Blå+Rosa? Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Skal slutte å amme gutten min på 15 måneder nå, har ammet bare en gang hver kveld nå siden han ble 12 måneder, men hvordan bør jeg fortsette nedtrappingen? Og over hvor lang tid osv før jeg slutter helt? Er gravid igjen nå (10 uker) og merker at melkeproduksjonen har avtatt endel de siste ukene, er ikke så mye som kommer ut, så har merket at han begynner å miste interessen for pupp.
mamma og my Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 Høres jo ut som han tar sin del av nedtrappinga, med at han mister interessen. Du vil sikkert merke at han liggger kortere og kortere tid ved brystet, og kanskje han slutter helt på egenhånd. Hvis ikke kan du amme han annenhver dag, og innføre et nytt rutiale på hvelden dersom det er kosen du eller han savner.
Blå+Rosa? Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 8. mars 2010 Han ligger ikke mer enn et halvt til et minutt ved brystet, har mistet mye melk siden jeg ble gravid. Hvor lenge skal jeg amme annenhver dag, å hvordan skal jeg gjøre det når jeg skal trappe enda mer ned etter det? Kan jeg gå fra å amme annenhver dag til å slutte helt? Viss jeg f.eks ikke har ammet på en uke og gutten får lyst på litt pupp igjen, kan jeg gi han da eller skal jeg unngå det? Og blir melken for ''gammel'' til å drikke viss jeg ikke ammer på en uke? Ble litt mange spørsmål her, håper noen kan svare Må si at jeg kommer til å savne ammingen og gruer meg litt til å slutte helt, det har vært så koslig med litt kosetid sammen. Vanskelig å få litt kosetid sammen ellers, da han er veldig aktiv og liker ikke å være i ro, hehe Men det er vell på tide å slutte siden han er godt over året nå, så det har jo bare vært for kosens skyld de siste månedene.
Timothy`s moster med 2 prinser Skrevet 9. mars 2010 #5 Skrevet 9. mars 2010 Jeg vil tro at melkeprod. er nå vei ned, som du beskriver selv. Da jeg sluttet å amme , ammet jeg morgen og kveld. Reiste bort en helg (ikke at det er nødvendig, men det hjalp på gjennomførelsen...) og ammet han på kvelden når jeg kom tilbake. I løpet av helgen måtte jeg vel pumpe én eller to ganger da jeg fikk spreng. Og etter at han var ammet den kvelden, prøvde jeg å gå så lenge som mulig uten å hverken pumpe eller klemme ut noe, sørget bare for å få bort den værste sprengen om det ble noen. Viktig å ikke pumpe/klemme ut MASSE for da signaliserer man bare "lag mere melk!". Så lite som mulig ut gir så lav produksjon som mulig! Men det viktigste er at puppene skjønner at det ikke er behov for mere melk, så om du ammer litt nå og da, skjeldnere og skjeldnere- så pleier melken å gå over av seg selv. Nei, den blir ikke gammel om den har ligget lenge;)
Blå+Rosa? Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 9. mars 2010 Takk for svar! Nå ammet jeg ikke i går kveld for første gang, så da er det to dager siden sist, men har ikke spreng eller noe. Synes puppene er omtrent like ''slappe'' som vanlig. Er ikke sånn veldig mye melk jeg klarer å klemme ut heller, får max ut ca 40-50ml tilsammen fra begge brystene når jeg skal klemme de tom. Er litt under en uke siden jeg klemte ut sist, det var en kveld han ikke ville ha pupp så da klemte jeg ut. Så da er det vell kanskje ikke så mye melk igjen? Kan jeg amme annenhver dag i et par uker for så å slutte helt? Eller skal jeg gå fra annenhver dag til 1-2 ganger i uka etter en liten stund før jeg slutter helt? Beklager alt maset
Voyeur Skrevet 9. mars 2010 #7 Skrevet 9. mars 2010 Jeg ville bare ikke gitt han mere pupp. Så da slutter du i dag;) Hvis du ikke har mere melk, eller han ikke er interessert, ser jeg ingen grunn til å drive å amme annenhver dag. Jeg har bare sluttet å amme når ungene mistet interesse, og melkeproduskjonen har gått ned med en gang, så har ikke vært nødt til å pumpe i det hele tatt. Har klemt ut noen dråper hvis det har blitt litt spreng, men det går fort over.
Timothy`s moster med 2 prinser Skrevet 9. mars 2010 #8 Skrevet 9. mars 2010 Signerer denne. Når det er såpass lite melk igjen er det ingen fare å bare kutte helt. Bare følg med om noen dager og sjekk om puppene har blirr hardere evt mer klumpete, da kan det sitte litt melk igjen, men er bare å klemme ut så unngår du brystbetennelse.
Blå+Rosa? Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #9 Skrevet 9. mars 2010 Takk for råd Er ikke så godt å vite hvordan jeg skal slutte med amming når jeg ikke har gjort det før, så da måtte jeg bare rådføre meg her Skal prøve en siste gang i kveld og viss han ikke er interessert da heller så slutter jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå