Heli 79-har jente+ gutt Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Har ei jente som blir 3 år snart. I bursdagen hennes kommer jo familie og et par venner. Det som er , er at hun ikke liker de to vennene som kommer. Føler at vi må be de også da hun blir bedt hos de hver gang og vi har mye med de å gjøre. De to vennene er helt hypre og river opp pakkene hennes og leker med lekene hun får før hun får borti de. De går omtrent løs på inventaret så ville er de. Foreldrene sier ifra, men uten at det nytter. Sist bursdagen hennes tilbringte hun i fanget mitt. Og det er jo ikke noe moro for hun som har bursdag. Begynner også å gråte pga de dytter unna henne for å åpne presangene hennes osv..De blir litt for mye for henne og hun føler seg ikke vel sammen med de samme hvor mye vi er sammen med de. Så nå lurer jeg hvordan jeg skal unngå dette til denne bursdagen. Hører jo andre kvier seg for at de skal komme også så det er ikke moro i det hele tatt. Vil helst ikke at de skal komme , men vil jo ikke være uhøflig . Så hvordan takler vi dette da....
....mammatilto... :))) Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 Siden det er hennes bursdag så hadde jeg latt henne få bestemme. Høres ut som at hun er redd dem og det skjønner jeg, men det er ingenting som sier at dere MÅ be dem for at hun blir bedt til disse veninnene. Faktisk så hadde ikke jeg kommet til og gjort det,det skal jo trossalt være en hyggelig dag for snuppa di Og for meg så høres de heller ikke ut som venner,men heller to sjalue unger som må ha oppmerksomhet og ødelegge for de andre. Så jeg hadde ikke bedt dem, for dattera mi sin del om det var hennes bursdag
Gulosten™ Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Kan jeg få foreslå pakkeleken vi hadde her til 5-årsdagen? Flasketuten peker på, og den som den peker på skal gi gaven sin til bursdagsbarnet. Jeg tok i mot gavene da barna kom og la dem høyt så ingen fikk tak i dem. Noen unger er bare ville, og sukker gjør det ikke bedre. Jeg hadde eplejuice med blå konditorfarge i (den ble knallgrønn) og kalte det sjørøverstyrkedrikk. Veldig populært og smakte veldig godt. De som ikke turte fikk vanlig eplejuice.
melkekua™ Skrevet 8. mars 2010 #4 Skrevet 8. mars 2010 En mulighet er å være den strenge hvis det skulle utarte seg (det hadde jeg gjort hvis det gjaldt mitt barn). Barnet/barna og foreldrene tåler at du irettesetter :-)
Gulosten™ Skrevet 8. mars 2010 #5 Skrevet 8. mars 2010 Også tenkte jeg på, hvis de er gutter, kan du jo gå for jentebursdag....?
Kamomille Skrevet 8. mars 2010 #6 Skrevet 8. mars 2010 Det er vel DU som forelder som styrer showet på bursdagen?? Du sitter vel sammen med henne og åpner gaver?? Da må jo du kunne si NEI til at gjestene får hjelpe til med åpningen og du må kunne si NEI til at de får leke med de nye gavene. Her legges alle gavene på et bord, og så er det felleåpning når alle gjestene er kommet. Vi voksne sitter selvfølgelig sammen med barnet og leser kortene etc. (gjør det fortsatt med 6-åringen også!). Etterpå bestemmer VI i samråd med bursdagbarnet hvilke leker som kan pakkes helt opp og som kan leke med (da må alle få lov til å leke med de) og hvilke gaver som skal legges bort slik at bursdagsbarnet kan få se på de i ro og fred etter at selskapet er ferdig! Du kan jo ikke legge dette på barnet ditt - hun er for liten til å takle den type oppførsel fra andre barn. Det er DU som må ta kontrollen og situasjonen og styre bursdagen!
Heli 79-har jente+ gutt Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 8. mars 2010 Jo jeg prøver virkelig å styre showet ja. De får ikke lov i utgangspunktet å bli med på oppakking av gaver osv. Men de henter de der de ligger. Uansett om det er høyt oppe osv. De klatrer etter. Og åpner de og pakker ut av emballasje osv. Jeg tok i fra de og sa at de var hennes og at vi skulle vente med å åpne de, men uten nytte. Vil si her at foreldrene gjorde ikke så mye for at de skulle roe seg heller da. Gikk jo bare å irrettesa og va streng sist gang og det er jo ikke no moro for meg eller for jenta mi. Jeg vil ikke si at jeg la dette på henne , da hun ville bare pakke opp gavene sine i fanget mitt, og de da klatret oppå meg å rev i fra oss pakkene. ( de er helt spinnville) og jeg dro de i fra de igjen. Skikkelig morsomt. Ja dette er gutter men det er så vanskelig å la være å be de, da foreldrene er nære venner av oss. Er også faddere til jenta vår.Redd for at det kan bli misnøye.
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 8. mars 2010 #8 Skrevet 8. mars 2010 Hvis det bare er snakk om å be disse to vennene utenom familie, så kan du jo vurdere å dele det i to. Da kan hun få en trivelig bursdag med familie. Hun får da alle gavene (utenom 2) i fred. Kanskje blir det litt koseligere når vennene kommer på besøk og det ikke er riktig så mange å forholde seg til.
melkekua™ Skrevet 8. mars 2010 #9 Skrevet 8. mars 2010 Kan du ikke alliere deg med mannen din (eller en annen som ikke er redd for å si ifra) hvis han er hjemme Da kan du holde styr på delen med å pakke opp, mens mannen din holder styr på de som evt. lager krøll!
It's all about me Skrevet 8. mars 2010 #10 Skrevet 8. mars 2010 Da hadde jeg vært fristet til å lage noen lokkepakker. Pakk en eske i en større eske, igjen i en større eske osv. Hver eske tapet skikkelig igjen så de tar en evighet å få opp, og hver eske pakket i innpakningspapir. I den innerste esken er det absolutt ingenting, eller noe disse guttene virkelig hater. Ved missnøye etterpå hadde jeg bare smilt og sakt at det en spiller ingen rolle om de ikke liker det for det er ikke deres pakker. Eller jeg hadde sakt barnslig men greit: " Dette er xxx sine pakker, det er hun som skal åpne de og det er hun som bestemmer om de skal lekes med idag. Hører dere ikke på oss og tar hennes pakker igjen blir det ikke noe kake og godis." Nei jeg vet ikke jeg. Hadde vel gitt de en sjanse, men sakt tydlig fra på forhånd hvordan jeg forventet ting, høyt og tydelig så foreldrene også skjønner poenget. Hadde understreket at hvis de ikke hørte på meg kunne de ikke komme i bursdag mer og hvis de alikevel gjorde som de ville hadde jeg lagt gavene på et annet rom, låst døra og sakt at "når dere to ikke kan høre på hva jeg sier og la xxx få pakke opp gavene sine selv må hun bare vente til dere ha reist".
*smula* Skrevet 8. mars 2010 #11 Skrevet 8. mars 2010 Hvis foreldrene er så gode venner med dere at barna er nødt til å bli invitert, så må du vel kunne prate med foreldrene på forhånd. Si det akkurat slik som du skriver det her om at jenta di blir redd og usikker og mistrives når det er slik i hennes bursdag. Og faktisk sette litt krav til foreldrene, for de er med?
....mammatilto... :))) Skrevet 8. mars 2010 #12 Skrevet 8. mars 2010 mange gode råd her råder deg bare til og ta styringa og høre på de andre forslagene her inne,så blir det nok bra:) Litt bein i nesa så går nok dette bra skal du se;))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå