Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 Hentet fra www.daria.no 1. uke: Det befruktede egget kalles en Zygote. Denne består av 23 kromosoner fra far (sædcelle) og 23 fra mor (eggcelle), altså 46 kromosoner til sammen, det som er normalt for en celle. Etter bare noen timer begynner cellen å lage en kopi av alle kromosonene, og deler seg. Nå består ”fosteret” av to identiske celler. I løpet av et døgn har disse delt seg igjen, og nå er man oppe i 4 celler, fortsatt identiske. Sånn fortsetter og fortsetter det i lang tid. Allerede etter fem dager er celle antallet blitt 32. Samtidig som cellene deler seg, beveger de seg også ned mot livmoren, hvor svangerskapet skal fortsette. De første cellene som delte seg er som sagt helt identiske. Men mot slutten av uken begynner de å bli litt forskjellige fra hverandre, de har fortsatt samme gener, men brukes litt forskjellig. De cellene som ligger ytterst skal utvikle seg til morkaken* og alle de hinnene som omslutter fosteret, mens de mer mot midten skal bli til selve fosteret. 2. uke: Etter en knapp uke når fosteret livmoren og fester seg til slimhinnen. Cellene som danner morkaken og fosteret vokser inn i slimhinnen, og kommer i kontakt med blodårene der. De cellene som skal danne fosteret legger seg som to lag oppå hverandre. Ut i fra hvert av disse cellelagene vokser det en sekk med væske, hvor den ene inneholder fostervann og den andre er plommesekken. Veggen i mellom disse lagene skal bli til fosteret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå