Gå til innhold

Irritasjonsmoment

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så utrolig mange her inne som ikke klarer å skrive. Nå har jeg akkurat lest om en som liker kjukke pannekaker og en som er redd for å få scenebetennelse av manuell brystpumpe. Folk som ikke kan reglene for bruk av og/å, folk som ikke vet forskjell på store og små bokstaver.

Jeg blir GAL! Dere som har dysleksi, er det så vanskelig å slå opp ord dere lurer på? Så kanskje dere lærer? Vet lite om dysleksi, men føler mange bruker det som unnskyldning.

Og nå snakker jeg IKKE om de som har en liten skrivefeil av og til, eller de som noen ganger taster feil. Hoveddelen av dere jeg snakker om er bare late, gidder ikke bruke store bokstaver og slikt. Hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe problem å slå opp ord, men har man dysleksi så ser en ikke alltid feilene. Skal en slå opp hvert eneste ord da?

Skjønner skrivefeil er irriterende, men det finnes andre ting å bruke energien på. Så lenge du uten problem skjønner hva skriveren mener ser jeg ikke problemet.

Dialekt derimot er verre.

Skrevet

Jeg burde definitivt nevnt dialekt også ja. men for meg så går det under skrivefeil. Er det så jævla vanskelig å skrive bokmål eller nynorsk?

HI

Skrevet

Nei det burde det ikke være, men rettskrivning derimot er dessverre et sårt punkt for mange.

Skrevet

Støtter HI.

Nekter å tro at 75% av de som er her inne har dysleksi.

Skrevet

Mye rart man skal gidde å legge seg oppi og la seg irritere av og...så lenge jeg skjønner hva folk mener, overser jeg glatt både dialekt og skrivefeil.

Det handler vel mest om å poengtere overfor andre at man føler at man er et bedre menneske enn dem? " Se på meg, jeg skriver perfekt jeg..." jaja, fint for dere det :)

Skrevet

Jeg tror ikke at jeg er noe bedre enn andre, og jeg skriver langt fra perfekt. Men hvis det er et ord jeg er usikker på, så slår jeg det opp. Og de helt elementære tingene som og/å, store/små bokstaver og enkel grammatikk burde være noe alle over 15 år behersker.

HI

Skrevet

Jeg er litt enig. Utrolig irriterende når noen konsekvent slurver med språket. Aldri store bokstaver, dialekt og ingen punktum eller komma er ting jeg blir sprø av.

Man noen med dysleksi skjønner faktisk ikke å/og eller at sene og scene er to forskjellige måter å skrive et likt ord på (scenebetennelse var forresten et veldig morsomt ord;)), så ikke døm de som har dysleksi da, dere. Slurv derimot, det takler ikke jeg heller!

Skrevet

Nei, du burde vel heller slå opp hva ordet dysleksi betyr, og kanskje lese litt om hva dette innebærer, før du faktisk uttaler deg?

Skrevet

Aktiver retteprogrammet, så kommer det røde streker under ord som er feilstavet. Det finnes faktisk ingen unnskyldning for å stave ord feil ved bruk av pc, det er rett og slett bare slurv!

Skrevet

Syns jeg poengterte dette greit, men det gjorde jeg kanskje ikke. Det er IKKE de med dysleksi jeg er "ute etter å ta", men de som ikke gidder. Føler det er mange med lett dysleksi som bruker dette som unnskyldning for å ikke gidde å anstrenge seg også. For ja, det finnes faktisk ulike grader av dysleksi. Jeg kjenner mange med dysleksi som skriver bedre enn gjennomsnittet her inne, men jeg kjenner også noen med dysleksi som rett og slett ikke gidder å anstrenge seg i det hele tatt.

HI

Skrevet

Nei du, Bolle i ovnen, du forklarte deg ikke særlig godt.

Og du kommer med en helt annen forklaring nå enn i første innlegg.

Nå ble jeg faktisk litt flau på dine vegne.. hehe

Skrevet

Var kanskje formulert litt rart ja, haha.

Det er stor forskjell på de som virkelig sliter med dysleksi, som prøver og prøver men ikke kommer noen vei. Føler at veldig mange bruker dysleksi som en unskyldning, og egentlig bare er late. Er det noen som tar poenget mitt eller? Jeg vet at jeg ikke er særlig god på å forklare, men jeg prøver hvertfall!

Skrevet

Jeg håper virkelig at jenta mi slipper å møte sånne som deg i jobbsammenheng. Hun sliter skikkelig på skolen med dysleksi. Problemet er at skal hun slå opp ordene hun ikke kan å skrive må hun slå opp ALLE ordene, for hun ser jo ikke feilene sine. Du har 1-2 i hver klasse som kan være rammet av dysleksi i en eller annen form. Dysleksi kan forekomme i alt fra at du knapt kan lese hva som står der til f. eks at de skriver mei istedenfor meg. Det kan da se ut som de skriver på dialekt men det kan likegodt være at de er rammet av ortografisk dysleksi, dvs at de ikke klarer å lese/skrive ordbildene.

Må si jeg synes det er bagateller det du skriver om her. Om man ikke har mer å irritere seg over i livet så bør man kanskje tenke seg litt om. Du er tross alt inne på et forum. Håper du heller kan bruke energi på å irritere deg over urettferdighet som skjer i verden enn at det er skrivefeil på et forum som dette.

Skrevet

Så må jeg igjen påpeke at det ikke er de som virkelig sliter så hardt jeg mener. Jeg mener at det er VELDIG MANGE som bare er sløve og som ikke gidder.

Skrevet

Det er helt greit men er det virkelig noe å gidde å legge energien sin i? DET var det jeg ville frem til. DU er opptatt av at det skal skrives korrekt andre er ikke opptatt av det i det hele tatt. Sånn er livet, vi er forskjellig. Du kan skrive 100 innlegg men det vil likevel aldri bli slutt på at noen skriver på dialekt eller ikke gidder å rette opp i feilene sine.

Derfor skjønner jeg ikke at du gidder å bry deg. Vil som et PS si at jenta vår skriver meget bra for å ha dysleksi. Du hadde vel ikke trodd at det var det hun hadde. Det ser mer ut som slurv. Derfor er det ganske tøft gjort å påpeke at mange ikke gidder osv. For vi VET jo ikke hvem det gjelder. De som har dysleksi tar seg ofte nær av slike innlegg, de som slurver driter i det.

Skrevet

FEIL! Retteprogram fikser ikke å/og eller ord som uttales likt, men skrives ulikt.

Skrevet

Sign. deg på det 18.29

Skrevet

Hehehehe, ble litt flau på HI sine vegne jeg også nå, særlig siden hun missa anonym-knappen:D

Skrevet

Jeg er tildels enig. Jeg er nemlig realtivt nerd av meg når det kommer til skriftspråk - abonnerer på Språknytt - men skjønner jo at ikke alle kan ha den samme sære interessen som meg. Men når det er sagt, så undres jeg over en del av innleggene her inne. Mye av det er nok slurv ja, og det er irriterende når enkelte ikke gidder å engang bruke stor bokstav etter punktum. Det er så slitsomt å lese det, så jeg hopper over dem rett og slett.

De som derimot sliter med å skrive har jeg all respekt for. Det kan nok ikke være bare enkelt å i full seriøsitet legge ut et innlegg her, så får man bare dritt tilbake.

Et lite tips til dere med dysleksi som gjerne vil slippe krasse kommentarer: lag avsnitt. Det er så mye enklere å få meg seg innholdet da, selv om det er en del skrivefeil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...