Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Har kjæreste som er veldig firkanta. Vi har snakket sammen om å flytte sammen... kansje stifte familie etterhvert. Han er godt utdannet, og forventer at alt skal deles likt, tross at han har høyere lønn enn meg! Dette gjør at jeg vurderer å la være å bli samboer med han, heller stå på egne ben og ta en videreutdanning:) Ønsker bare noen synspunkter. Jeg finner meg ikke i at han skal komme bedre økonomisk ut av det enn jeg. Så lenge jeg har lavere lønn og flere utgifter pga ett barn. Da vil jeg jo heller sikre meg selv! Jeg har jo aldri noen garanti for at forholdet går bra heller!
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 Jeg ville så absolutt prioritert meg selv og barnet mitt. Skal man bo sammen får man dele på utgiftene også, det er ikke riktig at èn skal ha masse penger, mens den andre ikke har noe som helst.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Jeg har sambor og vi delvis felles økonomi. Vi holder visse ting adskilt selv om han tjener betydelig mer enn meg. Jeg har barnehage og studielån som jeg betaler på selv. Vi betaler halvparten hver av utgifter(husleie, internett) mens vi betaler på hver våre forsikringer(uføre,livsforsikring osv) mens han har innbo og reiseforsikring gjennom jobben som jeg og barnet mitt går under. Maten betaler den som har penger der og da. Jeg har arvet en del penger som jeg har stående på konto, men disse er ikke felles og skal ikke brukes til noe som går i gryta for å si det sånn. Jeg klarer ikke helt å få dette med felles økonomi til å funke når jeg har et barn fra før. Kunne f.eks aldri falt meg inn å bruke arven min på andre enn meg selv og mitt barn. Fælt å si kanskje, men kjipt å sitte der om 5 år og ha brukt opp arven min på en mann. Jeg blir også student til høsten og vi er på boligjakt så kommer nok de fleste utgiftene til å falle på han og det er han klar over. Er spent på om han kommer til å være komfertabel med den situasjonen.
Gjest marie-s Skrevet 9. mars 2010 #4 Skrevet 9. mars 2010 Jeg ville nok ha valgt videreutdanning. Skulle du velge famileliv så ha i bakhodet at skal økonominen deles likt så skal også husarbeid og matlaging deles likt det er ikke sikkert han har tatt med det i beregningene.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #5 Skrevet 10. mars 2010 For å si det slik; velger han penger over dere så er han kanskje ikke mr right? Jeg og kjæresten min krangler bittelitt når det gjelder penger. Jeg har mindre inntekt enn ham, men høyere utgifter, mens han har middels inntekt, men relativt få utgifter. Han setter derfor av en del på sparekonto som han ikke har disponibel. Nå hverken bor vi eller har barn sammen, men jeg føler han er litt teit når han vil dele ting (som regel innkjøp av mat) likt siden han jo har mye mer tilgjengelig enn meg. Det han sitter med etter at regningene er betalt og det han har lagt av til sparing er jo mer enn det jeg sitter med igjen uten sparing. Det skal dog sies at han sliter litt med å holde seg til budsjett, og har bedt meg om hjelp når det gjelder å få forbruket ned. Men vi har likevel blitt enige om at hvis vi flytter sammen så deler vi ting etter inntekt, og ikke 50/50.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå