helhalhalo Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Jeg har et par spørsmål Det er slik at stat og kommune har ulik lønnstinnsmodell? Så lønnstrinn feks 40 er ulikt rundt om i landet?(stat og kommune) Hvordan beregnes egentlig lønnstrinnet når det står i en utlysning at det lønnes mellom lønnstrinn feks 50- 56? Noen som har erfaring med hva som gir økt trinn. feks hvor mange års erfaring som må til for å stige ett trinn. Utdanning? Har man påvirkning på lønn når man søker en offentlig stilling?
Fifrildi Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 For lønnstrinnene: Google lønnstabell for hhv kommunal og statlig sektor så ser du hva de ulike trinnene tilsvarer. Det spiller ingen rolle hvor i landet du jobber, bare om bedriften er statlig eller kommunal. (som gjør NAV vanskelig, der er folk både kommunalt og statlig ansatt, men ofte står det i stillingsannonsen om den lønnes etter statlig eller kommunal lønnstige). Når en arbeidsgiver beregner lønnen din vil de ta i betraktning din relevante erfaring, utdannelse, lønnen du har i dag, hva de andre på samme nivå som deg i bedriften tjener etc. Jeg har skiftet en del jobber fordi jeg har arbeidet masse i engasjement og tjener derfor godt innenfor mitt yrke i forhold til hvor mange års annsenitet jeg har. Hvor mange års erfaring som kreves for å stige et trinn kommer helt an på arbeidsgiver. I tillegg har du mulighet til å søke personlige tillegg ved lokale lønnsforhandlinger dersom du innehar spesielle kvalifikasjoner du mener du burde hatt mer lønn for. I tillegg hvis stillingen du søker er "konsulent" og du er ekstremt godt kvalifisert kan man undersøke om man kan puttes opp til "rådgiver" som lønnes bedre, men det kommer igjen helt an på organiseringen av arbeidsplassen samt lønnsmidlene de har til rådighet.
helhalhalo Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 8. mars 2010 takk for utfyllende svar. Kan egentlig være lurt å ta jobben og forhandle lønn senere? Jeg har virkelig ikke anelse om hva jeg kan kreve i lønn, men er det mange søkere så må man vel være litt forsiktig. Set blir interessant å se.
Fifrildi Skrevet 9. mars 2010 #4 Skrevet 9. mars 2010 Lønnsforhandlingene er gjerne en gang i året, så da må man forhandle da og forsøke å argumentere for å få en del av potten Du kan i alle fall ikke kreve mer enn det de har forespeilet, men forsøk gjerne å selge deg inn på det øverste selvsagt. De vil jo spørre deg mest sannsynlig om hva du forventer/ønsker deg i lønn. lykke til
helhalhalo Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 9. mars 2010 Takk for det. Jeg har ingen erfaring med lønn og lønnsforhandlinger, Ut i fra stillingsannonsen i forhold til relevant utdanning så mener jeg selv at jeg bør få i øvre skikt, men tenker jo at de ønsker å lønne lavest mulig. Derfor jeg lurte på hvordan man omregner utdanning og erfaring i lønnstrinn.
Fruen+jente okt.10 Skrevet 10. mars 2010 #6 Skrevet 10. mars 2010 Bare litt generelle svar: Da jeg jobbet som lærling i kommunen på personalavdelingen, regnet jeg ut lønnen folk skulle ha. Og da er det tydelige regler og forholde seg til. Vi brukte Hovedtariffavtalen (HTA). I kommunenorge er det lite lønnstrinnbruk igjen. Idag er jeg statsansatt, og det kryr av lønnstrinn overalt. a-trinn og b-trinn til hvert enkelt lønnstrinn! I tillegg så har hver stillingskode opptil flere forskjellige lønnstrinn. Så det jeg vil råde deg til er å finne ut stillingskoden til din stilling, lønnstrinnet har du, deretter google og se hva du fant. Evt kan du ringe til personalkontoret og forhøre deg, anonymt om du syns det passer bedre.. Når det gjelder personlig lønn i en offentlig stilling har jeg lite og tilføye. Men ser det er andre her som har kommet med gode råd når det kommer til lønnsforhandlinger. Men min mann valgte og akseptere arbeidsgiver forslag til lønn ved kontraktsinngåelse, og for så og be om lønnsforhøyelse etter et halvt års tid når han kjenner lusa på gangen bedre:) Nå skal det sies at det er flere år siden jeg jobbet med lønn på denne måten! Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå