Lunapuna1985 Skrevet 7. mars 2010 #1 Skrevet 7. mars 2010 Jeg har en samboer som er glad i rødvin. Han kjøper en kartong å fredagene, så drikker han 1-2 glass hver dag til det blir tomt igjen. Det holder gjerne til onsdag/torsdag, sånn at han drikker rødvin omtrent hver dag. Jeg har sagt til han at jeg ikke setter pris på det flere ganger, men han blir bare irritert når jeg nevner det. Han er ellers ikke en sånn som drikker seg sørpe dritings hver helg, heldigvis. Er nok kanskje bare 4-5 ganger i året han får i seg litt for mye. Selv drikker jeg ytterst lite alkohol, kanskje litt hver 3. mnd, blir aldri full. Er alltid den som kjører hvis vi skal på fest/selskap sammen. De siste gangene har det blitt til at jeg har lagt igjen lommeboka med sertifikat hjemme, slik at han må kjøre begge veier. Forøvrig har han aldri tilbudt seg å la meg drikke alkohol, mens han kjører. Han vet godt at jeg er oppvokst med en far som drakk seg full hver eneste helg (mamma og pappa er skilt, så jeg hadde aldri moren min tilgjengelig da), at jeg har dårlige minner fra det. Jeg har alltid vært en pappajente likevel, så jeg bærer ikke nag til pappa'n min på noe vis. Overreagerer jeg når jeg synes det holder med at han drikker alkohol i helgene?
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2010 #2 Skrevet 7. mars 2010 Jeg hadde reagert. Min samboer drikker veldig skjeldent.. Kun når han skal ut med venner å ta seg noen øl en helg engang iblandt. Kanskje en gang i mnd.. Tror kanskje samboeren din grenser til å ha et lite alkoholproblem kanskje? Snakk med han om det! Finn ut hva det er han driver med.. Du overreagerer ikke nei! Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2010 #3 Skrevet 7. mars 2010 Så lenge man holder seg til ett eller to glass så har jeg ingen problemer med det. Tar meg selv gjerne et glass vin på en hverdag og tror at om flere hadde gjort det så hadde man kanskje kunnet begrense helge-fylla. Bedre å ta seg et gladd vin nå og ta enn å skulle ta igjen "alt det tapte" på en helg
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2010 #4 Skrevet 7. mars 2010 Ja jeg mener han drikker mye. Er ikke vant til så mye alkohol hjemme. Drikker veldig lite selv. 2 år siden jeg drakk noe alkohol sist. Synes alkohol bør være i helgene ja. Jobber sammen med en som drikker i ukedagene og hun er alltid så sløv. Regner med hun drikker 3-4 glass hvertfall..
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2010 #5 Skrevet 7. mars 2010 Skulle selvfølgelig være: Bedre å ta seg et glass, ikke gladd, vin nå og ta enn å skulle ta igjen "alt det tapte" på en helg
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2010 #6 Skrevet 7. mars 2010 mener du at han kjøper en kartong hver fredag og drikker til det blir tomt, eller at han gjør det innimellom? Hvis det er hver fredag, synes jeg helt klart at han drikker mye..
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2010 #8 Skrevet 7. mars 2010 Hvis han MÅ ha 1-2 glass rødvin hver dag, så ja, da drikker han for mye. Avhengighet kommer ikke ann på mengden.
2 små og en undulat Skrevet 7. mars 2010 #9 Skrevet 7. mars 2010 Drikker han altså 3 liter rødvin fra fredag-onsdag/torsdag? Hvis det er tilfellet, er det veldig mye i min målestokk, og jeg er selv ganske glad i rødvin;)
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2010 #10 Skrevet 7. mars 2010 Min samboer kan finne på å ta seg et vinglass daglig i perioder, så er det tørke andre perioder. Om sommeren er det selvsagt verst. har aldri tenkt at han har et alkoholprobelm selv om han drikker mye mer enn meg.
Lunapuna1985 Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #11 Skrevet 7. mars 2010 Det er ikke sånn at han får abstinenser dersom han ikke får rødvin. Men at han hele tiden forsvarer at det bare er et par glass, sunt for hjertet osv hver gang jeg kommenterer at jeg synes han drikker for mye irriterer meg litt. Føler at han ikke respekterer at jeg synes det er ubehagelig. Og han blir irritert selv når jeg "gnåler" om det.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2010 #12 Skrevet 7. mars 2010 Hvis han drikker 3 liter vin alene fra fredag til onsdag så er jo det 6 dl vin om dagen, og da har dere veldig store vinglass hvis det er 1-2 glass. For jeg synes egentlig ikke 1-2 glass om dagen er sååå mye - i overkant ja, men ikke faretruende mye. Men 5-6 dl om dagen er ganske mye, det er 3 glass hver dag. Jeg hadde nok ikke syntes det var OK om noen som sto meg nær drakk så mye hver uke. I ferier og slikt, helt i orden.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2010 #13 Skrevet 7. mars 2010 Samboeren min er helt lik, bare at han drikker øl istedet for vin. Han har ikke noe problem av den grunn, slik jeg ser det. Som en lenger oppe i tråden sier- mange tar det igjen i helgene ved å drikke seg dritings, men samboer er nesten aldri dritings. Han drikker ikke øl hver dag da, men veldig ofte tar han seg et par øl på kveldstid...ca 4-6 dager i uka.
Lunapuna1985 Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #14 Skrevet 7. mars 2010 1-2 glass søndag - torsdag, og mer fredag og lørdag sånn i snitt...
2 små og en undulat Skrevet 7. mars 2010 #15 Skrevet 7. mars 2010 Hvis øl smaker så godt, hvorfor ikke drikke alkoholfritt øl? Jeg synes det er unødvendig å drikke hver dag. Og argumentet med at man ikke "tar det igjen i helgene", holder ikke. Når man drikker 3 liter i vin i uka, er dette altfor mye. Og om man ikke er avhengig, hvorfor gjør man det da? Skjønner man ikke at det fort kan bli en avhengighet når man bare fortsetter og fortsetter med det? Det er IKKE greit å drikke seg snydens hver helg når man har barn, og det er IKKE greit å drikke hver dag når man har barn. Det kommer en dag hvor ungene blir så store at de legger seg senere. Er det sunt for barn å vokse opp med foreldre som de ser drikker hver kveld?
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2010 #16 Skrevet 7. mars 2010 Tydeligvis forskjellig syn på dette ja, og det må man bare tåle. Alkoholfritt øl blir vel ikke det samme som vanlig øl med tanke på smak? Jeg setter spørsmålstegn her fordi jeg overhodet ikke har peiling selv ettersom jeg ikke drikker øl. Men er hvertfall det jeg har hørt fra andre. Men vil vel strengt tatt ikke kalle dette en avhengighet i hans(min samboers) tilfelle siden han ikke drikker øl hver bidige dag, men når det selv passer han. Har aldri satt ned foten på dette siden jeg er oppvokst med en far som var og er temmelig lik. Vi er tre søstre og ingen av oss har tatt noe skade av dette og vi er alle sammen nokså måteholdne når det gjelder inntak av alkohol. Det hender jeg tar meg en cider eller ett glass vin en gang i uka, men til tider kan det gå en mnd uten inntak av alkohol. Det jeg vil frem til er at dette trenger ikke ha noen dårlig innvirkning på barna våre siden alt skjer med måte. Hilsen Anonym ovenfor med øldrikkende samboer
2 små og en undulat Skrevet 7. mars 2010 #17 Skrevet 7. mars 2010 Samboeren min er også veldig glad i øl, men han drikker som oftest Munkholm midt i uka. Derfor kommentaren om alkoholfritt øl;) Trodde du mente at samboeren din var lik samboeren til HI, at han drakk like mange enheter, bare i form av øl. Og da hadde han drukket mye øl;) Å ha en avslappet forhold til alkohol tro jeg er sunt, og som du sier; "alt med måte". Men 3 liter rødvin hver uke er MYE:/
Gjest Gul stjerne Skrevet 7. mars 2010 #18 Skrevet 7. mars 2010 Kunne ikke dy meg, og regnet litt på dette. Tre liter vin utgjør fire flasker. Per flaske beregner vi vanligvis fem glass. En kartong gir oss 20 gode glass vin. Om han bruker fem dager på kartongen drikker han fire glass om dagen. Seka dager gir 3,3 glass daglig, mens syv dager gir i underkant av tre glass, nemlig 2,86 glass. Altså ikke bare et til to glass om dagen. Værsågod, her har dere mer å krangle om :-(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå