Kokkeli nyter våren:) Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Gikk kjempebra. Gutten min storkoste seg. Jeg bestemte maten siden han var på skolen når jeg handlet. Men kjøpte noe han likte da. Men han fikk bestemme grønnsakene, hvordan de skulle tilberedes. "ja du vet mamma" sa han " man skal ha 5 om dagen" hehe.. Onsdag er det jenta sin tur..
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 så bra!! Hva lagde han?
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 8. mars 2010 Han lagde potetmos (bare posepakke idag da..), en slags fiskepinner (va en del større av sei, samme tilberedning som fiskepinner). og så rev han gulrøtter vi hadde til. Nå gleder han seg til neste mandag, så han har kikket i kokeboken (jeg har tre til barn) og funnet en barnelasagne han vil lage.. gleder meg jeg og:)
Lene~mor til tre Skrevet 9. mars 2010 #4 Skrevet 9. mars 2010 Så bra da Sånne bøker har jeg å, dem viser jo ting på en så fin og enkel måte Da blir det jo gøy å lage mat
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #5 Skrevet 10. mars 2010 Så flott, gladjenta! Kan følgende selvopplevde inspirere deg innsats du får godt betalt for om en del år? Lev med et langt innlegg! Vår egen gutt går nå 9. klasse. Han har hjulpet til på kjøkkenet fra han var ca tre år, selv om vi jo så absolutt kan diskutere hvor mye hjelp det var i ham de første par årene. Men at han hadde lært en god del gjennom årene beviste han grundig for to år siden. Gutten, som altså da gikk i 7. klasse, var på langhelgbesøk hos tremenningen sin, som da gikk i 8. Selv bor vi godt ute på bygda, tremenningen bor på et ganske stort tettsted. Vår gutt kom onsdagskvelden. Etter avtale med skolen var han med tremenningen på skolen torsdag og fredag, og «hospiterte» i klassen. Selv hadde han vinterferie, tremenningens klasse skulle ha vinterferie uka etter. Stor stas å «gå på ungdomsskolen», selv om det bare var for to dager . Siste halvpart av torsdagen hadde klassen hatt heimkunnskap (skolekjøkken). Da dukket det opp uanmeldt lekseprøve.... Læreren hadde visstnok vært temmelig stresset, i alle fall ikke husket på at hun hadde «hospitant» i klassen, og gutten vår hadde også fått prøven. Besvart den også. Tremenningen hadde vært klar til å si fra om «tabben» læreren gjorde, men hadde sett at vår gutt skrev så blekket sprutet, og tidd stille. Spørsmålet var «Hvordan lager du fiskebollemiddag? Du har ½ skoletime å forklare på.». Prøven har jeg tatt vare på og svaret lød slik: (jeg har oversatt fra nynorsk, tolket et par steder skrifta er veldig utydelig, rettet en skrivefeil, tilføyd noen ordforklaringer i parantes og tre paranteskommentarer). Lev med et «bastant» avsnitt, å dele opp avsnitt er ikke guttens styrke, særlig ikke når han er stresset «Ikke noe problem. Renser og fileterer ei hyse (kolje). Legger til side ½ kg filet, styggeste bitene. Dypper de andre i iskaldt vann, legger dem flatt på et stålfat og sender lillesøster i fryseren med det. Skjærer fisken i småbiter og stapper den i en hurtigmixer (blender) sammen med ¼ l tynnfløte (kremfløte og H-melk blandet 50/50, har alltid dette stående i ei mugge med tett lokk i kjøleskapet), 1 egg, det minste jeg finner (vi kjøper egg på en gård i «usortert størrelse», betaler pr kg, som kan være alt fra 14 til 19 egg), ½ ts salt, ½ ss muskatblomme og 1 ss (?) potetmel. Setter lokket godt fast på mixerskåla. Kjører mixeren «full pinne» ett minutt, tar av lokket og skraper sammen langs sidene på skåla, kjører «full pinne» ett minutt til. Skraper alt over i ei glasskål og setter den i kjøleskapet. Så vasker jeg skinn og bein, stapper det i ei stålgryte sammen med en liter vann og en liten løk og en liten gulrot jeg kutter i småbiter. Setter varmen på fullt til det bobler i gryta, slår den så på 1. Koker dette i tjue minutter. I mens vasker jeg 10 poteter og setter dem på. Siler krafta gjennom et reint kjøkkenhåndkle til ei annen gryte, og varmer den opp til den nesten koker. Kaster det som er igjen i håndkleet i katteskåla. (Stakkars pus, skal du tygge løk også nå . ) Finner skåla i kjøleskapet, lager boller med to våte spiseskjeer, legger alle disse på en middagstallerken og slipper dem i krafta med fiskeøsa (hullsleiva) når alle er ferdige. Koker opp på full varme til det bobler, slår varmen på 1 et kvarter og tar dem opp med fiskeøsa. Legger dem i varmt vann i ei skål som tåler steikeovnsvarme og setter dem i steikeovnen. (Har satt denne på 100 grader.) Så siler jeg krafta på ny gjennom kjøkkenhåndkleet jeg har brukt og måler opp ½ liter (resten setter jeg i kjøleskapet). Har den i ei gryte sammen med 1 ½ dl melk. Rister 1 dl kald melk, 40 g (?) mel og 3 ss olivenolje godt sammen på et syltetøyglass. Slår dette sakte i gryta, mens jeg rører alt jeg kan med en visp. Setter på full varme på komfyren, visper ganske mye til det koker i gryta. Tar gryta halvveis av plata, og slår varmen ned på 1. Har 1 ss karry (nam!), 1 ss smør, litt fløte og bittelitt salt i sausen, setter den tilbake på plata etter et par minutter, lar den stå der i et kvarter. Vasker og skreller fem store gulrøtter og river dem på den fine sida av et rivjern imens. Blander gulrøttene med noen ss surmelk og så mange ss rosiner jeg tør. Slår av potetplata, slår vannet av potetene og setter dem til tørking på plata. Tar litt saus på et tefat og smaker at den er OK. Har gulrøttene i ei glasskål med to gafler, fiskebollene og litt saus på et stålfat med gaffel og skje, resten av sausen i sausenebbet og potetene i ei stålskål med potetskje. Så ber jeg lillesøster dekke bordet og vasker kjøkkenbenken. Bærer maten på bordet, roper «middag!» og håper inderlig lillesøster vil hjelpe meg med oppvasken etterpå! (Får jeg OK karakter nå, lærer? Selv om jeg skrev stygt, sorry!)» I svaret er referert til «lillesøster» noen ganger, hun gikk da i 4. klasse. Savnet du sauseøsa så kommer det av at vårt sausenebb har helletut . Læreren hadde visstnok vært mer enn LITT overrasket, og hadde lest svaret høyt i klassen. Akkurat det hadde visst vært «litt flaut», og at hun leste feil et par ganger gjorde ikke ting bedre. At han fikk toppkarakter, berget likevel mye, selvtillliten var visst høy på ettermiddagen! (Toppkarakter var vel ikke 100 % fortjent. Hadde tross alt et par stygge, f eks «SLIPPER dem i krafta». Tvil om noen mål også. Men, OK, når man får et par svar av typen «Ringer Peppe's og bestiller, legger maten på tallerkener» og «Ha'kke peiling, det er mors jobb!» blir man vel frustrert nok til å overse slikt?) Dette var verdens mest naturlige ting for gutten vår. Han hadde nemlig LÆRT en del på kjøkkenet gjennom noen år og hadde ansvar for å lage middag en dag i uka da han gikk i 7. Han hadde nok ikke «lest leksa», men trenger jeg si at han faktisk alt da hadde lagd «fiskebollemiddag» noen ganger, helt alene?
❤ mamma til 2 ❤ Skrevet 10. mars 2010 #6 Skrevet 10. mars 2010 Ongene liker å få æren av å ha hjulpet til. Ble helt stille her i dag,, måtte jo gå å sjekke, Joda da holdt snuppelupp på å vaska badet :-) må le hun var jo så flink, Hadde tatt seg en vaskeklut, buff på hodet, å satt på radioen, å lå på gulvet å vaska. Kunne ikke bli sint for at hun hadde rota med vann, hun ville jo bare hjelpe meg. Hun er 3 år.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 11. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 11. mars 2010 Så deilig mamma☆٩(-̮̮̃-̃)۶ ٩(-̮̮̃-̃)۶ ☆. Synes jeg ser for meg ett lite sjarmtroll med buff og musikk og skurefilla:))) Ja det er viktig at barn hjelper til, de elsker det jo egentlig. Vokser med oppgaven de får og blir jo kjempestolt når vi spiser middag som de har laget..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå