vildejenta Skrevet 7. mars 2010 #1 Skrevet 7. mars 2010 Skulle hatt litt hjelp med en skoleoppgave som jeg sliter litt med, skal tegne noen isokvanter og forklare den marginale substitusjonsrate i noen situasjoner, noen som kan hjelpe litt?
moe_ Skrevet 7. mars 2010 #2 Skrevet 7. mars 2010 Jeg må nesten se oppgaven - men hva er det du sliter med?
vildejenta Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 7. mars 2010 Har tre situasjoner, så skal jeg tegne en typisk isokvant for de, og forklare om den marginale tekniske substitusjonsrate i hver situasjon. Oppgaven har ingen tall, så jeg sliter litt med hvordan jeg skal komme i gang, å hvordan jeg skal kunne regne ut, sånn at jeg kan sette opp isokvantkurvene... Er skikkelig dårlig på dette
Alvorlig Skrevet 7. mars 2010 #4 Skrevet 7. mars 2010 Begynner å bli noen år siden jeg hadde dette på skolen, men googlet og fant noen oppgaver som kanskje kan være til hjelp... http://home.bi.no/fgl93020/sok9354/SvarOoppgaverMikroPindyckRubinfeld.doc Tenker at du bare tegner inn isokvantene etter en gitt pris/etterspørsel og den marginale substitusjonsraten som bytteforholdet deretter...
vildejenta Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 7. mars 2010 Ja, men har jo ikke noen pris, eller noen etterspørsel, skjønner ikke hva jeg skal regne på.. Skal f.eks tegne en typisk isokvant til et tilfelle der en bedrift trenger to fulltidsansatte for å operere hver av maskinene i fabrikken. Det er en av oppgavene, jeg må vel regne ut en marginal substitusjonsbrøk for å få satt opp isokvant, så jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal begynne...
Alvorlig Skrevet 7. mars 2010 #6 Skrevet 7. mars 2010 Hmm, blir ikke det ansatte på y-aksen, 2 på hvert trinn der og maskin på x-aksen, med 1 på hvert trinn?... Eller er jeg helt på jordet? Som sagt, det begynner å bli noen år siden sist....
vildejenta Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 7. mars 2010 jo det kan godt hende det er så enkelt, men jeg trodde man måtte regne ut den marginale substitusjonsbrøk for å få et forhold mellom de to.. Men kan hende det kun er nødvendig om det er ting som innebærer pris og etterspørsel..
Alvorlig Skrevet 7. mars 2010 #8 Skrevet 7. mars 2010 Tja, du får jo en brøk 2/1 her, og ansatte blir på en måte pris og maskin blir etterspørsel...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå