Gå til innhold

Når sluttet barnet ditt med bleie??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste dattera mi er 3,5 og viser få tendenser til å ville slutte med bleie.

Det hender hun sier ifra mens hun bæsjer, og da løper vi på do og ofte kommer det litt i do, da blir hun kjempestolt!

Men det skjer ingen utvikling liksom. Tisse sier hun aldri ifra om.

Har prøvd klistremerkesystem og det å la henne gå med truse slik

at hun får kjenne at det blir ubehagelig når hun da tisser, men ingenting hjelper.

Hvor sent er egetlig sent ved bleieslutt? Burde vi bare la hun ta initiativ til dette selv, eller skal vi mase mer på henne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De var bleiefri på dagtid fra 2,5 -3 år, og nattbleia ble tatt før de var 3,5 år. Vi måtte bare bestemme at den ene gutten vår skulle slutte. Han var bedaglig, og han ble pottetrent under en uke. Han trengte motivasjon, og fikk en stor bil som premie.

Skrevet

Gutten min var 3 år da han sluttet og han var veldig klar for det. Han syns det va stas å få bruke truser.

Men jeg tror ikke du må mase på henne.. Da kan det bare bli verre. Har egentlig ingen gode råd. Du må bare prøve deg frem. Lykke til.

Skrevet

første sluttet nå hun var to år og 8 mnd. Nr to sluttet når hun var 2 år og 3 mnd (har ikke bæsjet i bleien det siste året)..Startet tidlig med doring,da..

Skrevet

Gutten vår sluttet med bleie sommeren før han fyllte 3år. Var da 2år og 9mnd. Han var totalt uintr i å sitte på do/potte... Nektet plent! Så jeg lurte fælt på hvordan det skulle gå... Men i mai/juni var det jo så fint vær, så da gikk han mye i bare "nettoen" ute her, og jeg fikk han til å tisse på steinene, blomstrene osv. Det synest han var veldig spennende og tøft..;) Så etter en dag eller to med det så sluttet jeg å ta på han bleie, og han sa ifra når han måtte tisse. Gikk utrolig greit og mye raskere enn jeg hadde trodd! Sluttet med bleie om natten når han var 3år og 1mnd..

Skrevet

elstemann sluttet da han var 2.5 år på dag og natt. minstemann er 2.5 nå men bruker fortsatt bleie. han nekter å bæsje på do,men tisser på do på morgen og kveld:)

Skrevet

Vesla sluttet for noen uker siden, hun er 2,5år, nattbleie bruker hun fortsatt men den kjennes alltid tørr ut om morningen å hun vil egentlig ikke ha den på seg på natten, men litt til må hun nok ha den da hun ofte må få litt vann på natten

Skrevet

Storesøster sluttet da hun var 2. Lillebror er bare 1 år enda, så han tenkte vi begynne å potte-trene utover våren.

Skrevet

Dytter denne litt, trenger litt flere råd om hva jeg skal gjøre!

:o)

Skrevet

Eldste var 3 år og 4 mnd, og minsta var 2 år og 8 mnd. Du kan ta på henne truse, også følger du henne på do en gang i timen. Uansett om hun må eller ikke. Prøv litt hver dag, så kommer det etter hvert.

Skrevet

Vi kjøpte potte fra fisher price, sånn med lyd når det kommer noe i potta. Hun fikk leke med den og hadde den med seg rundt i leiligheten så hun skulle bli trygg på den. Når hun var 21 mnd. sa hun rett ut at hun ikke var baby mer og ville slutte med bleie!

Skrevet

Vi sliter med vår sønn på 3,5 også. Han sier ikke fra, han holder til og med igjen når han kjenner at han må bæsje... Han skal nemlig ikke gjøre det på do...

Tissing på do er han flinkere til, men han er ikke så flink til å si ifra.

Kan jo ikke bare ta av ham bleiene og la ham gå uten, for da ødelegges jo alle møblene og alt her. Ja, har prøvd og vet at han bare tisser osv der han sitter...

Skrevet

Når gutten vår var 3.5 år så sluttet han med bleie både på dagen og natta. Søstra slutta da hun var 1 år og 10 mnd med bleie på dag og natt. Hun minste får bruke det ei stund ennå siden hun bare er 11 mnd :)

Skrevet

Begge (gutter) var tørre på dagtid ganske nøyaktig ved 3 år.

Skrevet

Han sluttet på dagen da han var 2,5 år, og sluttet nettopp med nattbleie. Da var han 3 år og 3 mnd..

Skrevet

3 år og 2 måneder. Gutt.

Skrevet

Eldste gutten var bleiefri på dagtid da han var 2 år og 9 mnd.

Brukte nattbleie til han var drøyt 3år.

Yngste gutten sluttet med dag og nattbleie en uke før 3 årsdagen.

Vi har bare sluttet da det har virket som om de var klare selv, ikke noe press eller stress:-)

Skrevet

Han sluttet å bæsje i bleia da han var bare 1,5 år gammel, og sluttet helt med dagbleie like før han fyllte 2 år. Nå er han 2,5 og nattbleia har vært tørr i ca 2 mndr. Vi spør han nesten hver kveld om han har lyst til å sove med truse, men han er nok usikker på det selv enda. Men når denne bleiepakka er tom, så blir det ikke kjøpt flere bleier her i huset, tenker jeg!

Skrevet

Her gjorde vi det også i varmt vær da han gikk naken rundt. Vi tenkte ikke så mye på det, men så begynte han å si fra, og vips var han ute av bleien. 2 år og 8 mnd.

Jeg tror også du ikke må stresse så mye med det og vente til hun er klar. Det blir jo lettere når det blir mindre klær utover mot sommeren også.

Gutten min var ikke det minste interessert i doen før han plutselig sluttet. Han var den i bhg som aldri skulle på do og han hadde bare "fått til" noe på potten en gang før han sluttet helt. Bare ta det med ro og lykke til!

Skrevet

Sønnen min slutta med bleie sommeren han var 2,5 år, både dag og natt samtidig. Tissa på do morgen og kveld i 5 mnd før det, sa i fra når han lå på stellebordet :)

Det er nok grunnen til at han slutta så tidlig siden han ble vandt med å sitte på do å tisse og derfra også lærte seg så smått å kjenne at han måtte tisse. Tror nesten at man må ta tiden til hjelp og heller bare oppmuntre hele tiden til å tisse og bæsje på do osv. Har hørt om noen som har hatt suksess med den bleia som man kan bruke til bleieslutt. Den som man kjennes våt ut i.. Sikkert verd et forsøk :)

Skrevet

Har ei som blir 4 år i mai. Hun var tørr på dagtid da hun var tre år og to mnd.

Har ikke hatt uhell. Bruker enda nattbleie og sliter med å bæsje på do.

Ber om bleie når hun skal bæsje og vil ha den av igjen med en gang hun er ferdig.

Har prøvd alt mellom himmel og jord for å kvitte bæsjebleia uten hell..

Hs sier vi ikke skal stresse og at det kommer av seg selv, men jeg er så lei av at store jenta enda må ha bleie når hun bæsjer..

Skrevet

Eldste sluttet da hun var 2 år og 2 mnd... Yngste blir snart 2 år. men tror ikke han kommer til å slutte med det første. han nekter å sitte på do eller potte....

da Eldste sluttet så sluttet hun helt selv. jeg hadde prøvd å ha henne på do noen ganger men hun NEKTET å sitte på do. men en dag bare bestemte hun seg så da sluttet hun på dagen

jeg syns datteren din begynner å bli stor. jeg ville presset litt på. satt henne på do hver morgen og kveld. etter måltid osv.... så går det nok bra skal du se..;) gi stormende jubel når noe kommer i doen.. kjøp noen stilige truser... lag en "kalender" der hun får en premie om hun tisser på do.. første premie kan være å gå på kino eller noe.. kjekt med en stor premie i starten. sånn at hun føler hun har noe å vinne på det...

Skrevet

Min gutt var 3 år og 4 mnd. Han slutter mer eller mindre fra den ene dagen til den andre, både dag og natt. Hadde kun 4-5 uhell om dagen og enda mindre om natten (siste han gjør før han legger seg er å gå på do).

Skrevet

Vi sliter også med den bleiegreia!

Ikke at det haster enda, siden hun "bare" er 2,5år. Men jeg føler vi kommer til å måtte finne på noe lurt for å løse det.

Hun er nemlig veldig glad i bleien sin!!

Hun er fult bevist på hva som skjer. Har vært det lenge.

Er lenge siden hun startet med å si fra med en gang hun bæsjet og måtte ha ny bleie, nå sier hun fra når hun har tisset også. Er den full kommer hun å bet om ny bleie, eller fikser selv :P Hun bytter rett og slett på egenhand.

Hvis vi er treige med å ha på ny når vi bytter blir hun spinnvill. Hun føler seg ikke vell uten bleie.

Hun fikk seg potte i 1årsgave, men den har omtrent bare stått til pynt på badegulvet. De få gangene hun har prøvd den, har hun bare hatt rompa nedpå ei bittelita stund.

Når jeg spør om hun vil prøve den, er det alltid nei å få.

Aner ikke hvordan vi skal løse det videre. Så det ender bare med at det "durer og går".....

Tror ikke det lønner seg å mase. Jeg er hvertfall redd for å gjøre det, og at det bare blir vondt værre!

Leste forresten nettopp i F&B om dette, der stod det vell at normal alder ved bleieslutt i dag er 3,5-4år? Det er hvertfall betydelig senere enn for bare noen få år tilbake.

Skrevet

Jeg har forresten vurdert den potty train bleien til Libero.

Har skjønt det som at det er dårligere bleier, slik at barnet kjenner at det blir vått uten at det går gjennom med en gang?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...