Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Det innrømmer jeg. Har ikke vasket gulvene her siden jeg flyttet inn for 7 mnd siden. Støvsuger ja, men ikke vasket. Så nå har jeg laget en plan: Er den oppnåelig? Annenhver mandag: Skifte laken og sengetøy på vår seng Hver mandag: Skifte laken på vår seng Hver tirsdag: Tørke støv og vaske badet Annenhver onsdag: Skifte på babyens seng Hver torsdag: Støvsuge nede og vaske gulvene der Hver søndag: Støvsuge hele huset Hver siste søndag i mnd: Støvsuge hele huset + vaske gulvene oppe (2 soverom). Baby som ikke leker der enda. Hva tror dere? Noe som burde endres? Jeg tenker at nå begynner snart lille gutten å krabbe og slikke gulvet regner jeg med. Føler derfor ting må endres her i huset!!
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 Vaske gulvet oppe en gang i måneden? Hva med en gang i uken?? Føler meg som en slask innimellom jeg også, men når jeg så dette så ble jeg gullene ren takk takk
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Vi oppholder oss jo aldri oppe. er kun 2 soverom. Holder det ikke å vaske gulvene der 1 gang i mnd når jeg skal støvsuge der 1 gang i uka ?? hi
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #4 Skrevet 8. mars 2010 Enda dere ikke oppholder dere i andre etasjen på dagtid, så sover dere der.. Er greit å holde det rent..
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #5 Skrevet 8. mars 2010 Jo på soverommene synes jeg det holder å vaske gulvene en gang i mnd så lenge du støvsuger. Annehver uke i stua. Ett lite tips er kanskje å gjøre litt mer en dag, så slipper du å ha husarbeid hver dag nesten. Det hadde jeg gjort, men smak og behag. synes det er godt å bli ferdig med det jeg og ha "fri" resten..
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #6 Skrevet 8. mars 2010 Å ha en overkommelig plan er smart, men jeg syntes den var litt rotete. Her er mitt ukesskjema: - Mandag: Stua. Støvsuge og moppe over med Jif microfibermopp som ikke trenger annet enn rent kaldt vann. Enkelt og ev flekker sprayer jeg med Jif Spray og Mopp. Tørk støv hvis det trengs. - Tirsdag: Gang og trapp. Støvsuge og moppe på samme måte som i stua. - Onsdag: Kjøkken Tørke benker og vaske komfyr. Vaske gulvet med Jif ferdig våte engangsmopper. (Kjøkken småvaskes jo uken igjennom i forbindelse med matlaging, så derfor bare en gang i uka jeg tar benkene skikkelig. - Annenhver torsdag: Soverommet vårt. Støvsuge og skift av sengetøy. Vask av gulv hvis det trenges, men det er sjeldent. - Annenhver fredag: Ungenes soverom. Støvsuge og skift av sengetøy. - Lørdag: Ingenting - Søndag: Badet Vask av do, vask, speil og dusjdører. Do med ferdig våte engangskluter fra Jif som går rett i søpla. Speil, vask og dusjdører med microfiberklut for bad og rent kaldt vann. Gulvet tar mannen siden det er et lite helvete her i huset. Den lille hemligheten som redder huset vårt heter Electroluc Ergorapido. Det er en liten og lett batteridrevet støvsuger som er rask å dra fram. I stue, gang og kjøkken brukes vanlig stor støvsuger, men denne Electrolucen har vi to av og brukes under bordet etter hvert måltid, den andre står i etasjen opp hvor soverommene er. Der holder den i massevis, og vi trenger aldri dra den store opp trappen. Da er det enkelt å fjerne en hybelkanin eller tre innimellom de faste dagene. Så den aller største hemligheten er å holde ved like, ikke la ting forfalle til en diger jobb.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #7 Skrevet 8. mars 2010 Syns min lille plan var veldig enke jeg, og ikke rotete Men det er kanskje fordi jeg har skrevet det opp på en kalender så jeg skal huske det.. Takker for tips. Tror jeg må ta litt om gangen ellers tror jeg jeg lett gir opp og går tilbake til gamle vaner. Nå idag er det skifte av laken. Jeg har aldri vært flink til å holde det ryddig. Uffa meg. Nye muligheter nå. HI
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #8 Skrevet 8. mars 2010 synes dette er en grei plan jeg :-D Her er planene slik: Hver mandag: støvsuge alle rom, og tørke støv i første etasje. Hver tirsdag; bytte på lakenet (annenhver: bytte på senga gennerelt) og vaske badet. Hver torsdag: vaske alle dørkarmer og lister (og på sommeren vaske vinduene) Hver fredag: støvsuge alle rom igjen.. og vaske ned trappen.. klesvask og oppvask er ved behov :-)
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #9 Skrevet 8. mars 2010 Hei HI. Jeg er også en slask, må innrømme det Men det største problemet her er alt rotet som ligger rundt. Får på en måte ikke begynt på husarbeid før jeg har ryddet, og det kan ta sin tid. Så skal klær vaskes, og plutselig er dagen gått. Blir jo ikke så effektivt med en baby på armen heller... Noen som har noen gode råd? De to største ungene er ikke særlig flinke til å hjelpe til, men jobber med saken. Mannen er også flink å rote... Og jeg føler jeg maser om rydding hele tiden, ser ikke ut til å hjelpe. Nei må visst rydde litt nå...
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #10 Skrevet 8. mars 2010 Lag et enkelt og praktisk system som funker for deg! Ting har sin faste plass og der skal de bo. Hvis det er mulig, et rom en mening... Plikter til barna, rydde på og av bordet, rydde opp lekene sine, kaste klærne i skittentøyskurven. Hvis dere bruker litt tid hver kveld på å gjøre dette blir det en rutine. (Hvis du ikke rydder kommer du med søpplesekken og alle lekene som er på gulvet blir " kastet") Når du begynner med noe prøv å gjør deg ferdig. EKs du lager middag så rydder du mens du lager og tar to ekstra minutter for å rydde før dere spiser. Sett inn eller vask med engang dere ferdige. Bruk 15-30 min hver morgen og kveld på husarbeid, kjedelig men i det store og det hele er det ikke så mye. Deilig å våkne til ryddig hus hver dag.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #11 Skrevet 8. mars 2010 Rydd bort ting med en gang du har brukt det. Legg det på sin faste plass. Det har hjulpet enormt her i huset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå