Gå til innhold

Gravid student, nakkesleng/"smutthull"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg håper noen kan hjelpe min mann og jeg å bli litt klokere i denne jungelen med informasjon :o)

Jeg er 100% student 3. året som i utgangspunktet skal levere bachelor i mai 2010, og min mann jobber 100%. Jeg har termin i juli 2010. I tillegg har jeg nakkesleng med utmattelsessyndrom, så sliter litt med studie for tiden. Jeg tenker at jeg vil trenge hjelp fra mannen min etter fødsel og i tiden jeg er hjemme pga smerter og slitenhet, så vi lurer på hvilken måte vi skal gjøre dette for å få flest mulig rettigheter. Vi håper at noen har svar!

Ett scenario er at jeg ikke klarer å skrive ferdig bachelor og ender opp med å sykemelde meg frem til fødsel. Med nakkesleng/utmattelsessyndrom, er det noen som vet om vi har mulighet til at mannen min søker gradert permisjon på grunnlag av at jeg har en skade og trenger hjelp? Hvordan gjør vi dette for å gjøre alt riktig? Hvor mye permisjon vil han få og hvordan blir dette i forhold til lønn?

Et annen scenario er dette "smutthullet" vi har lest litt om, hvor jeg klarer å levere bachelor og melder meg opp til nytt studie hvor det er lite/ingen obligatorisk oppmøte, og tar eksamen hvor det ikke er krav til at jeg består. Da får mannen min gradert permisjon og jeg kan være mye hjemme etter hva vi forstår. Er det noen som har gjort dette i liknende situasjon som oss, og som vet at dette fungerer? Noe spesielt vi må huske på for å få dette til? Evt noen tips til studie/årsstudie med lite/ingen obligatorisk oppmøte?

Vi har hatt møte med SIB og lest oss mette på NAV og lånekassen sine sider, men føler at det er vanskelig å få klare svar. Jeg må ha ting inn med teskje siden jeg er livredd for at vi ender opp med ingen rettigheter!

På forhånd tusen takk til alle som tar seg tid til å svare på dette!!! :oD

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første tanke er at du ikke bør levere inn bacheloroppgaven din. Jeg skulle fullføre min master i mai og ventet barn i juli. Hvis jeg hadde levert oppgaven før sommeren hadde jeg ikke lenger hatt rettigheter hos Lånekassen, og jeg hadde jo bare krav på engangsstønad fra NAV siden jeg ikke hadde jobbet. Jeg skrev ferdig oppgaven før fødselen (så i praksis var jeg ferdig til normert tid), men leverte den ikke, hadde ett års permisjon, og leverte så oppgaven når permisjonen var over.

Det blir jo litt annerledes hvis du skal fortsette å studere til høsten selvfølgelig, da har du jo krav på støtte fra Lånekassen fremover også. Men hvis du avslutter en bachelor kan det hende det blir problemer, og du må sørge for å få støtte i sommermånedene også. Du får grille Lånekassen om dette.

Det med smutthullet har jeg ikke sittet meg helt inn i, det må andre hjelpe deg med, men jeg foreslår at du planlegger og søker om fødselsstipend fra Lånekassen som om du holder deg frisk. Hvis du blir syk i permisjonstiden (helt eller delvis), er det ikke noe problem at far tar over permisjonen (helt eller delvis/gradert).

Du bør forresten skaffe deg sykemelding (100% eller gradert) hvis sykdommen din gjør at du kommer på etterskudd med studiene før du går ut i permisjon. Da får du omgjort lånet til stipend.

Skrevet

Hei.

Nå er jeg ingen lov-ekspert, men jeg fikk barn den sommeren jeg var ferdig med bachelor. Søkte meg inn på et årsstudium i historie, eller pedagogikk, husker ikke helt, og da jeg fikk beskjed om at jeg hadde plass meldte jeg fra til lånekassen om at jeg hadde fått barn og skulle være hjemme i et år, og sa ifra til studiestedet om det samme. Fikk da beskjed om at jeg beholdt denne studieplassen om et år igjen.

Fikk fullt lån og stipend av lånekassen, men alt som stidpend, i et år. Begynte da å jobbe. Sa fra meg stuideplassen som var reservert for meg på universitetet.

Mulig dere kan gjøre det på samme måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...