Gå til innhold

Jeg blir så trist på ungenes vegne :( :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hva eg vil med dette, bare lufte tankene litt kanskje.

Det seg sånn at eg har noen fantastiske svigerforeldre :) eg føler meg så hjemme i familien og har gjort det hele vegen.

De er kjempe gode og snille besteforeldre også, stiller opp å passer så ofte som mulig.

MEN, de har 3 barn (2 gutter og ei jente) og etter at datteren fikk førstemann for 1,5 år siden (noen mnd før vi fikk vår yngste) så har våre unger falt litt i skyggen.

Jeg vet at de er glade i våre barn også, og de stiller som sagt alltid opp men de viser så godt at dette andre barnet betyr mer :(

Om noen skal passes så er det han som blir prioritert først, de som får mest besøk og blir invitert oftest, han som får mest gaver, han som får kommentarer på facebook om hvor søt og smart han er...

Er eg smålig som blir misunnelig og lei meg for dette??

Et godt eksempel er feiringen av den første bursdagen til min yngste og deres eneste.

Han fikk pulk så vi hadde kanskje forventet oss noe av det samme, men når vår fylte et år nå i januar så fikk hun 500 kr og en putteleke fra fisher price.

Vi er selvfølgelig kjempe takknemlige for det! Det var en fin gave og jenta likte den godt, men en pulk er jo verdt flere tusen kr mer! Og vi har også snakket om at vi har hatt lyst til å kjøpe pulk men ikke har tatt oss råd rett og slett.

Eg blir så trist for vi er jo så glade i de alle sammen, ungene forguder de og eg er kjempe glad for at eg har fått så god kontakt med svigersene ( i alle fall etter alt man leser her inne).

Men eg sliter nå altså veldig med disse tankene om at våre små skatter ikke betyr like mye i livet til Bestemor og Bestefar som dattersønnen deres gjør. Hva når jentene blir eldre og begynner å legge merke til sånt selv?

Har ikke lyst til å ta det opp med svigermor heller for jeg er redd hun skal bli lei seg.

Noen som har opplevd det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er det mannen din som skal ta opp med foreldrene sine, for guds skyld du må ikke si noe! Er det forskjellsbehandling er det ille, og da må faren/sønnen ta det opp, det blir nok det letteste det.

Skrevet

Han synes det er veldig sårt han også, men han er ikke typen som snakker om vanskelige ting med andre enn meg dessverre..

Han mener at vi bare får prøve å kamuflere det ovenfor ungene ved å gi de ekstra mye selv, både av gaver og oppmerksomhet.

Skrevet

Kan det være at hun er alene siden barnepass blir prioritert i hennes favør? At hun kanskje har dårligere råd enn dere siden hennes barn får dyrere gaver. Jeg påstår ikke at du overreagerer, men kan det finnes gode grunner til at de er annerledes når det gjelder henne?

Slik har det i allefall vært i familien min, jeg får ekstra barnepass og noen dyre ting, fordi jeg er alene og har dårlig råd, ikke fordi noen mener å forskjellsbehandle, men fordi jeg har det litt trangt som alenemor.

Skrevet

Hva fikk deres første unge i 1 års gave?

Det er ikke vanlig å gi like mye til ungene som kommer etter.

Og selvfølgelig er det mer spessielt når ens egen datter får unge enn at en svigerinne får unge.

Skrevet

Ja, det har jeg skjønt, i den grad det er lov til å generalisere her på dib, at mormor er sikrere på sine barnebarn enn det farmor er. Det er lettere å ha kontant med en datter enn en svigerdatter.

Venninna mi har to brødre, de har ikke fått så mye oppmerksomhet som det hun gjorde i forbindelse med svangerskap og fødsel. Dette er noe venninna mi har lagt merke til selv og til og med sagt til sin mor. Moren svarte: "det er annerledes med disse gutta vet du"

Mitt inntrykk er at moren hennes ufrivillig og ubevisst svarer på mange mødres vegne.

Skrevet

Svigerinnen min er godt gift (har vært det i mange år), vel etablert og 10 år eldre enn oss så det har ingenting med det å gjøre.

Eg vet ikke engang om svigerforeldrene mine vet selv at de forskjellsbehandler.

Eg har alltid hatt et godt forhold til de så det har ingenting med det å gjøre heller.

Skjønner selvfølgelig at svigermor bryr seg mer om sin egen datter enn meg, selv om jeg vet at hun er glad i meg også. Men det burde da ikke være noe forskjell på hennes datter og sønn?

Og i HVERT FALL IKKE små barn som ikke har noe med sånt å gjøre.

Vårt første barn fikk gavekort på hm og 500 kr til sin etårsdag.

Det er vel også litt derfor eg reagerer, fordi vi har aldri fått noe type utstyr eller lignende av de.

Vi har grei økonomi alle sammen, så både vi og de har råd til å kjøpe sånt selv, men det er sårt at de gjør forskjell...

Skrevet

jeg tenker at dette er trist men antagelig ganske vanlig også dessverre..

Farmor-syndromet!

Skrevet

Det er en stor forskjell mellom deres yngste og nevøen din. Din er nummer tre i søskenflokken mens han er først. Det er helt normalt at den første får mest. Den oppmerksomheten nevøen deres får nå må du nesten sammenlikne med hvordan det var da dere fikk deres første. Når det har gått noen år er det lett å glemme hvor mye støtte og hjelp man selv fikk i samme situasjon.

En annen ting er at gutten etter hva jeg forstår er første gutt. Det er også nytt. Han er selvfølgelig ikke mer hvert, men det er jo litt spennende med en av et annet kjønn.

Sansynlig vis er svigerforeldrene dine akkurat like glad i ungene dine som de altid har vært, men det er nytt og spennende at datteren har blitt mor. Dere har vært foreldre i flere år. Det har ikke lengre nyhetens interese.

Det er heller ikke til å stikke under n stol at det ofte er tettere bånd mellom døttre og spessielt mor enn mellom sønner og deres foreldre. Det kan selfølgelig gi utslag i hvem som besøker hverandre eller ringer oftest ol.

Skrevet

Ja, trist, men du må heve deg over det.

Har ikke du foreldre som gjør stas på dine unger?

Skrevet

Hadde dere sagt fra om at dere ønsket dere pulk da?

Skrevet

Det er desverre ingen menneskerett at svigers ikke skal gjøre forskjell på barnabarna sine. Når barna blir gamle nok til at de forstår ville jeg ha sagt i fra (hvis det var en betydelig forskjell).

De kan jo også tenkes at neste gang er det dere som får en kostbar gave. Det blir dyrt hvis alle skal få mye på likt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...