte hjernevaske deg selv litt:-) Ellers vil jeg råde deg til å få litt oversikt over livet ditt. Sett opp punktvis alle deler av livet, f.eks. - familien - parforholdet - helse (gjelder også mat) - jobb - venner - hus og hjem osv. Så setter du et tall bak hvert av punktene. Hvor fornøyd er du på en skala fra 1-10 med de forskjellinge punktene? Da ser du enklere hva du har å jobbe med. Så må du bestemme deg for hvilket punkt som er viktigst for deg å få orden på først. Da starter du med dette. Det trenger ikke nødvendigvis være det med lavest tall. Når du er fornøyd med dette punktet går du videre til neste. Ta kun ett punkt av gangen. Hvis du har råd til det kan du ta kontakt med en coach. De er eksperter på livsstilsendringer! Bare sjekk bakgrunnen og utdannelsen/kursingen til coachen. Lykke til!
kokosyklus Skrevet 10. mars 2010 #17 Skrevet 10. mars 2010 Snøspurv: Vann er det beste men om man er vant med å drikke noe som smaker og synes vann er kjedelig, så er juice bedre enn brus:) Det inneholder mindre sukker og mer vitaminer:) Jeg brukte faktisk litt tid på å venne meg til vann etter å ha drikket saft til alle måltider nesten hele livet. Så sinnsykt kjedelig vøtt:)
Trønderbærta Skrevet 10. mars 2010 Forfatter #18 Skrevet 10. mars 2010 Tuuuuusen takk for noen supre tips alle sammen, dette skal jeg ta med meg videre :-).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå