Gå til innhold

Gravid student, nakkesleng/"smutthull"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg håper noen kan hjelpe min mann og jeg å bli litt klokere i denne jungelen med informasjon :o)

Jeg er 100% student 3. året som i utgangspunktet skal levere bachelor i mai 2010, og min mann jobber 100%. Jeg har termin i juli 2010. I tillegg har jeg nakkesleng med utmattelsessyndrom, så sliter litt med studie for tiden. Jeg tenker at jeg vil trenge hjelp fra mannen min etter fødsel og i tiden jeg er hjemme pga smerter og slitenhet, så vi lurer på hvilken måte vi skal gjøre dette for å få flest mulig rettigheter. Vi håper at noen har svar!

Ett scenario er at jeg ikke klarer å skrive ferdig bachelor og ender opp med å sykemelde meg frem til fødsel. Med nakkesleng/utmattelsessyndrom, er det noen som vet om vi har mulighet til at mannen min søker gradert permisjon på grunnlag av at jeg har en skade og trenger hjelp? Hvordan gjør vi dette for å gjøre alt riktig? Hvor mye permisjon vil han få og hvordan blir dette i forhold til lønn?

Et annen scenario er dette "smutthullet" vi har lest litt om, hvor jeg klarer å levere bachelor og melder meg opp til nytt studie hvor det er lite/ingen obligatorisk oppmøte, og tar eksamen hvor det ikke er krav til at jeg består. Da får mannen min gradert permisjon og jeg kan være mye hjemme etter hva vi forstår. Er det noen som har gjort dette i liknende situasjon som oss, og som vet at dette fungerer? Noe spesielt vi må huske på for å få dette til? Evt noen tips til studie/årsstudie med lite/ingen obligatorisk oppmøte?

Vi har hatt møte med SIB og lest oss mette på NAV og lånekassen sine sider, men føler at det er vanskelig å få klare svar. Jeg må ha ting inn med teskje siden jeg er livredd for at vi ender opp med ingen rettigheter!

På forhånd tusen takk til alle som tar seg tid til å svare på dette!!! :oD

Videoannonse
Annonse
Skrevet