Gå til innhold

barnehage og aldersinndeling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på hva dere andre med barnehagebarn syns om dette.

Datteren min er 4 år og skal begynne sitt siste år i barnehagen til høsten. Barnehagen har tre avdelinger, hun går på den mellomste, og har vært den største her omtrent fra hun begynte på avdelingen.

Nå sier barnehagen at det ikke blir overflytting til stor avdeling før til høsten. Altså bare et knapt år der før hun begynner på skolen. Jeg føler hun burde gått på den største avdelingen en stund allerede, og syns overflyttingen kommer lovlig seint.

Til høsten vil jo alle som er eldre enn henne begynne på skolen, og hun blir igjen størst på avdelingen.

Redd det skal være hemmende for utviklingen hennes at hun aldri får være sammen med barn som er litt eldre. Alle aktiviteter på mellomavdelingen er jo tilrettelagt for barn som er 1-2 år yngre enn henne.

Noen som har noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun er den eneste på denne avdelingen i sin årsklasse så syns jeg det er litt rart, men dersom hun er sammen med flere andre jevnaldrene så skjønner jeg ikke helt poenget ditt.

Styrer kan sikkert gi deg en forklaring.

Og dersom du er misfornøyd med opplegget så bør du ta det opp med ped.leder event. styrer.

Skrevet

Jeg synes at du skulle klaget på dette før hun startet i høst, vis du skulle klage. I vår barnehage flytter de ikke bare over unger i hytt og pine. Det å begynne på en stor avdeling er en stor og høytidlig sak. Min datter er også 4 og vil bare få et år på avdelingen for de store.

Ser ikke helt problemet egentlig

Skrevet

Min datter er størst på småbarns avdelingen, og det er egentlig ikke utfordrende nok for henne. Om du irriterer deg og er misfornøyd vil jeg råde deg til å sende en skriftelig søknad om å flytte henne opp. Skriver du skriftelig søknad har du rett på et skriftelig svar, og et begrunnet avslag. Du vil da også kunne klage. Å bare prate rundt fører ofte ingensteds hen. Da er det lettere for styrer å bare si nei, at de ikke flytter barn. Selvsagt er det styrer sin avgjørelse, men det skal mer til å si nei skriftelig. Du kan også sende søknaden med begrunnelsen for dine ønsker til barnehage kontret i kommunen, og da kan resultatet bli et helt annet.

Skrevet

Vi diskuterte selvfølgelig dette med barnehagen i sommer, men da var de vage i svarene. Hadde regnet med at overflyttingen skulle skje i løpet av høsthalvåret, hvertfall til jul, men nå sier de altså at det ikke blir noe før sommeren og da flytter jo nesten hele avdelingen over, og vi er like langt.

Syns det er irriterende, for det de er intr. i er å fylle alle plasser for å tjene max (privat bhg. dette). De har tatt inn nye barn på den største avdelingen, og latt henne + en til bli igjen et år ekstra bare for å sikre seg at alle plasser er besatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...