Gå til innhold

Helt alvorlig - liker ALLE barn bæreseler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en jente som helt fra fødselen av har sovet godt for seg selv i moseskurven sin. Når hun vokste ut av den, gikk hun over i sprinkelseng. Som regel sovner hun lett, gråter etter smokken hvis hun mister den, eller trenger kanske å bli lagt på siden og "vugget" litt på (holder fast i rompe og rygg og vugger frem og tilbake).

Noen ganger har vi prøvd bæresele, fordi det virker praktisk å bruke den (vi kommer f.eks til å reise med fly en god del i nærmeste fremtid, da vi har familie i annet land). MEN: Etter et par minutter begynner hun å gråte, og vil ut!! Virker ikke som hun trives. Dette er en meitai, har ikke prøvd den gamle babybjørnen vår ennå.

Er det andre babyer, eller er vår sær? Ser det er mange råd om å la babyen være i bæresele når hun skal sove - da går jo vår berskerk! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tja, vet ikke, for det har jeg aldri prøvd.

men for meg blir det feil å gå å bære på de hele tiden, de trenger ro når de skal sove, og det får de vel ikke ved å bli bært på hele tiden.

hvordan er det med rygg og nakke? er det heldig å bruke fra de er bittesmå?

mine 5 har aldri trengt å dulles og stelles med når de skal sove, da ville mine være i fred.

Skrevet

Storesøster hatet BabyBjørnen, forståelig nok. Den er grusom. For voksne og.

Lillebror trives helt ok i MeiTaien, men han er 6 mnd nå så det er klart han syns det er kjempegøy å få være oppe for å følge med. Han sover ikke i den, men vil som dine unger sovne for seg selv og være i fred. Sånn var storesøster også, heldigvis!

Skrevet

Er du sikker på at hun sitter rett?

Jeg sleit med å få mini til å sitte godt i starten i maitai. Når jeg fikk teke på det, elsker han det :-)

Sånn i fht på flyplasser, inn/ut av fly etc. vil jeg heller anbefale en formsydd sele. Du skal være ganske godt "drillet" før det går greit å knyte ungen opp i en maitai INNE på flyet.

Vi har ikke brukt bæreseler (har brukt elastisksjal, ringslynge, maitai og ergo) til soving, men som bære redskap på tur (da kommer man fram overalt!). Bruker ennå Ergo selen mer enn vogna og poden er 1.5år og nærmer seg 14kg. Til soving foretrekke jeg (og poden) at de ligger for seg selv.

Skrevet

Vår er/var ikke overbegeistret så lenge han ikke sover/sov, for han beveger seg så å si hele tiden i våken tilstand. Men som regelr sovner han etter noen minutter hvis selen er knyttet riktig.

Jeg bruker meitai, også på fly. Mannen bruker manduca, han syntes det 1) ble for mye knoting med meitai; 2) så for kvinnelig ut (tror nok det er den viktigste grunnen). BabyBjørn har mor og barn hatet fra starten av. Far brukte den på flyet frem til han fikk manduca.

Vi bruker ikke sele så mye, kanskje derfor han ikke synes det er så stas. Men det er uunnvarlig på flyet, det må sies. Og snart flytter vi i 4. etasje uten heis, da regner jeg med å bruke sele en del mer, ellers kommer det til å ta timevis hvis gutten skal opp selv.

Skrevet

Jeg puttet lillemor i ringslynge fra hun var 2 uker gammel. Men da var jeg ikke så dreven og man må jo være forsiktig med den lille kroppen. Så jeg syntes det var vanskelig å få lagt henne godt der på kort tid. Brukte jeg lang tid ble hun irritert. Men noen ganger syntes hun det var ok å ligge en stund og sovnet der noen ganger også (da hun var under 3 mnd)

Nå er hun snart 8 mnd og jeg har blitt mye mer dreven på ringslynga og bruker den mye når jeg er og handler f.eks. Er så lat at jeg ikke gidder å stable vogna i bilen... Vi har baby bjørn også, og jeg merker ikke noe særlig forskjell på henne hva hun liker best. Men vet jo at slynga er bedre for henne og den er mye raskere å ta på og tar mindre plass. Hun elsker å sitte og ha god utsikt på handletur og hun får veldig mye oppmerksomhet og elsker det. Jeg tror at både hun og jeg trengte å venne oss ordentlig til slynga, og nå passer den oss utmerket. Men hun er ikke typen til å ville sove der. Hun sover best i seng eller bag for seg selv, aldri på fanget og aldri i slynge (bortsett fra når hun er syk).

Skrevet

Riktig bæretøy gir babyen svært god støtte, t.d elastisk sjal. I Afrika og sør amerika bærer de jo babyene sine hele tiden, og de barna har i alle fall ikke problem med nakken:)

Jeg opplever vel at barn liker å bli bært, men ikke når de er grinete nødvendigvis. Det er ingen mirakelkur, og babybjørn er ikke bra for langtidsbruk.

Mine sover i sengene sine, men jeg kan gjerne ta de med ut i sele når vognen blir hjemme. En av mine var et heftig kolikkbarn, melkeallergi fant vi ut senere, og roet seg ikke uansett. Han var mye inntil kroppen i sjal og det gav han trygghet i alle fall.

Skrevet

Har brukt litt sjal og slynge til vår lille fra fødselen. men jeg må bare si at hun ikke har vært overbegeistret for sjal, det har hendt at hun har sovnet i det, men som oftest endte det hele med grining (og ja, hun har vært plassert riktig).

Jeg tror det er slik at det ikke er alle babyer som trives med dette, vår roer seg aller best og sovner godt når vi legger henne i sin egen seng inne på vårt kjølige soverom (ergelig for oss som helst skulle sett at hun kunne sovnet i armene våre innimellom ;)). Vi har derimot en hotsling som vi har brukt når vi har vært i butikker og på reise. I den har hun stortrivdes. Og nå har jeg kjøpt en manducasele som jeg håper hun vil kunne trives i nå utover våren/sommeren.

Unger er forskjellige som oss voksne. Det må man ta i betraktning. Men jeg har derimot stor tro på kengurumetoden (innenfor neonatalomsorg). Og mener at sjal absolutt er verdt et forsøk fra nyfødt og til urolige babyer

Skrevet

En ting har jeg funnet ut i løpet av et drøyt år som mamma - barn er forskjellige og liker ikke det samme (",)

Jenta mi likte ikke bæresele. Vi prøvde det første gang når hun var 4 mnd, kanskje vi begynte for sent? Jeg vet ikke...

Men hun likte det ikke.

Vi kjøpte en Manduca - fordi den skulle liksom være best. Har til og med vært i butikk og fått hjelp til å stille inn reimene riktig - men nei... vesla likte det ikke.

Hun har forøvrig helt siden hun var nyfødt likt aller best å sove alene i sprinkelsengen sin (",) Det er det jo ingen babyer som gjør, så... (",)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...