Gjest Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 En jeg kjenner bor i USA. Der hun jobber har hun kun krav paa 15 dagers permisjon i forbindelse med foedsel. Arbeidsplassen regnes som familievennlig fordi de har et "babysenter" for de minste babyene slik at hvis man ammer kan man komme og amme babyen sin med jevne mellomrom. Er det rart en del kvinner gir opp karriere naar de faar barn?
Marbella Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Har en vennine i Australia, de skulle begynne og spare for at hun kan ta et år fri, der får de ingenting.....
Tante Gustava Skrevet 8. mars 2010 #4 Skrevet 8. mars 2010 Ja, der ser vi hvor godt vi har det i Norge Hipp hurra for velferdsstaten!
Gjest Skrevet 8. mars 2010 #5 Skrevet 8. mars 2010 Er ikke så mange år siden det var slik i Norge også. Tanta mi fikk sin første sønn i 1980 og da fikk hun 14 dagers mammapermisjon (far fikk ingenting). Så ja, vi er utrolig heldige i Norge i dag:)!!
Anna-10 Skrevet 8. mars 2010 #6 Skrevet 8. mars 2010 Ja vi er utrolig heldige i Norge! Det er ikke mange land som har de velferdsgodene vi har. Likevel er vi flinkest til å klage. Blir litt kvalm av det...
Luftig med nr2 på vei*Høygrav* Skrevet 8. mars 2010 #7 Skrevet 8. mars 2010 Joa, hurra for Norge. Men det er nå slik at med det kostnadsnivået vi har her er de aller fleste familier avhengig av å ha mer enn en inntekt.
Gjest Skrevet 8. mars 2010 #8 Skrevet 8. mars 2010 Men slik er det jo i USA ogsaa, og dessuten, hun er glad i jobben sin og vil ikke miste den. Ikke bare faar hun ikke betalt for mer enn 15 dager, 15 dager er det hun maksimalt kan be om i permisjon. Vi hun vaere lengre borte maa hun si opp jobben sin.
brooklyn Skrevet 8. mars 2010 #9 Skrevet 8. mars 2010 Den ene venninnen min i USA jobber på Wall Street i et velrenommert finansselskap. Hun fortalte sjefen sin at hun skulle ha 3 mnds mammaperm. Han fikk kardinalsjokk og ble dritsur, men siden hun er avdelingsleder og "viktig" i jobben, så hadde det vært mer pes å finne en ny og lære denne opp. Men det hun gjorde der var helt uhørt, og folk snakket om det leeeenge. Det er en av grunnene til at vi flyttet hjem igjen da vi skulle stifte familie. For oss er det bedre å få barn i Norge, i nærheten av familiene våre.
___ Skrevet 8. mars 2010 #10 Skrevet 8. mars 2010 Det stemmer ikke. Fra 1977 var det 18 ukers betalt fødselspermisjon og mulighet for å ta et år ubetalt. Far hadde rett på to uker ubetalt. Før det var det 12 uker til mor. Det spørs nok om ikke tanta di husker litt feil, eller liker å overdrive litt ;-). Hvis hun var i vanlig jobb hadde hun i hvertfal rett på lengre permisjon.
Gjest Skrevet 8. mars 2010 #11 Skrevet 8. mars 2010 He he, jeg kan tenke meg de fikk sjokk ja Hun jeg kjenner kommer fra India og der er det ikke stort bedre, saa hun har bestemt seg for aa faa barn, se hvordan det gaar og hvis hun synes det er for ille, saa blir hun hjemme (mannen har en godt betalt jobb). Men hun er virkelig glad i jobben sin. Kanskje jeg skal tipse henne om "trikset" til venninna di. Hun har nemlig ogsaa en jobb som krever ekspertise og det er ikke gjort over natta aa bytte henne ut heller
Gjest Skrevet 8. mars 2010 #12 Skrevet 8. mars 2010 Farmor fikk bare to uker (i Norge), men det var foer krigen, he he. Etter krigen ble det visst lengre permisjon
___ Skrevet 8. mars 2010 #13 Skrevet 8. mars 2010 Når du går tilbake til før krigen var det ulike regler for gifte og ugifte, men allerede fra 1909 fikk en del kvinner rett på 6 ukers permisjon. Fra 1915 fikk også gifte kvinner ett til permisjon. Da ble permisjonstiden også utvidet til 8 uker, og fra 1936 ble det ulovlig å si opp noen i permisjonstiden. Da var det også 6 uker før og 6 uker etter fødsel/termin som vare regelen. Du skal ikke se bort fra at svigermor også "husker" litt feil eller lot være å benytte seg av de rettighetene hun faktisk hadde.
Gjest Skrevet 8. mars 2010 #14 Skrevet 8. mars 2010 Naa sjekket jeg et intervju som ble gjort med henne rett foer hun pensjonerte seg ... for oerten aar siden. Det foerste barnet fikk hun bare to uker for, mens det andre 6 uker etter foedselen. Foerste barnet ble foedt foer 1936 og det kan godt tenkes at hun fryktet oppsigelse. Hun fikk stadig hoere hun var heldig som fikk jobbe selv om hun var gift.
Gjest Skrevet 8. mars 2010 #15 Skrevet 8. mars 2010 Det er forresten min farmor det er snakk om, ikke ungenes, mannen er da ikke saa gammel, ha ha.
Kamomille Skrevet 8. mars 2010 #16 Skrevet 8. mars 2010 ehhhh. Jeg er født på midten av 70-tallet og da var det 3 mnd..... 14 dager var det iallefall ikke i 1980. Søstra mi er født i 82 og da var det 4,5 mnd permisjon!
Anna-10 Skrevet 8. mars 2010 #17 Skrevet 8. mars 2010 Poamin: ja jeg syns ikke det hørtes helt riktig ut jeg heller;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå