Gå til innhold

Når drar dere til legen?


lillespire08+10

Anbefalte innlegg

Nå er det snart ei uke siden jeg fant ut at jeg var gravid. Lurer litt på når jeg skal dra til legen. Når drar dere, eller har dere vært? Har vært gravid før, og da dro jeg tidlig.. men tror ikke jeg haster med det denne gangen, merker jeg er litt mer avslappet:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte å vente til uke 10-12 denne gangen siden det er nr. 3 :-) Jeg er jo enda usikker på om det er noe der, så hadde vært greit med tidlig ultralyd, men venter og satser på alt er bra..hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte legekontoret samme dagen som jeg testet positivt. Og fikk time først når jeg er 9 uker på vei. Er 6+1 nå og første gang jeg er gravid. Så derfor ringte jeg med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første gravididtet, jeg ringte legen med en gang testen viste positiv. Har time i uke 5 bare for å "bekrefte" og få svar på rare spørsmål og veien videre. Nervøs første gang, så drar heller en gang for mye:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte time samme dag som jeg testa positivt. Fikk time 22 mars. Er nå 5+1 i dag. Noen som vet hva man gjør på første legetime?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra min egen erfaring sist jeg var gravid:

På første legetime så tok jeg blodprøver (sjekket for HIV ++), BT, vekt, leverte urinprøve. Fikk brosjyrer (fødselskalender eller hva det heter), også leverte legen inn bestilling på UL og fødeplass. Da var jeg i uke 7 ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tips hvis dere bor i Oslo og vil føde på Rikshospitalet: Skriv en søknad direkte til de med ca termindato og personalia. Det blir veeldig fort fullt der. Det er i hvert fall min erfaring. Søkte i uke 6 sist og fikk plass, men etter første legesjekk uke 10 hadde jeg ikke fått plass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte til legen dagen etter jeg fant ut at jeg var gravid og fikk time 24. da er jeg i uke 8, er visst vanlig med time rundt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg testet positivt på lørdag og ringte i dag... jeg fikk time 26. mars.. da er jeg i uke 7 ca... er visst ganske forskjellig fra sted til sted hvor tidlig man får time... dette er min andre gang, men ca 5 år siden jeg gikk gravid sist så jeg føler meg ikke som noen andregangs fødende... jeg måtte faktisk ta en test til på morgenen i dag for å forsikre meg selv om at jeg faktisk er gravid... er ganske uvirkelig men sånn tror jeg det er for de fleste før de har vært hos legen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til fastlegen når jeg 7+2 uker på vei (neste uke). Jeg prøver å få time så snart som mulig hos gynekologen min også. Der kan jeg få se babyen på ul. Har ikke så voldsomme symptomer denne gangen. Detter er tredje graviditet, første gang var jeg uendelig dårlig i 12 uker, mens jeg var litt uggen og trøtt i 10 uker andre gang. Tror det blir betryggende å få se lille nurket tidlig. Tror liksom ikke at det er noen der inni..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte legen i forrige uke, og fikk egentlig beskjed om at man trengte ikke å komme før uke 8 tidligst, men jeg har Lavt stoffskiftet, stor mangel på D vitaminer også har jeg candida. hun i telefonen skjønte godt at jeg ville ha time siden det er førstegang jeg er gravid.. :) Har jo hørt at om man har katter rundt seg så kan det gi bakterier til fosteret(husker ikke hva det heter) og jeg har 2 katter og 1 hund så jeg vil jo sjekke om jeg har disse farlige greiene. Men regner egentlig med at jeg har hatt det siden jeg har hatt katt store deler av livet. Og da tror jeg ikke man kan få det tilbake.

Noen som vet noe om dette kattegreiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker ikke helt hva det katteviruset heter, men det er kun hvis du tar på avføringen dems og så får det i deg gjennom munnen feks. Vi har også to katter, men vært negativ i begge svangerskap siden jeg er veldig nøye på håndhygiene, så tror ikke du skal bekymre deg for det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er i min 5. uke nå, og skal til legen til torsdag. Det er du som bestemmer når du skal til legen, ikke legen! Jeg sa jeg ville ta toxoplasmose testen (katteviruset) siden en god venninne testet positivt på den for 2 uker siden(10 uker på vei), pluss jeg vill måle HCG nivået og se om det dobler seg i 3 omganger på en uke. pluss en tidlig ultralyd så jeg kan se om alt har festet seg der det skal:)

 

Det kan alle få, og er veldig nyttig for oss som er litt urolig så får vi se om det vokser inni der og vi kan kose med pusen vår samtidig.

 

Husk dere som er blodtype a +- burde ta med dere barnefar til legen før fødsel og teste hans blod, så de vet om du trenger den sprøyta etter fødselen(48t) så du ikke skal danne antistoffer i neste graviditet.

Kjekt å ha det på plass å;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg snart i uke seks og har enda ikke ringt legen, men var med urinprøve til test på laben forrige uke! Regner med jeg blir å ringe legen snart egentli...men vet ikke om jeg trenger å gå dit? kan man velge å bare gå til jordmor? føler det litt mer trygt å gå til legen først kanskje, selv om det er nr 3 jeg skal ha! er litt usikker på akkurat det... men trur ikke man trenger dra til lege/jordmor før i uke 10-12 har jeg fått inntrykk av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte time forrige uke, fikk 18. mars. Da er jeg 6+3 på vei. Jeg har vært gjennom MA i desember, det er derfor jeg bestemte meg for å bestille time tidlig. Gruer meg litt men håper alt går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående å føde på Riksen så er det ikke noe "offisielt" søknadsskjema. Husker jeg fant et eksempel ved å google forrige gang. På tide å google igjen siden jeg helst vil føde samme sted ettersom jeg var så fornøyd sist. Tror ikke det er noen av fødestedene i Oslo/Akershus som skiller seg ut i forhold til hvor det er best å føde. Det blir helt individuelt hvordan man vil ha det, dvs basert på hva de forskjellige fødestedene kan tilby. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENVY: Bare lurte på hva du mente med å måle HCG-nivået og se om det dobler seg i 3 omganger på en uke?! Skjønte ikke helt den jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig tenkt å gå til jordmor i uke12, men siden jeg har hatt tendensen til litt brun utflod den siste uka så har jeg framskyndt en lege time til uke 9 sånn at jeg får litt avklaring om alt er greit:) vet at små blødninger kan være normalt så er egentlig ikke så veldig bekymra, bare det ikke fosser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIKTIG! Det er viktig å dra til legen med engang om man har noen kroniskesykdommer eller går på medisisner pga et eller annet. Jeg har lavt stoffskifte og da er det viktig av jeg tar en blodprøve hver 4. uke for å sjekke at det er bra eller om jeg må øke medisinene.

Noen medisiner man man jo kutte ut under svangerskap og ammeperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...