Gå til innhold

Keisersnitt eller vaginal setefødsel - vanskelig valg! Har du erfaring?

Anbefalte innlegg

Gjest Lusen
Skrevet

Torsdag må jeg foreta et valg - snitt eller ikke!

Skal på CT onsdag for å måle bekkenet.

Veldig vanskelig synes jeg selv.

Samboer mener dette ikke er noe å tenke over, og mener at KS er veien å gå - men jeg er av den oppfatning at fødsel er vel egentlig best for barnet uansett. Og jeg blir "snytt" for en fødsel..

Samtidig så setter man seg i risiko ved setefødsel også på mange måter..

Det er altfor mange for og imot på hver side. Til slutt er det vel bare jeg som kan ta valget, men er det noen av dere som har måttet ta det samme valget, og som har noen erfaringer å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har tatt ett keisersnitt og født 5 stk,jeg sier at jeg vil hele føde 10 enn ta keisersnitt.,men jeg måtte ta kesersnitt,hadde ingen valg.du har heldivis ett valg.

Skrevet

Hei!

jeg skal være klar og tydelig på hva jeg ville ha gjort. Hadde aldri tørt å utsette barnet eller meg selv for en setefødsel, men respekterer at andre tar motsatt valg. Det er stor forskjell på et planlagt keisersnitt og et haste/katastrofekeisersnitt. Har de prøvd å snu barnet ditt? Det er noen som får til det før fødsel. Det er mange som kommer seg raskt etter keisersnitt. Du kan jo føde vaginalt neste gang?

Lykke til med valget ditt!

Gjest Lusen
Skrevet

Takk for det.

Hun nevnte vending, men må uansett da måle bekken str for å sjekke at alt er ok. De snur bare når bekken er bekreftet ok pga av eventuelle komplikasjoner i prosessen.

Legen sa også at fødsel som regel settes i gang innen 24 timer etter vending for å hindre barnet i å snu seg tilbake igjen.

Man har i en alder av 32 vært borti noen tøffe valg, men dette er faktisk et av de vanskeligste hittil synes jeg.

Ja, kan føde vanlig neste gang om alt går bra da.

Jeg er bare typen som lett kan føle meg utilstrekkelig siden jeg ikke "klarte" en vanlig fødsel men valgte "letteste" vei med KS.. Jeg orker ikke de "men det kan ikke du si noe om for du fikk KS.." kommentarene senere fra venninner..

Ja ja, takk uansett.

Skrevet

Du er ikke utilstrekkelig fordet om du velger keisersnitt i denne situasjonen. Det beste for barnet og deg er selvfølgelig en vaginal fødsel "riktig" vei, men når det ikke ligger ann til det så må man gjøre andre valg uten å gi seg selv dårlig samvittighet for det. Og du "får" jo ikke akkurat keisersnitt, det sitter langt inne, så det er jo på et medisinsk grunnlag du evt tar det. Ikke bry deg om hva venninner sier, gjør det valget som føles riktigst og best for deg.

Lykke til igjen!

Klem

Skrevet

I følge min jordmor og div bøker er det ingen fare å føde vaginalt ved seteleie så lenge alt ligger tilrette for det. Dette skal du jo undersøkes for. Lykke til med avgjørelsen:-)

Gjest Lusen
Skrevet

Jo da, jeg er blitt fortalt det også og lest og undersøkt og alt..

Men av de 100% som velger å gå for vaginal setefødsel etter å fått OK på bekkenstørrelse, så går det greit med ca 60%. Mens ca 40% ender opp med haste KS alikevel grunnet komplikasjoner - ref legen i dag.

Så får å si det på godt norsk; it isn't only only i should tell you! :-)

Er bare litt Vinglepetter akkurat her... eller VELDIG Vinglepetter!

Skrevet

Hei!

Har ikke erfaring med setefødsel- men har to venninner som har det og ingen av de tok skrekken av det; men jeg har erfaring med hastesnitt med påfølgende infeksjon etc etc og brukte lang tid på å komme meg..... Dersom babyen denne gangen skulle legge seg i seteleie og jeg får velge blir det nok planlagt keisersnitt pga av panikk for hastesnitt....men "drømmen" er en gjennomsnittlig vaginal fødsel..... Dette hjalp deg vel kanskje ikke....

Lykke til uansett :D

Skrevet

Vel - spørsmålet blir jo egentlig hvor stor risiko du ønsker å utsette barnet ditt for, for at du skal føde vaginalt.

Du bør også tenke gjennom hvordan du vil håndtere det dersom du velger vaginal fødsel og noe går galt med barnet.

Lykke til!

Skrevet

Hei..

Hvis du googler 'setefødsel eller keisersnitt, så skal det komme opp et dokument som treff nummer 4, heter Generelle Informasj.

Det er et word dokument fra Stavanger Universitetssykehus.

Verdt å lese. Det står blant annet at det ikke er for gitt at det er bedre for mor og barn med setefødsel i mange tilfeller.. Og at mange land har gått bort fra setefødsler etter denne forskningen ble publisert.

Jeg har aldri født i sete, men jeg har tatt et hastekeisersnitt etter mange timer i fødsel uten fremgang.

Jeg skjønner veldig godt med hva du mener med utilstrekkeligheten, men det var en tanke jeg slo fra meg rimelig fort.

Jeg var veldig frisk og rask etter keisersnittet, og ble absolutt ikke skremt for å si det sånn.. Det finnes oss som har veldig gode erfaringer med det også. Ikke bare skrekkhistorier.

Jeg har fått valget mellom keisersnitt og vaginalfødsel denne gangen, og har valgt vaginalfødsel så langt det lar seg gjøre, for det hadde vært artig å få oppleve det også.

Men jeg er ikke like skeptisk å redd for keisersnitt hvis det skulle gå den veien denne gangen også.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har også en som ligger i sete og det skal mye til før jeg går til et planlagt ks. Jeg kjenner mange som har som har hatt ks og hvor de fleste har hatt en eller annen form for komplikasjoner. Kjenner også flere som har hatt setefødsel, bla min søster hvor hofta og en fot kom først. Det har vært ingen av de som har hatt noe problemer etter på. Så utfra hva jeg har sett som sikkert ikke er reformativt for den stor massen så kommer jeg til å velge fødsel hvis han forsatt ligger i sete. Skal på ul i morgen for å sjekke det ut.

Skrevet

Min jente som jeg fikk i 2007 lå i seteleie.. Jeg prøvde meg på vaginal fødsel, men endte med haste ks.. Men må sies at det ble IKKE haste ks pga seteleie, men pga lite fremgang i fødselen..så var aldri noe fare for livet til meg eller den lille.

Når det gjelder ditt valg så ville jeg ha tatt det på grunnlag av samtaler med leger på ditt sykehus og IKKE etter anbefalninger av damer her inne som har lest diverse på nettet..! Jeg fødte på kk i bergen og følte meg 100% trygg hele veien, pga der har de masse erfaring med setefødsler..dette er jo mye pga de gir ikke planlagt ks til gravide med barn i seteleie så lenge alt ser bra ut... men på andre sykehus hvor de har mindre erfaring ville jeg nok kanskje ha følt det annerledes... til syvende å sist er det viktig at du stoler 100% på at legene vet hva de holder på med... Derfor ville jeg ha tatt avgjørelsen på grunnlag av samtale med fødselslege på det sykehuset du skal føde..

Jeg var på fødselsamtale på sykehuset for en uke siden, og om hun som ligger i magen nå bestemmer seg for å sette seg på rumpa så blir det ny vaginal fødsel..

Kan jo også legge til at jeg var i helt fin form etter ks, hadde ingen komplikasjoner og var ute å gikk lange trilleturer 10-11 dager etter..

Skrevet

Hei Lausen! Skjønner at du har et vanskelig valg. Jeg hadde det som deg i 2008 da gutten vår satt i sete. Fikk valget mellom setefødsel og KS, men skjønte de gjerne så jeg fødte "normalt." (Rikshospitalet) Ba om en ekstra samtale med gynekologen for å kunne ta et informert valg. Det endte med at jeg ville prøve setefødsel. Mest fordi jeg er redd for operasjoner, og for de komplikasjonene som kan oppstå da. Det er faktisk noen ved KS både for mor og barn. Men det som ble avgjørende for meg var at jeg har visstnok veldig gode bekkenmål, og det er mange vellykkede setefødsler i min familie (er født i sete selv!) Da sier jeg ikke at det ikke er komplikasjoner ved setefødsel.

Det endte uansett med et hastesnitt etter laaaang setefødsel hvor alt stoppet opp. Det var ikke noe drama, og aldri fare for meg eller barnet. Det er statistisk sett oftere hastekeisersnitt når det er setefødsler enn hodefødsler. (Les på legeforeningens sider om setefødsler.)

Denne gangen har jeg også barnet i sete. Aner ikke om hva de vil "foreslå" for meg, men denne gangen er jeg klar på at det ikke blir noen setefødsel på meg. Det blir hodefødsel eller KS. Jeg hadde skrå/seteleie på førstemann som gjorde at gutten falt skjevt ned i bekkenet, og jenta i magen sitter foreløpig på samme måte. Dessuten har jeg nå et arr på livmoren. Jeg vet ikke om jeg kan "anbefale" KS fordi det gjorde meg ganske immobil i 6 uker etterpå, men jeg tror likevel at det er det beste for meg å gjøre denne gangen dersom hun ikke snur seg. Ulempen er at jeg blir snytt for enda en fødsel. Kan huske at det var det som var mest leit fra førstemann: Jeg fikk ham ikke opp på brystet med det samme, men måtte vente flere timer før de bragte ham til meg på oppvåkningen. Det var sårt. Men jeg har heldigvis fått en alle tiders godgutt, så det er nesten glemt nå.

Lykke til med valget! Husk at det aller viktigste er at du føler deg trygg som Tirill over her sier. Ikke gjør noe som går på akkord med hva du selv tror er det beste. Og snakk med lege/jordmor på sykehuset slik at du har nok info til å ta beslutningen. Ikke heng deg opp i alt som skrives her :-)

Skrevet

Min første kom med rumpa først (hun liker å gjøre ting på sin egen måte fortsatt - litt bakvendt, hehe...). Etter måling av bekkenet stolte jeg på at så lenge det fysiske lå til rette for vaginal setefødsel, kom det til å gå bra bare jeg kom meg på sykehuset i tide. Vurderte egentlig aldri ks, og tok hele fødselsgreia litt sånn "vi-tar-det-som-det-kommer". Fødselen forløp helt greit, til og med uten smertestillende, og nå er det snart klart for fødsel nr. 2 (17 dager til termin). Det var altså ikke avskrekkende med setefødsel for min del, men kjenner jeg er glad for at jeg har fått bekreftet at lillebror ligger med hodet "riktig" vei.

Du får ha lykke til uansett hva du velger:-)

Skrevet

min sitter i sete foreløpig. 33 uker i dag. jeg skal føde vaginalt enten hun snur seg eller ikke. har absolutt ingen betenkeligheter med det. har aldri født i sete før, førstemann kom riktig vei. mye av grunnen til av setefødsler kommer litt dårlig ut på statistikkene sånn i forhold til hvor mange % som ender i hastesnitt er jo fordi terskelen for hastesnitt er lavere enn ellers. og det er jeg glad for. men enn så lenge er planen å føde henne den veien hun kom inn;)

Skrevet

Har hatt 2 planlagte ks, skal snart ha mitt 3.. Har ikke skrekken i det hele tatt. Med nr 2 var jeg hjemme under 2 døgn etter ks, for formen var fin og lite vondt. Dro på ferie alene med ungene i 1 uke, når det hadde gått nesten 6 uker. Gikk kjempefint.

Har aldri hatt rier eller født vanlig, men jeg føler ikke jeg har gått glipp av noe eller er "snytt" for en fødsel. Jeg har fått 2 friske barn, så hva kan jeg klage på? Når du har planlagt ks, er du våken, så du får med deg alt som skjer. Det er det ikke alltid man kan være hvis det er haste ks, og da går du glipp av øyeblikket når ungen kommer ut.

Gjest Lusen
Skrevet

Takk for mange hyggelige svar :-)

JM på UUS informerte i går om at det er en viss fare for at man ender opp med KS uansett, fordi som dere skriver at alt stopper opp - og terskelen for KS er lavere ved setefødsel enn vanlig. Samtidig så er det veldig mange som har klart seg fint, men også noen man leser om som har revnet innvendig grunnet "stor rompe" og et trykk som ikke tilpasses på samme måte som en "vanlig fødsel".

(Hva er egentlig en vanlig fødsel...?)

Det er 4 utveier sånn jeg ser det;

1) Planlagt KS - da er jeg mamma om 1 uke ref JM i går..(Litt rart og vite det også..)

2) Vaginal setefødsel hvis bekkenmål er ok - kan ende med haste snitt

3) Komme inn på vending, bli lagt til observasjon - og så settes fødsel som regel i gang ref JM for å hindre at de snur seg tilbake. Kan være smertefult og risikabelt.

4) Planlagt KS, men så viser det seg at hun har snudd seg den dagen man kommer inn og alt skjer "normalt"..!!

--> Nr 4 hadde vært det beste :-)

Jaja, hva heter det - "den som venter får se" :-)

Måler bekken i morgen og tar en avgjørelse på torsdag.

Ut kommer hun - uansett metode. DET er ganske deilig å vite:-)

Takk uansett - deilig å få svar fra andre gravide. Ikke venner som ikke har barn som svarer: kan du ikke bare føde vanlig da? hvorfor må alt planlegges sånn..? Typisk deg assa!!

To be continued...

Skrevet

Jeg forstår deg så godt når det gjelder denne avgjørelsen. Min venninne var i samme situasjon som deg, og det sykehuset (Haukeland) la stor vekt på da de veiledet henne i valget var at sykehuset var stort og godt rustet til å beherske enhver situasjon som måtte oppstå under en setefødsel.

Hvilket sykehus skal du føde ved? UUS? Skjønner det er et universitetssykehus, men er det et av de større?

Min venninne valgte forresten KS, og angrer ikke på det.

Lykke til.

Gjest Lusen
Skrevet

Ullevål i Oslo.

Tror de er veldig flinke jeg uansett.

Skrevet

He he, har jo født der selv til og med.

Ja, da skulle du være trygg uansett valg.

Gjest Lusen
Skrevet

Ja, da ble valget tatt for meg. Veldig lettet over det!

Scanningen viste at jeg ikke har plass til vaginal setefødsel.

Blir først et lite vendingsforsøk i morgen - er jo lov å håpe på at det vil gå bra. Selv om jeg stiller meg noe skeptisk til det også - men det er en annen diskusjon :-)

Hvis det ikke fungerer bærer det til operasjonsstuen etterhvert.

Ja ja, da har jeg ihvertfall medisinsk årsak til KS. Da skal jeg slutte å tenke på det og heller konsentrere meg om at hun faktisk snart kommer til verden! For det har jeg glemt litt bort i alt sammen dessverre..

Gleder meg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...