Gå til innhold

hjelp... tror ikke jeg har nok melk til babyn min:( råd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste dagene så har han vært litt urolig ved brystet på sent ettermiddag og kveld. I kveld har han grått en del og jeg kjenner at det ikke er mye melk i brystene etter at han har sugd en stund. Kan heller ikke da se no melk i munnene hans da. bytter side og da suger han en stund igjen for at det igjen blir det samme med skriking. Virker ikke som at det er nok .

Han har lagt godt på seg og har spist masse mat så jeg lurer på om det er derfor jeg går tom litt på kvelden. At han krever en del mat. Føler meg så rådløs når det blir sånn.

Han spiser ganske ofte om dagen. hver 2-3 time og jeg ammer ca 2-4 ganger pr natt mellom 22-07. så mener at produksjonen skal holde seg oppe da, men det er kanskje ikke nok..

Lurer på om det er tilfelle at jeg har lite melk på kveldene? Hva kan jeg gjøre for å få opp produksjonen ytterligere? skulle jeg ha gitt en flaske med mme på kvelden i tillegg?

Beklager at det ble langt men blir ganske rådløs osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er forresten 6 uker.

Skrevet

Heisan!

Stor forståelse for frustrasjonen din. Selv har jeg en tass på 7,5 mnd som bare skrek og var sulten konstant, men det viste seg at jeg rett og slett ikke produserte nok melk og litt tillegg roet han veldig.

Jeg holdt ut og ammet til han var 6 mnd, men med mye krangling og frustrasjon siden det aldri kom nok eller fort nok!

Det er helt vanlig at man har mindre melk om kvelden. Om morgenen pleier man å ha mest. Det kan du prøve å benytte deg av ved å pumpe ut når du har til overs. Så kan du evt gi ekstra på kvelden.

Om du vil prøve å få opp produksjonen enda mer er dobbel pumpe et tips. Det sies at produksjonen øker hvis du pumper begge bryst samtidig. Da 'lurer' du kroppen til å tro at den må mate to babyer:)

Lykke til! Og det beste tipset jeg har er å ikke stresse. Stresshormoner demper melkeproduksjonen.

Skrevet

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for dette. Det er heeeelt vanlig å ha mindre melk om kveldene, og det er mange som må drive med maratonamming på kveldstid de første månedene. Man produserer mindre melk om kvelden og babyen spiser det han kan for å fylle opp magen til natten. Da får han mer av den fete melken som er så viktig. Det viktigste er jo at han legger på seg tilfredsstillende. Er du i tvil om det så ta en tur på helsestasjonen for å veie.

Det finnes en artikkel om urolige barn på kvelden på ammehjelpens sider: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=307

Det kan jo også hende at det er snakk om økedøgn, og at det snart vil normalisere seg. 6 uker er en typisk alder for økedøgn såvidt jeg husker.

Skrevet

Hei - jeg hadde aldri nok melk til min første, og ga både mm og mme. Nå er det sikkert ikke ditt problem, antagelig økedøgn eller noe som de over skriver, men jeg har tips for økt melkeproduksjon: spis havre, grøt eller velling. Drikk øl (Munkholm er kjempegodt), spis maltekstrakt. Videre kan du pumpe for å øke produksjon, men dette er slitsomt i lengden. Akupunktur er effektivt for noen.

Skrevet

jeg har det samme problemet nå for tiden,at det er lite melk til gutten min på 9 uker.jeg har spesielt problemer med en pupp,så den pumper jeg hver andre time i noen dager,og da bruker det å komme seg etter en stund.pumper også begge brystene etter at babyen har spist seg ferdig,bare for å øke produksjonen litt.

denne melka som du pupmer ut kan du gi i flaske på kveldene da haner urolig om du vil,så vet du iallefall at han får i seg nok mat.

jeg bruker elektrisk pumpe,da går det fort og greit!

og husk, slike ting går veldig opp og ned i perioder. det er lett å stresse, men om du prøver å overbevise deg selv om at dette går bra samt at du legger han til/pumper deg hver andre time i noen dager så skal det gå seg til.og om det ikke gjør det så er mme bra det og:)

drikk mye vann, kanskje ammete hjelper deg?

lykke til!

Skrevet

Hei!

Etter å ha ammet og ammet i to - tre uker, begynte vi å gi tillegg til babyen vår på 4,5 mnd (selv om vi også var begynt med grøt). Jeg hadde rett og slett ikke nok. Jeg er veldig glad vi har gitt henne flaske. I løpet av få dager fikk vi tilbake den blide og rolige babyen vår, nå legger hun seg klokka åtte uten problem. Tidligere ble hun alltid overtrøtt fordi hun ikke fikk nok mat før hun bikket over den magiske "trøtt" grensa.

Selv om det er mye man kan gjøre for å få nok melk, er det ikke alltid det er den eneste løsningen. Her hos oss nyter mammaen å kunne gå ut av huset igjen (vi var hjemme i to uker pga konstant amming), og jeg har også fått mer overskudd til å nyte dagene. Jeg sier ikke at tillegg er rett for deg, men det er i alle fall en mulighet som ikke innebærer at du sliter deg ut (så vidt jeg vet gir ikke det akkurat mer melk ;) ). Og jeg synes det er like kos å gi flaske som å amme, jeg får ha øyekontakt med henne, og det er kjempekos!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...