Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Min far var eldst av 4 søsken på et småbruk det er odel på. Han døde for noen år siden, og siden jeg er eldst i min søskenflokk så er det vel jeg som er odelsjente nå. Men hva skjer når min farmor dør? Vil jeg ta automatisk ta min farsplass og få muligheten til å kjøpe ut mine tanter og onkler? Og jeg må da dele alt likt mellom meg og mine søsken?
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 Når odelbarnet dør, så er det to muligheter: 1; odelens barn overtar eller 2; neste barn i rekka rangerer som odel.. Dette kommer ann på hvordan din farfar har fordelt det! Pleier å skrives ned i samråd med advokat.. Når din farmor dør, så er det en odelssum som må innbetales, for å overta odelen! Det er ikke en gratis handling.. Prisen kommer ann på hvor stor odelen er.. Om noen av dine tanter og onkler ikke vil ha odelen de har fått, så kan du få tilbudet med å kjøpe dem ut.. Det er ikke så du deler likt med dine søsken, om du kjøper ut de andre, og tar over gården, så er den din.. Om dine søsken vil ta del i drift, må de kjøpe en egenandel..
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Min farfar er død for lenge siden så farmor sitter i uskiftet bo. Så det er ikke slik at jeg må dele det jeg arver med min søster? Mener ikke å være lusen, men hun maser allerede om hva vi skal gjøre når farmor dør, men jeg vil lære hun at hun skal ikke ta det for gitt at hun får penger. Så da er det evt. jeg som må kjøpe ut mine tanter og onkler. Men hva hvis de ikke vil selge da?
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #4 Skrevet 8. mars 2010 Hva med å ta det opp med din farmor? Forklar henne at du ser på gården som en slekts arv, og er redd for at det skal gå tapt med årene.. Kan også i samarbeid med henne invitere familie over, så kan farmoren din få si sin mening i saken også :-) Om dine tanter og onkler ikke vil kjøpes ut, forhør deg om de er villig til å la deg drive gården i samsvar med dems meninger og ønsker? Din søster høres ikke ut til å ha interesse for selve gården, hva med å ta det opp med tanter og onkler, litt sånn "hysj hysj", det at hun prater mye på hva som skjer med sleksarven da, at hun tenker en del på penger.. Dere kan komme frem til en ordning hvor søstra di kun får en kompansjon (et mindre pengebeløp) som arv..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå