Gå til innhold

Dere som mener at alle over 15 må beherske norsk rettskriving.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor?

Fortell meg hvorfor JEG skal beherske norsk skriftlig fordi DERE vil at jeg skal kunne det? Har det slått dere at det er som et hvilkensomhelst annet fag? Hva sier dere til de som ikke kan matte? Eller hva sier dere som mener at engelsk er noe alle burde kunne? Er det samme med fysikk og naturfag? For der fikk jeg toppkarakter, så da må alle skjønne og kunne det periodiske system? Hvem er dere til å si at alle må kunne alt ved fyllte 15?

Og du som sier at man skal sjekke opp ord man ikke klarer å skrive riktig. Hva om man tror at det er riktig skrivemåte da, din dott! Man kan ikke sjekke alt man skriver fordi at noen ikke takler at noen skriver feil?!

Kan dere ikke bare godkjenne at folk er forskjellige? Og selv om det er en/ei som ikke kan og/å, så kan det hende denne personen kan noe annet som ikke du kan, som er en selvfølge for denne personen.....

Fei for din egen dør....ingen er perfekte!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ingen er nok perfekte.

Men norsk er nå en gang språket vårt her i dette landet da, og da er det faktisk en fordel å kunne skrive det sånn noenlunde.

Skrevet

Jeg kommenterer aldri skrivefeil i innlegg, og ser ikke ned på folk fordi de ikke skriver korrekt til enhver tid.

Men jeg synes det er utrolig viktig å lære seg rettskriving, og er helt uenig i at det er som et hvilketsomhelst annet fag. Det er MYE viktigere å kunne skrive riktig enn å kunne matematikk eller andre fag. Og jeg er matematikklærer.

Skrevet

Er litt enig med deg, men synes det er slitsomt med sms'er på dialekt, disse forkortelsene, d r og oxo, for å ikke snakke om klemz, da dauer jeg.

Men, jeg synes det er blitt en "trend" at man skal godta alt som skrives, og dysleksi-kortet brukes i overkant ofte, tror jeg. Det heter ikke skjeldent. Det heter sjeldent. Det heter ikke barneværnet, det heter barnevernet. Det heter ikke nærvøs, det heter nervøs. Måten man uttaler noe på er ikke ensbetydende med at det skrives på samme måte. Får svettetokter når 15 år gamle jenter konsekvent skriver isje istedet for ikke.

Hvordan i all verden kan man ha gått på skole i 9-10 år og fått inntrykket av at isje er rett måte å skrive på? Uten å kalle noen for dott, vel å merke, da er det heller "dått".

Det er mye å irritere seg over i verden, jeg forbeholder meg retten til å bl.a irritere meg over nyskjerrig, skjelden og isje.

Skrevet

Alle som skriver her inne kan norsk sånn "noenlunde". Skjønner godt hva du mener HI, men noen er veldig opptatt av rettskriving. Slik vil det alltid være. Begynn heller å debattere om fysikk og se om du får noen med deg hehe. JEG kan ikke det, tror heller jeg holder meg til rettskriving ;). Hver våre felt sier nå jeg.

Da bør vel debatten om rettskriving legges død.

Skrevet

..og jeg er ikke matematikklærer, men norsklærer:)

Skrevet

Hvorfor syntes du det, mattematikklæreren? Jeg blir heller mer matt av hun i kassa på rimi som bruker 10 minutter på å regne ut hva man får igjen på en hundrings når man kjøper noe til 50kr, enn ei på DIB som skriver og istedenfor å!

HI

Skrevet

Nei,for meg kan du beherske hva du vil, men du fremstår som mindre intelligent som du ikke mestrer språket ditt.

Og hvilke forbilde er du for dine barn når du ikke kan skrive ordentlig uten grunn?

Bare fordi du ikke gidder.. Eller ser du på det som skolens oppgave?

Har ikke du gått på skole som resten av oss? Lærte du ikke noe der??

Skrevet

"Jeg blir heller mer matt av hun i kassa på rimi som bruker 10 minutter på å regne ut hva man får igjen på en hundrings når man kjøper noe til 50kr"

Det så en stund ut til at denne tråden kunne holde seg saklig, men nei.

Skrevet

Men det er jo det hi skriver. Hvorfor skal det være viktigst for meg fordi rettskriving er viktigst for deg?

For meg er matte og gym det viktigste for meg, for det er det jeg trenger i utdannelsen min.

Skrevet

Norsk er ikke helt på linje med alle andre fag vi hadde på skolen. Norsk er det språket vi kommuniserer på i dette landet her, og det å ikke kunne helt grunnleggende rettskrivning farger inntrykket du gir når du sender brev, søknader osv. Så det å kunne skrive forholdsvis korrekt norsk eller nynorsk er en ferdighet vi trenger på en helt annen måte enn f. eks fysikk.

Det har ingenting med å være perfekt eller ikke å gjøre, men med å kunne kommunisere skriftlig på en grei måte med andre mennesker.

Skrevet

Du skal kunne det for din egen del, fordi du fremstår som mindre intelligent når du ikke behersker elementær rettskrivning.

Skrevet

Hva var feil for deg, 19:31?

HI

Skrevet

De som leste her inne, Himmel og hav, skjønner hva andre skriver, men det blir jo et helvette om noen skriver og når det skulle stå å. Derfor mener jeg som HI, at det er noen som ikke ser så viktig på denne norsken. Da må man jo slippe å få refs for det. Noen er flinke til norsk og andre er flinke til noe annet.

Skrevet

Hehe brooklyn, slik skriver jenta vår som har ortografisk dysleksi. Hun skriver slik hun uttaler ordene. Nå skal det sies at det har blitt det nye sms språket dessverre. Det vi vet er at hun er super når det gjelder dobbel konsonant osv, men svikter når det gjelder ord som meg = mei, geit = jeit/jæit osv. Likevel ser det ut som slurv.

Det gjør det ikke bedre at de bruker sms språk når de chatter på msn og sms. Hun blir liksom ikke bedre i rettskriving av dette. Tror likevel at det er noen med ortografisk dysleksi som ikke blir oppdaget. Jenta vår leser greit (ikke kjempebra), det er mer skrivingen som er problemet.

Men nå var ikke dette som var debatten, måtte bare få ut et hjertesukk ang. sms språkbruken.

Skrevet

Ikke at dette var noe jeg hadde tenkt å henge meg noe veldig opp i men...

En kassedame som brukte 10 minutter på å trekke 50 fra 100?

Kom igjen... Hold det realistisk.

19:31

Skrevet

Har veldig vanskelig for å tro at mennesker som ikke behersket det norske språket er særlig god i andre fag heller..

Må da være matte, musikk eller gym..

Skrevet

Men da er det jo helt i orden da, 19:31. Fordi for meg er det ikke livsviktig å vise noen at jeg har intelligens....De som kjenner meg, vet hvem jeg er, og vet om jeg er smart eller ikke.

Skrevet

Litt greit å vise at du har intelligens om du vil bli tatt seriøst her inne.

Skrevet

Tuller du 19:31?

Tok du det så bokstavelig?

Hun bruker 3minutter og 32sekunder!

Hahahaha! Det var for å understreke viktigheten av andre fag enn Norsk. Men for guds skyld.....

Skrevet

Når ble det en greie?

Det har da aldri vært noe krav om det?

Skrevet

Jeg fikk S i både naturfag, gym, matte, musikk, fransk og engelsk, men lå på en G i norsk. Så jo, det går ann :D

Skrevet

Jeg skriver ganske godt norsk jeg, 19.29, så slapp av.

Det eneste som irriterer meg med innlegget ditt er at du mener at du ikke er noe bra forbilde for ungene dine om du ikke kan skrive ordentlig? TØV!

Skrevet

Jeg vil automatisk ta en tekst med mange stavefeil, mindre seriøst enn de som har nogenlunde riktig stavemåte. Språk og tekst er noe som preger hverdagen vår såpass, at man kan legge seg litt i selen for å få det riktig, ikke bare buse ut med noe:)

Skrevet

Herregud, les hva jeg skrev! Jeg skrev jo "hold det realistisk", dvs. at jeg skjønner jo at hun ikke har brukt 10 minutter!

Forsto godt at det var for å understreke viktigheten av andre fag, men det er mye bedre når det blir brukt realistiske eksempler uten overdriving, det blir bare så useriøst. Men, som jeg også skrev, så var det ikke dette jeg hadde tenkt å henge meg opp i her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...