Gå til innhold

Jeg og nurket skal fly...Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og nurket på 2 måneder skal på vår første flytur, og det attpåtil uten pappaen. Jeg gruer meg mer og mer. Hva hvis det blir bare skriking? Da blir jeg superstressa, spesielt med tanke på de andre passasjerene, hva de vil tenke om alt bråket (og hvor irriterte de må bli...). Er det noe å bekymre seg for egentlig?

Og dette med å sende vogna, må man demontere den helt, hjul og allting? Kan vognposen ligge i bagen når jeg sender det? Jeg flyr med sas.

Jeg har hørt at deter best å amme når man letter og lander, men kan man det, må ikke babyen sitte festspent på fanget mitt?

Huff, det er sikkert ikke så mye å bekymre seg for men likevel, jeg gruer meg!!! Noen med gode tips og erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke alt jeg har svar på her; men vi fløy ganske langt i jula (italia) og bytta fly i amsterdam. Vi har riktignok to stk, men det gikk vanvittig bra. Kunne nok ha klart det alene.

Piraten vår fikk ikke vondt i ørene og sov omtrent under alle flygningene. Mannskapet var flinke til å varme melk og vi hadde med en leke som hun likte godt. Hadde også med et lite teppe hun kjenner igjen, da det ofte kan være litt kaldt i kabinen.

Øretrøbbel merket vi ikke noe av. Det er mulig de ikke merker slikt selv heller når de er så små. Men vi brukte mye smokk da..

Om ungen din ikke tar smokk eller flaske er det nok lurt å stappe inn puppen ved opp og nedfart.

Om du blir stressa merker ungen det og blir enda mer stressa, så prøv å hold roen om det blir litt skriking. Alle passasjerer tåler det. De vil nok heller synes synd på nurket enn å bli sure, og blir de sure, så drit i det.

Be om å få babybeltet om de ikke gir deg det med en gang. De festes på ditt beltet. Du kan ha det såpass slakt at du skal få til å amme. Jeg hadde det slakt og ga melk fra flaske. Funka fint. Husk også å be om redningsvest til nurket om de ikke husker å gi deg det.

Prøv å hold roen som sagt.. Kanskje du kan øve deg på et par bussturer eller lignende på forhånd? Ikke at det er det samme, men da kjenner du om du blir stressa om det skulle være noe.

Ta deg god tid og ro ned. Pust! :)

Vogn har jeg aldri sendt, så jeg ville ha ringt sas å spurt jeg.

Det kommer til å gå kjempefint, lykke til og god tur!

Skrevet

Pust rolig, dette går bra! :-)

Babyen skal være fastspent på fanget ditt, men det går fint å både sitte og ligge, så amming går bra.

Med sas må du kjøpe en pose til vognen (når du sjekker inn). Jeg har en Simo, og det holder å bare klappe den sammen for så å trille den inn i posen. Simo er jo stor, så da vil jeg tro de fleste andre passer også. Man skal ikke putte mer vekt oppi, men det som naturlig hører med i vognen slik som vognpose har jeg alltid sendt med vogna.

Etter du har sendt fra deg vogna så bør du ha en bæresele av et eller annet slag til å ha babyen i, og gjerne en sekk til håndbagasjen, greit å ha hendene fri! Kle deg slik at du ikke må "demonteres" i sikkerhetskontrollen (droppe store beltespenner og støvler du vet du må ta av) for å gjøre det mest praktisk for deg selv. Ha gjerne ikke på for mye yttertøy heller - du blir nok varm :-)

Når du er vel igjennom dette så kjøp deg litt drikke og få ned pulsen. En rolig trygg mor fører til trygg og rolig baby.

Beregn god tid slik at ev uforusette småting ikke stresser deg opp!

God tur.

Skrevet

Å det går SÅÅÅ fint så! Ikke vær redd :-)

Bare sørg for at du har forberedt deg godt, det er nøkkelen til en behagelig flytur for dere begge. Knert er rett under seks måneder, og har allerede flydd 6-7 ganger. Det er ikke til å legge skjul på at det er en stress- situasjon for både mor og baby, men med riktige forberedelser går det helt fint.

Det er en veldig fin alder å fly på, hvertfall var det det med knert. Han var da fortsatt ikke så veldig interessert i alt som skjedde rundt seg, men var såre fornøyd med å sove med puppen i munnen på mammas fang...

Ang vogn: du sjekker inn på vanlig måte, altså ikke ved automat. Fortell de at du har en vogn som skal sendes med spesialbagasje. Du får da en stor plastikkpose (litt tykk slik at den skal tåle en del). Du slår sammen vognen (legg gjerne vognposen i den, det gjør jeg) og legger den i posen. Sørg for at den er ordentlig lukket (du får teip osv).

Du trenger mao ikke å demontere den, du bare slår den sammen.

Vil påstå at du er nærmest avhengig av å ha et bæresjal eller babybjør eller lignende til å bære baby i. Det blir alltid mye ting å holde styr på (sikkerhetskontroll, forsinkelser etc...) så det er VELDIG greit å ha hendene fri. Du kan ha baby hengende i denne gjennom sikkerthetskontrollen også, praktisk dersom man blir offer for randomkontrollene deres...

Be om et sete mot vinduet, da sitter du hvertfall litt skjermet slik at du slipper at medpassasjerer uffer og akker seg når puppen må frem (har faktisk opplev det...) Og spør om flyet er fullt, dersom det ikke er det så be om å få et sete med ledig plass ved siden av deg!! Hold opp den søte babyen din når du spør, ikke mange klarer stå i mot deg da :-)

Sørg for å ha med en liten stelleveske som er enkel å få åpnet. Det er trangt mellom setene, og dersom du må ned i vesken er det ikke lett med en baby på fanget. Ha gjerne noen av favorittlekene i vesken (til avledning dersom det blir storgråting..)

Når det er på tide å boarde så sørg for at du står HELT fremme, be gjerne om å få boarde først. Det er veldig stressende for baby å stå i kø og å måtte buksere seg frem til setet. Du finner setet, setter deg ned, ha baby på fanget. Flyvertinnene med en sele som du trer på din egen sele, så fester den rundt baby. Baby sitter på fanget ditt, men du kan vri og vende på han som du vil :-)

Det blir temmelig varmt i flyene før det tar av, og gjerne kaldt i luften. Ta på klær som ikke er altfor varme, og ha med et lite teppe til å ta over når du er i luften. Men ha det for guds skyld i vesken, IKKE ha med deg en hel masse ting som du må holde styr på.

Det aller beste er om du får ammet på vei opp og ned, hvis ikke så blir det myyye gråting pga trykket.. Og dersom du ammer på vei opp sovner ofte min baby hvertfall, det er tydeligvis ganske søvndyssende med bevegelsene og lydene.

Og OM det blir gråting så ikke la deg stresse av medpassasjerer. Om de sysn det er forferdelig så er det deres problem, ikke ditt og hvertfall ikke den uskyldige babyen din sitt. Vær rolig, da roer baby seg fortere også. De aller fleste syns nok bare synd på babyen som tydeligvis ikke har det helt bra, og på mammaen som garantert er superstresset og svett.. :-)

Forresten - tar baby smokk? Da er det såre enkelt, sørg for at den sitter i på vei opp og ned så slipper du at baby får vondt i ørene.

Phuuu, dette ble langt og temmelig rotete!! Men håper at du kan bruke noe av dette, jeg føler meg ganske erfaren på dette området allerede *hihi*

Og bare spør om det er noe du lurer på!!

Skrevet

Skulle være:

Flyvertinnene KOMMER med en sele som du trer på din egen sele, så fester den rundt baby.

Skrevet

et lite tips... gå over vognen når du har landet, FØR du forlater det området der bagasjen kommer. Da jeg fløy var understellet på simo vogna blitt vridd, altså ødelagt. sas var kjempebehjelpelige å ga meg de skjema jeg trengte og fikk utbetalt hele summen vogna kostet og kunne gå å kjpe ny vogn allerde da jeg var kommet hjem:) Men de la vekt på at det var bra at jg la merke til det inne i annkomsthallen slik at sas sitt personell fikk sett at dette var et resultet av flyturen. Men som sagt, da var innmari hjelpsomme og hyggelige!!

Også de kabinansatte var veldig hjelpsomme da jeg fløy med lillegutt!! Han var 5 mnd den gangen og de kabinansatte tok han med seg baki flyet og dullet med han der fordi de syntes han var så søt, også syntes de jeg skulle slappe av med en kaffe:) Dette var også sas!!

Skrevet

ja, bæresele glemte jeg.. Kjempelurt.

Du får også boarde flyet først, så still deg langt frem :)

Skrevet

Takk for masse tips! Ja, jeg har bæresele, tror det hadde blitt umulig uten den.

Jeg bekymrer meg alltid sånn for skrikinga, og for at andre skal bli irriterte. Må nok slutte med det, men jeg blir så stressa av det. Jeg må lære meg å gi litt mer faen om hva andre synes og tenker rett og slett!

Forresten, hvorfor er det egentlig lurt å gå først inn på flyet? Er det ikke mest hensiktsmessig å gå sist, slik at vi slipper å sitte lenge i flyet og vente? Venter man helt til sist med å gå ombord slipper man jo køen...

Skrevet

fordi foreldre med små barn bruker gjerne litt lengre tid å komme seg inn, og det er lettere for de som jobber ombord å hjelpe deg :-) føøør alle de 150 andre er der.

Og det gjør ikke noe om baby gråter ved avgang og landing, babyen vil da selv utligne evt trykk i ørene, så vil babyen ikke ha pupp, ikke stress med det :-) vi som jobber ombord er vant til barnegråt ;-)

Skrevet

Her var frøkna 4 måneder på sin første flytur (12 timer direktefly)

- bæresele er et must, må ha begge hender fri til alle kontrollene. Å ryggsekk.

- spør om sete med ekstra benplass når du sjekker inn. Jeg hadde med en sammenleggbar bagg som jeg fikk satt på gulvet forran mine ben, veldig kjekt når jeg skulle spise/sove osv.

- flyvertinnene omtrent sloss for og dull med ho, så det var ikke noe problem og gå på do eller drikke kaffen i fred og ro hehe

- ta et siste bleieskift før dere går om bord, er lenge til du kan gå og skifte.

- ta med dobbelt så mange bleier/mme (hvis du bruker det) som du regner med å bruke, flyet kan bli forsinket.

- en ekstra genser til deg, ikke kult med stinkene gulp over lengre tid, eller melkeflekker. Det fikk jeg hehe veldig ok med skift da. og et ekstra skift til babyen.

Ellers var det mange gode råd over her.

God tur

Skrevet

Det er ikke noe lurt å amme når man letter og lander, for babyen bør sitte med magen rett fremover i selen når dere letter og lander. Hvis den ligger i fanget ditt og flyet må bråbremse, så vil selen holde igjen på en måte som ikke vil være bra for babyen. Tar han smokk så holder det at han har den. Vi fløy med sønnen vår første gang når han var ca3mnd og han sutret ikke i det hele tatt når vi landet og lettet og han hadde kun smokken sin.

Skrevet

Vi har hatt ca 20 flyturer første året og her er mine beste tips:

* Ha et bæresjal/bæresele slik at du har hendene frie.

* Stellebag som ikke er for stor som du får plass til mellom beina.

* Flaske med kokt sukkervann. Det er smertestillende og lett å ta frem. Jeg har gjort det i kombinasjon med å amme.

* Om du skal reise fra Gardermoen så har de et bilsete montert ved spesialbagasje. Spenn barnet fast mens du pakker vognen.

Mitt ABSOLUTT BESTE TIPS: PRAMPACK!!!!!

Verdt hver ei krone. Vi fikk vogna vår ødelagt og dermed ferien ødelagt. Da kan du til og med pakke vogna før du reiser hjemmenifra og bare trille den med deg. I PramPacken har du hele vognen samlet, godt isolert for skade og jeg pleier å legge jakka mi oppi, vognpose og bleiepakke.

(Om du synes at PramPack er dyrt. Se om du finner den på Finn eller gå sammen med noen i barselgruppen).

Slapp godt av. Dette klarer du fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...