Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Har vi nådd målet med full likestilling? Hva mener dere, og hvorfor?
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 Siden ingen svarer på tråden, må man regne med at vi er rimelig fornøyd??
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2010 #3 Skrevet 9. mars 2010 Jeg vet ikke, er kanskje 17. mai utdatert også da? Vi har jo en grunnlov og vår selvstendighet, så målet er jo nådd? Den dagen vi er i mål, om det gjelder kvinnedag eller 1. mai, eller 17. mai for den del, fortsetter vi å markere dagen for å feire det vi har oppnådd. Likestillingen er såpass ny at vi godt kan minnes på at vi ikke alltid har hatt de rettigheter vi i dag tar som en selvfølge.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2010 #4 Skrevet 9. mars 2010 Nei vi har jo ikke oppnådd full likestilling, Det ser man jo bare på hvordan kvinner lønnes lavere enn menn med lik utdanning. Jeg mener vel heller at vi kvinner har fått en større byrde å bære, i og med at dersom vi skal oppnå nogenlunde like forhold med menn, så går det ut over barna. Da snakker jeg ikke om de kvinnene som kan leie andre (lavlønnete) kvinner til å utføre omsorgen for barna som disse kvinnene velger bort for å kunne henge med på lønns- og karrierestigen, som dessverre ledes av menn, Og kvinner som har valgt samme løpet. Jeg er en voksen kvinne, og har opplevd å bli "lurt" i forhold til en mann som insisterte på at vi var likestilt, helt til skilsmissen var et faktum. Da fikk pipa en annen lyd. Jeg var smartere enn han,har nå veldig mye bedre utdanning og er selvstendig. Den gang kunne jeg insistert på å "få lov til å ta utdanning", men jeg prioiriterte det jeg opplevde var bra for barna. Det straffet seg i praksis, økonomisk. Han er i dag velstående, og jeg sitter med store lån. Jeg er likevel fornøyd, har fått med meg de viktigste årene i mine barns liv, noe som ikke kan måles i penger. Kan vel ikke klage på likelønn i vårt tilfelle, i og med at nå jeg tjener bedre enn han.Men det er min fortjeneste, mitt private slit. Lønna må bli mer lik for likt arbeid. Ser at det er en stor jobb i forhold til å definere hva likt arbeid er. Svært mange kvinner bærer hovedtyngden for omsorg for barn,med alt det innebærer, det vet de som har prøvd de før ,eller er i situasjonen. Jenter, ikke se på det som en selvfølge at din partner blir sjef, bli det selv! Men under forutsetning at han tar familiebelastningen, så du kan få karriere og går foran med et godt eksempel for ungene dine. Da er det mulig vi nærmer oss likestilling!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå