mollabell Skrevet 7. mars 2010 #1 Skrevet 7. mars 2010 Jepp, da er verdens skjønneste Mattis født, 3,9 tung og 52 lang. Ble sendt til føden av jordmor den 3.3 fordi hun mistenkte svangerskapsforg. Legen på føden tenkte det samme og la meg inn, bestemte at jeg skulle settes i gang torsdag 4.3 om ikke ting utviklet seg til det værre den natten. Om morgenen var plutselig alle tegnene på sf borte. Ikke høyt bt og ikke protein i urinen....lege mente da at de skulle sette igang alikevell da jeg nærmet meg en uke over termin og fordi jeg hadde hatt det høye bt. Ved igangsetting får man modningspiller, kan få max 8 av disse over to døgn. Før hver pille skjekkes åpningen. Jeg måtte ha 7 av disse før de turde ta vannet mitt, så da var det blitt sen kveld fredag 5,3. Vannet ble tatt i åttetiden, var veldig missfarget. Etter ca ti min begynte det da å komme noen små rier og jeg hadde sånn ca 2 cm åpning. Da riene ikke tok seg opp ble det hengt opp et riedrypp. Da skjedde det virkelig noe, rien satte inn tette som haggel og uten pause. Holdt på i noen timer, fikk lyst gass...utrolig deilig å ha noe å fokusere pusten på! Hang over en sakkosekk i sengen, fant ut at det var den beste måten for meg å takle smartenen på. Etter ca tre timer sa jordmor at det ikke hadde åpnet seg noe særlig og at hun syntes riene kom for tett. Ville at jeg skulle vurdere epidural...jeg var ikke i tvil og takket ja. Denne ble satt raskt og smertefritt og virket i løpet av noen minutter (ofte tar det lengere tid) og var vidunderlig!!! Fikk et helt nytt liv etter på, kunne drikke, spise litt og slappe av. Rie dryppet ble utover natta økt og i tre tiden hadde jeg 5-6 cm åpning. Så begynte tassen og reagere på riedryppet, han fikk høy hjertefrekvens og jeg fikk feber. Ble da bestemt at jeg skulle ha keisersnitt. Måtte vente noen timer fordi det var flere som måtte det denne natten. Keisersnittet var en veldig spessiell opplevese, men følte meg utrolig trygg og ivaretatt av alle. Fikk god info og var våken hele veien...dog noe sløva. Mattis hadde svelget masse fostervann så han løp de av gåre med. Ble litt stressa da, men anestesi legen så meg inn i øya og sa at alt sto bra til...trodde heldigvis på han. Så nå er Mattis på barneintensiven, og jeg på barsel...litt trist, men de tar seg godt av han og vi kan komme når som helst. Ble ikke en sånn fødsel som jeg hadde tenkt, men sånn er det bare. Utrolig opplevelse samme hvordan de velger å komme! Så det var min igangsettelse, får håpe din ender i fødsel.
Gjest Mangebarnsmamma *høygravid* Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Gratulerer så mye! Fint å høre at du følte deg godt ivaretatt. Kos dere fremover:)
pagoda m/ny spire Skrevet 8. mars 2010 #5 Skrevet 8. mars 2010 Tusen takk for historien. Og gratulerer med gutten håper dere snart får reise hjem og kose dere jeg har nå 5 uker igjenn til jeg skal få en igangsettelse av fødselen. Gruer veldig har time hos jm v sus, hun skal fortelle litt om Forløp og hva en kan forvente ol syntes det er litt fint
mollabell Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 8. mars 2010 hei Jeg fødte også på sus, og er utrolig fornøyd med infoen og alle jeg møtte i løpet av den uka jeg var på sykehuset (ble en del folk etter hvert). Så her er du i gode hender! Masse lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå