Gå til innhold

sint på svigermor, rett til det??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte en liten gutt for 2 uker siden, dagen etter kom hun på besøk med en liten gave til lillegutt, en 2 pk med tynne luer fra HM kjøpt for 10 kr!! Kjente jeg ble litt småsur men tenkte ikke så mye mer over det..

MEN for et par dager siden kom hun hjem til oss med 3 poser med leker til 4åringen ( som forøvrig ikke er min) og oppi lå det leker for vel over 3000 kr. Svigermor kalte det søskengave (trodde det var foreldrene som skulle kjøpe det, noe vi allerede hadde gjordt)

Kjente dette var toppen på hva jeg tålte nå.

Overreagerer jeg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En 4-åring skjønner mer enn en 2-uker gammel baby. Babyen driter sikkert i hva den får i gave. En 4-åring vil ha mer utbytte av det så jeg kan skjønne at hun tenker slik og gir mer til 4-åringen.

Skrevet

Kan hende du overreagerer, i og med at man er veldig emosjonell etter fødsel, men du har absolutt rett til å reagere. Leker for 3000 kr? Hvem gidder? Man kjøper noe fint til babyen, men tar gjerne hensyn til søsken og gir dem en liten søskengave og. Ulurt av din svigermor.

Skrevet

Hun har vel forståelse for at det er vanskelig å bli storebror. Eldstemann fikk gaver av mange som var innom for å hilse på den lille og gi henne gaver.

Men jeg ville nok blitt lei deg hvis ikke babyen fikk noen skikkelig gave mens eldstemann fikk masse dyre leker tror jeg.

Skrevet

Synes det er litt tidlig å reagere. Kan hende hun har noe på lur til babyen. Synes storesøsken gaver er kjempe flott. Men også viktig at barn lærer å bytte på å være den som får. Til sammenligning ga mine foreldre ds-spill til stedatteren min og blomster til meg, sambo og babyen på sykehuset. Men når vi kom hjem fikk vi noe stort til babyen og de slo til med stor penge gave til dåpen.

Skrevet

Jeg hadde nok tenkt at dette var en voldsom søskengave. Søskengave på 3000 er MYE over det jeg anser som "normalt". Men, det er som det står over her; din nyfødte baby bryr seg ikke med gaver, det gjør derimot 4-åringen.

Min mor har selv småsøsken og hun er veldig opptatt av min eldste ikke skal bli glemt nå som vi har fått en til. Det som er litt synd at hun er så påpasselig med å gi eldstemann oppmerksomhet, at hun nesten har glemt den minste.. Kan det hende det er litt sånn svigermoren din tenker, at hun vil gi ekstra oppmerksomhet til den eldste slik at den ikke føler seg tilsidesatt?

Skrevet

Hvorfor i all verden har du rett til å bli sint på en som gir gaver? Svigermor er vel en selvstendig person som rår over egne penger og bestemmer selv hva hun vil bruke dem på?

Litt skuffet over babygaven kan jeg forstå ( men ikke sur!), men at du blir sint betyr jo at du tenker at dette handler om eller direkte påvirker deg på noe vis, eller at du innbiller deg at din mening er den viktigste eller den riktige. Kanskje du til og med tenker at svigermor instinktivt burde vite at du ikke syntes at hun skulle gi gaver til det ene barnebarnet sitt. Men dette handler jo ikke om deg! Hva du føler betyr ikke noe i denne sammenhengen! Så JA, du overreagerer. Forhåpentligvis kan det skrives på hormonbryggerikontoen, og jeg håper at du i ettertid vil se at det at noen er snill etter en annen oppskrift enn din ikke gir deg rett til å bli sint.

Skrevet

Så korrekte dere er.

Jeg hadde blitt veldig sur om eldste hadde fått mer i gave enn ungen som skulle bli feiret som et nytt tilskudd til verden.

Men så reagerer jeg allerede for at svigers nesten alltid gir eldste dyrere gaver.

Jeg syns ikke de kan si at det er for at hun er eldst for når hun mindere fikk hun fortsatt dyrere gaver enn yngste får nå.

Om de ikke begyner å rette opp dette må vi si fra at de heller får la være å kjøpe gaver.

Skrevet

Tror du reagerer siden dette er ditt første barn kansje??

For meg hadde det vært topp at storesøsken fikk en fin gave,det er di som merker at det er en til som får oppmerksomhet og mye av sjalusien kan stoppes med at besteforeldre,tanter og onkler venner naboer også ser de store og ikke bare den lille..

For meg kunne kun søskene fått gave og ikke den lille:)

ingen grunn til å være sint mener nå jeg..

Men 3000 i leker hørtes jo helt på tur ut!!!!!

Skrevet

Synes du overreagerer- det er så utrolig viktig å passe på eldre søsken når de får småsøsken. Hva for rolle spiller det at hun ikke er din? Begge ungene er da hennes barnebarn og det tar ikke lang tid før begge barna får glede av gaven hun gav. Kjøpte hun en så dyr gave som du sier, så antar jeg at det er kvalitet og noe som holder i mange år.

Skrevet

Nope, du overreagerer ikke.

Hadde blitt drit sur.

Jada jada, man kan ikke bestemme hva andre skal gi i gaver osv. Men gaver har jo en symbolverdi..en gave sier noe...

Og disse gavene ga ganske klare signaler.

Skrevet

Selvfølgelig er søsken gave viktig i forhold til at de føler de ikke blir helt glemt. Vi kjøpte ny sykkel, en del barbie ting som hun samler på og nytt slalom utstyr. Vi er og veldig påpasselig at hun får være med på alt hun vil som og babyen er med på. Det kan godt være jeg har for mye hormoner i meg, men jeg synes ikke jeg er helt på tur.

Og til deg over som tror at det bare var en dyr gave som kan bli brukt til neste mann, det var 5 poser med småleker (noen store) til 3000.

Så nei, jeg vil tippe at de fleste er oppbrukt til lillegutt er stor nok, pluss at mesteparten var jenteleker iogmed at største er jente..

Kan godt være at jeg ble altfor skuffa iogmed at svigermor spurte meg hva jeg ønsket til babyen, hvorpå jeg svarte gode varme klær siden vi har den vinteren vi har nå, og jeg fikk 2 luer som er i str 50.

Men men jeg får se når hormonene har gitt seg.

HI

Skrevet

Sånn som jeg leser det så er vel hele hovedpoenget her at den ungen som fikk mest gaver var den som ikke var din.

Da kan man jo lurer på hva som ligger bak.

Jeg hadde tatt dette som at svigermor ikke liker meg og ikke prøver hun å skjule det heller.

Du var ikke årsaken til bruddet mellom mannen din og eksen?

Skrevet

Get used to it! :-)

Jeg merker veldig forskjellsbehandling av våre to gutter...

Virker som det er mer stas med 4-åringen enn han på 1 år. Stakkar lille... Men tror det er vanlig, vært diskusjon om temaet her tidligere.

Skrevet

Da har du misforstått, meg og stedatteren har et veldig bra forhold og jeg gjør mye for henne. Svigermor liker meg mye bedre enn mora til jentungen, det har hun sagt og utstråler det veldig når vi ses. Og nei jeg var ikke i nærheten av årsaken for bruddet, de slo opp 1 år før jeg i det hele tatt kjente mannen..

Skrevet

Huff da annie 2019.

Dette er vell litt det jeg tenker at det kommer til å bli veldig forskjellsbehandling mellom de 2.

Hun har et barnebarn til og som er bittelitt eldre enn jenta her og han får ikke på langt så nær som hva jenta her får fra svigermor, frykter det blir det samme her og.

Får se etterhvert om jeg faktisk overreagerte eller om mistanken stemte.

Takk for innspill.

HI

Skrevet

Kan jo være at svigermoren synest det er mest stas med jente om dei 2 andre barnebarna er gutter.

Noen er merkelige slik.

Noen liker gutter best og andre synest det er best med jenter.

Skrevet

Jeg syns det virker som at din svigermor er veldig opptatt av sitt nye barnebarn siden hun kom på besøk allerede dagen etter at du fødte :) Det tyder på at hun er en stolt og glad bestemor som ønsket å møte sitt nye barnebarn fort :) Det er jo kjempepositivt!!

Når det er sagt så syns jeg det er litt merkelig at hun kjøper så ulike gaver både prismessig og størrelsemessig. Det er klart at man skal gjøre stas på den nye storesøsteren, og veldig bra at bestemoren tenker slik. Men bare en topakning med luer?? Det skurrer litt for meg... Men man må vel nesten regne med at hun kommer med en stor gave f eks til dåpen eller senere. Eller han hun bidratt med penger til babyutstyr eller babyutstyr dere trengte før babyen kom? Da er det i tilfelle veldig naturlig at hun ser på det bidraget som sin gave, og at luene var bare en liten ting "for syns skyld", hvis du skjønner?? :)

Men hvis babyen ikke får noen "ordentlig" gave, og denne forskjellsbehandlingen fortsetter videre så må dere ta det opp! Barn oppfatter dette raskt og det kan føre til sjalusi og såre følelser.

Gjest sug lut
Skrevet

Igjen, Dib er full av folk som vet prisen på alt og ikke verdien av noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...